Om605 montering i Volvo 960

Mevve12
23 februari 2021 · 2 Inlägg

Hej, det är så att jag ska plocka i en om605 i en volvo 960. Jag har valt om605 pga, den är mindre och får mer plats i motorutrymmet då jag vill kunna ha kvar ac-kylen. Jag skulle behöva lite tips och tankar kring montering av motorn. Vet ni om det är samma motorfästen i volvo 940 och 960. Är fästena på samma plats i chassit? Hur tänker ni kring turbo storlek? Jag vill att den ska vara stark på låga varv, samt fin register som är jämt. För att UNDERSTRYCKA detta är en bil som ska användas dagligen men samtidig om man vill ha lite pulver och leka. Komma med olika förslag och ingångsvinklar. Hade varit super bra att ni är tydliga när ni vet något säkert eller funderar och tipsar. För att minska missförstånd.

Mevve

Utmarks-Loke
23 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Jag håller på att lägga i en likadan motor i en 240. Det blir enklare att registrera bilen om man behåller motorn original tills vidare, sedan kan man trimma efteråt om man vill. Du kommer också få göra något med oljetråget, volvo vill ha det bak men OM605 har bulan fram på motorn. Går att lösa på olika sätt.

Mevve12
23 februari 2021 · 2 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag håller på att lägga i en likadan motor i en 240. Det blir enklare att registrera bilen om man behåller motorn original tills vidare, sedan kan man trimma efteråt om man vill. Du kommer också få göra något med oljetråget, volvo vill ha det bak men OM605 har bulan fram på motorn. Går att lösa på olika sätt.

Okej, tack. vad skulle nu rekommendera för ombyggnation på tråget?

Utmarks-Loke
23 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Antingen får man kapa ur lite i tråget för att få plats med framvagnsbalken, men det kräver ju att man kan svetsa aluminium. Man får också mindre volym olja, vilket är dumt om man skall trimma. Det bästa är om man kan få tag på ett tråg till OM612, som är en lite nyare variant av OM605 och satt i bilarna 1999-2006 eller något sånt. Men de verkar eftertraktade, jag har försökt få tag på ett länge nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang