Ta be kort eller köpa Biltransport lätt lastbil?

Hamilton
22 mars 2021 · 8 864 Inlägg

patrik79 skrev:

Bassiehof skrev:

patrik79 skrev:

Och den enda anledningen att du inte behöver räkna är för att någon har tagit reda på tjänstevikter för din lastbil och dragit av den från totalvikten för att få maxlasten... Ersätter du tjänstevikter med bruttovikt så får du åka förbi en våg varje dag för att ta reda på din bruttovikt så viss skillnad har det 🤔

Att använda bruttovikt är mer exakt och borde göras (och görs till viss del...) oftare men det är väldigt krångligt...

Att du får ha en totalvikt på 60 ton och att din bruttovikt får uppgå till 60 ton är samma sak 👍

Jag lägger ner då tråden egentligen handlar om att köpa biltransport eller skaffa be-kort och släp. Jag är övertygad om att Ts använder sig av tjänstevikt när han undersöker olika alternativ och inte åker och väger varje intressant ekipage för att ta reda på bruttovikten...

Nej, du använder inte rätt terminologi, därför blir det missuppfattningar.

Då skulle jag gärna vilja få en liten lektion om vad totalvikt, tjänstevikt och bruttovikt är för något 😁

(gärna lättförståeligt då jag "bara" har haft alla rätt på CE teorin, 15års erfarenhet av att räkna vikter och en universitetsexamen i logistik...)

Jag vill också lära mig :-) har iofs bara haft mitt körkort i 38 år varav drygt 20 som yrkeschaufför...
Men den här logiken gick jag bet på.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang