Hjälp mig med billjud till min bil

antimag
12 februari 2021 · 7 Inlägg

hej! har en 740 som jag tänkt skaffa lite ljud till.
Tänker börja med att köpa baslåda, monoblock och stereo. I framtiden kanske jag trycker in två par midbasar i baksätet men det blir till senare.
Just nu kör jag på original högtalare för att dom brukar oftast låta bäst (förutom om man vill lägga pengar på att ljudtäta, köpa in slutsteg och mer kvalitativa högtalare)

Tidigare ägare har redan dragit ett par gas kablar bak till så förhoppningsvis borde det gå att bara koppla in det.

Hade tänkt mig två 12:or i bagaget. Största som får plats är 100cm x 40cm x 40cm (x,y,z)

Det jag behöver hjälp med är följande:

Vilken baslåda kan ni rekommendera (helst färdigbyggd) och vilket slutsteg till det?

Vilken enkeldim stereo ska jag köpa?

budget = 5-, 6000kr

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 744 Inlägg

kombi eller sedan?

fram får du plats med 6.5" om du bygger adapterplattor
hade så på min 745:a

med en ganska låg budget så är det beg du får leta runt på..    ett  monoblock för 1000-1500kr till basarna och ett 2kanals slutsteg till högtalarna fram på runt 100watt per kanal  är nog lämpligt..

tänk på att kablarna måste klara av att ge tillräckligt med ström så du inte har en 8mm2 strömkabel och försöker driva 2st slutsteg.

stereon skulle jag försöka hitta en  bättre beg  med mer än 1lågnivå ut.  gärna med lite filter för bas och framsystem.    bäst är ju en med 3lågnivå ut och av känt märke som Pioneer och Alpine.

bashögtalarna är det minst viktiga oftast låter billigare basar bättre om förutsättningarna inte är dom bästa.. så att satsa 3000kr på ett par basar och 300kr på ett skit slutsteg är sällan en bra kombo men 300kr bas kan låta utmärkt på ett 3000kr slutsteg.  nu snackar vi lite mer generellt  men som en fingervisning.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang