2740
Sök

Volvo V70 D4 Diesel ny slang turbo

90 Inlägg
6 februari 2021
Trådstartare
Jag har fått hem en ny slang mellan intercooler och insug, och när jag jämför med den gamla så dels är den lite smalare (ytterdiameter ca 60 mm, den gamla är ca 75 mm) och dels har den inte 100% rätt form. Jag kan nog trycka dit den ändå men det blir ett litet veck på ett ställe.
Nu hör det till saken att slangen legat ute i -10 grader och jag har nollgradigt i garaget. Påverkar detta slangens följsamhet? Det ska ju vara en silikonslang, så den ska väl inte påverkas nämnvärt av termperaturen?

1. Är det normalt att det blir ett litet veck på slangen? Gör det nåt? Kommer slangen ändra form av sig själv efter att man kört ett tag och den blivit trycksatt ett par gånger?
2. Är det normalt att en ny slang är smalare än den gamla som gått 22.000 mil? D.v.s. att den expanderar lite med tiden? Gör det något att den nya är aningen smalare?
3. Alternativet blir att betala 1800 kr för en original slang hos Volvo, men det känns onödigt om ovanstående är normalt när man monterar en ny slang.

Jag köpte denna https://www.autodoc.se/esen-skv/14254356

4 824 Inlägg
6 februari 2021
varför ska du byta slangen?
har du köpt rätt slang? det skiljer ju 1,5cm i diameter vilket det inte ska göra om du köpt rätt även om det är någon billig kopia.

1. nej det är inte normalt att det blir veck på slangen. nej den kommer inte ändra form efter du har kört ett tag.

2. nej det är inte normalt att den nya slangen är smalare än den gamla. klart att det gör något om den är 1,5cm mindre i diameter, du får ju inte på den där den ska sitta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 786 Inlägg
6 februari 2021
Du ska mäta innerdiameter, inte ytterdiameter. Om slangen är gjord av ett annat eller tunnare material än original kan den kollapsa av undertryck.

90 Inlägg
6 februari 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Du ska mäta innerdiameter, inte ytterdiameter. Om slangen är gjord av ett annat eller tunnare material än original kan den kollapsa av undertryck.

Tjockleken på slangens yttervägg är ungefär samma som på original slangen.
Den är lite större i ändarna där man kommer åt att mäta. Eftersom jag får på slangen på samma ställe som den gamla sätt så diffar det inte så mycket i ändarna.

Jag mätte alltså ungefär mitt på slangen.

90 Inlägg
6 februari 2021
Trådstartare
Christian S skrev:
varför ska du byta slangen?
har du köpt rätt slang? det skiljer ju 1,5cm i diameter vilket det inte ska göra om du köpt rätt även om det är någon billig kopia.

1. nej det är inte normalt att det blir veck på slangen. nej den kommer inte ändra form efter du har kört ett tag.

2. nej det är inte normalt att den nya slangen är smalare än den gamla. klart att det gör något om den är 1,5cm mindre i diameter, du får ju inte på den där den ska sitta.

2. Den är lite större i ändarna (jag mätte mitt på), så den går att få på där den gamla satt.

Det har gått hål på den gamla slangen så den läcker; vanligt fel på dessa motorer.
Den gamla slangen har Volvo original nummer 30792545, vilket autodoc slangen ska motsvara.
Hittils har allt jag köpt från autodoc funkat och passat bra (bromsar, packningar osv) så det skulle vara lite surt om man inte vågar betälla därifrån längre.

1 786 Inlägg
6 februari 2021
Tror Autodoc att en mindre i innerdiameter ger ett snabbare flöde?
Senast redigerat av Bassiehof (6 februari 2021)

1 779 Inlägg
6 februari 2021
Hmm, om slangen är lite smalare- så lär ju detta kompenseras med att trycket ökar något.. skulle gissa på att detta går på ett ut. Fast e´väl bara att testa.

mvh/husse

Sök