Evo IV uppfräschning

Efter att ha blivit dragen av polarens Golf med Lancian så behövdes fyrhjulsdrift. Hade ju en tanke om att integrale konvertera Lancian men gav upp på det. Andra Evo generationen har alltid vart en dröm sedan Tommis framgångar i skogen. Listan av legendariska motorer är lång och där finns 4G63 definitivt.
  • 37 Följare
  • 55 470 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars
rhson
25 februari · 164 Inlägg

Riktigt långt uppehåll med någonting överhuvudtaget gällande EVO:n, inspirationen tog fullständigt slut men tändes lite oväntat.

Nappade i ett svagt ögonblick på en som sökte ett projekt och som var och tittade på bilen. Efter många och långa suckar, stånkandet och stönanden av spekulanten så vart det inget av det hela, blev nästan lite förnärmad över orden om min pärla. Suget på att få ihop den och framförallt få köra den tändes igen!

Steg ett var att få lite ordning i garaget och det förråd som leder in till det. 2 timmars rotande och städande resulterade i att jag slapp hoppa mej in till garaget genom all bråte. Hade också lessnat på att jag kunde spendera 20 minuter på att leta efter ett verktyg så projektet med att få ordning på verktygssituationen påbörjades. To be continued, men en bit på vägen i alla fall!
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-c24807196f0d0a6ae756c4b426943e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-14240474a5c225213477a0ba559b46a8.jpg


Har nu även momentdragit vevstaksbultarna samt fått skvalpplåten som inhandlades för 100 år sedan för dyra pengar på plats nu, vet att bultarna inte är ditsatta på bilden, men dragna med 22nm nu:-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-854e3ea18629c6ab4f04c2b52a22f7b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-b475c561ecef4855933d46d82bd91a2b.jpg



Får jag bara av den gamla oljepumpen med de drev som finns på den så ska jag nog kunna få ihop motorn inom kort:-)

Senast redigerat av rhson (25 februari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 februari · 3 425 Inlägg

Ibland behöver man en nytändning!
Jeepen fick stå i garaget hela förra vintern i väntan på pengar, men framför allt lust och motivation.
Man ska aldrig skynda fram sånt här, bättre det får ta lite tid 👍🏼
Blir bra med verktygstavlan också, sånt underlättar!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Lucif3r
26 februari · 854 Inlägg

Att försöka sälja en "projektbil" är aldrig smart, varken ekonomiskt eller psykiskt...
Folk verkar läsa "projekt" som antingen "skrot-som-dom-ska-få-gratis" eller "skruva i en skruv och vrida om nyckeln och köra därifrån" neutral

Skönt att du hittade inspirationen igen dock smile

rhson
4 mars · 164 Inlägg

Cuefa skrev:
Ibland behöver man en nytändning!
Jeepen fick stå i garaget hela förra vintern i väntan på pengar, men framför allt lust och motivation.
Man ska aldrig skynda fram sånt här, bättre det får ta lite tid 👍🏼
Blir bra med verktygstavlan också, sånt underlättar!

Jo men visst är det så, skynda långsamt eller vad man säger, du gör för övrigt ett herrejösses jobb med Jeep:en din. Starkt!

Lucif3r skrev:
Att försöka sälja en "projektbil" är aldrig smart, varken ekonomiskt eller psykiskt...
Folk verkar läsa "projekt" som antingen "skrot-som-dom-ska-få-gratis" eller "skruva i en skruv och vrida om nyckeln och köra därifrån"

Skönt att du hittade inspirationen igen dock

Ska väl helt ärligt säga att jag nog tänker lika dant, men då är det någon som lessnat totalt och egentligen bara vill ha platsen fri. Blev tydligt för mig att så inte var fallet och nu så skruvas det för fullt:-)

Har nu lyckats få av samtliga drev som sitter på oljepumpen och börjat med att få balansaxelskittet på plats i den nya pumpen, vilket börjar ta form det också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-275d82fe1fe576b9be8113fe7b6b2d93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-413f205216af7398f04eeb53c02d3b8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-96e222ca1eee116b1004e01f86a5de18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-bb55820ba21c3f5442865ad8c28c0ea5.jpg

Dock så satt huvuddrevet på vevaxeln ordentligt. En hemgjord lösning med den gamla remskivan, två långa bultar, fyra brickor, en 22mm hylsa och en 12mm hylsnyckel som fick agera avdragare. vilket gjorde att den gick att skruva av. Hörde jag McGuver?
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-c42d8e1003475367496507336f81e242.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-9098852c0954866713125ef965e9ad87.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 mars · 3 425 Inlägg

Snygg lösning! Nöden är uppfinningarnas moder...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
rhson
7 mars · 164 Inlägg

Cuefa skrev:
Snygg lösning! Nöden är uppfinningarnas moder...

Jo men visst är det så och också klurandet  som är det roliga:-)

Ordnat med delarna i oljepumpen för balansaxelborttagningen.

Fick på även på nya oljepumpen, olje pick-upen och fästet för oljefiltret. Allt momentdraget och klart så långt. Börjar likna en färdig motor mer och mer:-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-aec1d41fe4484edc2ecc6e31d5897179.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-22484580c383e7ea1670ac4e9c1c2d4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/77/76714/76714-a30768bdda981f7a053858f9d5cadb0a.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang