4758
Sök

Hur kollar jag enklast så att bilstereon fungerar på plats vid köp?

2 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
Hej!
Jag är helt ny på bilar. Bodde i storstad i många år så hade inget behov av körkort. Nu köpte jag min andra bil i livet och det fanns i gen stereo.
Jag älskar ljud och har lagt mycket tid och pengar på det HEMMA men inte i bilar. Har totalt noll intresse av bilar så lämnar iväg direkt om något felar.
Nu undrar jag. Idag ska jag iväg och göra ett bra byte mot en Kenwood Dubbeldin. Men den är inte inkopplad utan jag får den i handen.
Kan jag på något enkelt sätt kolla i min bil att den startar genom att koppla den mot batteriet eller något? Ska jag ta med något så jag enkelt kan kolla utan hjälp från säljaren? Vill inte köpa grisen i säcken o komma hem med en stereo för 2500:- som är trasig även om det är ett win win byte...
Tacksam för svar snarast!! Ska dit kl 1700.

782 Inlägg
5 februari 2021
Enklast vore att koppla in den i din bil. Det finns en iso-standard för kablar så det brukar gå riktigt smidigt. Har du kablar där stereon ska sitta som ser ur som de svart och bruna kontaktstyckena på de här bilderna https://www.biltema.se/bil---mc/bilster … b0EALw_wcB så borde det vara den enklaste lösningen.

Stereon du ska byta till borde ha motsvarande kablar alt att du pluggar in dina kablar direkt i stereon. Har stereon lösa kablar utan kontaktstycke så kan du ta den röda och den gula kabeln och sätta på +polen på batteriet och den svarta kabeln på -polen på batteriet för att testa att den funkar eller iaf lyser och inte är helt trasig. Då får dock vara försiktig så inga andra kablar går mot varandra eller karossen och absolut inte lägga stereon mot +polen. Har stereon inga kontaktstycken så blir det dock lite svårare att koppla in stereon i din bil och chansen att någon mindre nogräknad person har "ägt" stereon innan är högre.

Nya stereoapparater är inte så dyra annars och då får man den nyaste tekniken.

7 669 Inlägg
5 februari 2021
Förslaget från Patrik79(hm gammal man!) är bra.
För att inte riskera slutsteget så se till att högtalarkablarnas kontaktstycke är anslutet innan du slår på apparaten.

2 Inlägg
7 februari 2021
Trådstartare
Tack för svaren. Men bilen jag hämtar den i har redan en fullsmetad inst.bräda..

Sök