Stenskott på motorhuv

Icebear
14 maj 2015 · 235 Inlägg

Jag har några stenskott på motorhuven, som jag har sett hittills är det ca: 5-6 st, tycker det är för lite för att lacka om hela huven. Men är det nåt som man bör åtgärda ändå så snabbt som möjligt så det inte börjar rosta? Isåfall, vad ska man använda för sorts lagning? Har kollat runt lite på lacklagningar och hittat nåt som heter Chipex, nån som har testat dom och kan säga om det är bra?

Tacksam för svar! smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Gör man inte som man alltid gjort? Göra rent och måla i skadan med bättringsfärg, klarlack, polera Klart.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Icebear
15 maj 2015 · 235 Inlägg

DiwraZ skrev:
Gör man inte som man alltid gjort? Göra rent och måla i skadan med bättringsfärg, klarlack, polera Klart.

Visst... Men nu var inte frågan HUR man gör, utan frågan var om man bör laga skadan även om det inte ser ut att vara speciellt mycket för att undvika rost, och isåfall vilken sorts lagning som är bäst, lackstift, Chipex eller annat?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Icebear skrev:

DiwraZ skrev:
Gör man inte som man alltid gjort? Göra rent och måla i skadan med bättringsfärg, klarlack, polera Klart.

Visst... Men nu var inte frågan HUR man gör, utan frågan var om man bör laga skadan även om det inte ser ut att vara speciellt mycket för att undvika rost, och isåfall vilken sorts lagning som är bäst, lackstift, Chipex eller annat?

Sorry, missuppfattade frågan. Chipex är jag inte bekant med. Laga ska det göras i vilket fall. Hoppas någon med erfarenhet kan svara

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AX3L
15 maj 2015 · 398 Inlägg

Har hört mycket gott om chipex, framförallt på bilvardsforum.se. Och de som hänger där har som du kanske förstår ganska höga krav på just lacken. Jag ska själv köpa en bytta därifrån, när jag får tummen ur.

Rattryckarn BilvårdsTekniker
17 maj 2015 · 281 Inlägg

Chipex är väldigt bra. Kolla upp vad din färg heter och så väljer du den på www.chipex.se räcker till 1000 stenskott,  finns video på tuben. Plättlätt och bra resultat

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Icebear
24 maj 2015 · 235 Inlägg

Tack för alla svar!

Då får man kanske testa Chipex då.

Har kollat lite mer nu och det ser ut att vara lite fler stenskott än vad jag först trodde, verkar vara 2-3 lite större och ungefär 10-15 små. Frågan är om det blir jämnare och bättre resultat om man lämnar in och lackar om hela huven eller om man klarar sig med Chipex, vad tror ni?

AX3L
24 maj 2015 · 398 Inlägg

Icebear skrev:
Tack för alla svar!

Då får man kanske testa Chipex då.

Har kollat lite mer nu och det ser ut att vara lite fler stenskott än vad jag först trodde, verkar vara 2-3 lite större och ungefär 10-15 små. Frågan är om det blir jämnare och bättre resultat om man lämnar in och lackar om hela huven eller om man klarar sig med Chipex, vad tror ni?

Risken finns ju alltid att du får en annan nyans om du lackar en del efteråt. Speciellt om bilen är några år och lacken inte har exakt samma ton som från fabrik. Men förutom det blir nog resultatet bättre.

Men en flaska chipex kostar typ 500 kr och en sån är bra att ha ändå. Testa vetja, det är ju inget som försvarar en eventuell omlack om du inte blir nöjd och väljer den vägen smile

Icebear
24 maj 2015 · 235 Inlägg

AX3L skrev:

Icebear skrev:
Tack för alla svar!

Då får man kanske testa Chipex då.

Har kollat lite mer nu och det ser ut att vara lite fler stenskott än vad jag först trodde, verkar vara 2-3 lite större och ungefär 10-15 små. Frågan är om det blir jämnare och bättre resultat om man lämnar in och lackar om hela huven eller om man klarar sig med Chipex, vad tror ni?

Risken finns ju alltid att du får en annan nyans om du lackar en del efteråt. Speciellt om bilen är några år och lacken inte har exakt samma ton som från fabrik. Men förutom det blir nog resultatet bättre.

Men en flaska chipex kostar typ 500 kr och en sån är bra att ha ändå. Testa vetja, det är ju inget som försvarar en eventuell omlack om du inte blir nöjd och väljer den vägen smile

Bilen är från 2014 så jag tror inte att det är nåt fel på lacken i övrigt, fast det är klart att det kan bli en annan nyans ändå. Men jag testar med Chipex så får vi se hur det blir.. smile

AX3L
24 maj 2015 · 398 Inlägg

Ska du lämna in för lack så fort du får några stenskott har du att göra om du bor i Sverige. Jag skulle väntat till huven är riktigt blästrad, det kommer den förr eller senare bli.

Återkom gärna med resultat, om nån annan är intresserad av Chipex smile

Icebear
24 maj 2015 · 235 Inlägg

AX3L skrev:
Ska du lämna in för lack så fort du får några stenskott har du att göra om du bor i Sverige. Jag skulle väntat till huven är riktigt blästrad, det kommer den förr eller senare bli.

Återkom gärna med resultat, om nån annan är intresserad av Chipex smile

Jag har inte sagt att jag ska lämna in för lack så fort jag får några stenskott. Sen tror jag inte att Chipex är så dåligt heller egentligen, har läst lite och vissa är faktiskt rätt nöjd, sen finns det ju förstås dom som är mindre nöjd också. Verkar även vara svårare att få till det bra om man har ljus lack, nu är min bil svart så jag hoppas det blir hyffsat bra.

Jag ska absolut återkomma med resultatet om det blev bra!

Sen såg jag dessutom att dom bara tar kortbetalning, så om det är nån som beställt därifrån och kan säga om det är ett seriöst företag som man kan lita på så får ni gärna säga till..!! smile

nadjav
23 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej på er, fattar att inlägget har några på nacken. Gäller fortfarande det som sagts eller finns det ännu bättre lösning för problemet? Tacksam för svar. Icebear återkom aldrig vad jag kan se sad

Ha en bra dag!

jaka54
23 mars 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är tämligen enkelt att få till en perfekt lagning! Det enda du behöver göra är att ta bort all rost (du ska ren plåt),Corroprotect rostborttagare funkar bra att ta bort rost med även om det tar några dagar med penslande och slipande för att få bort all rost.  sen lägga på grundfärg (Biltemas vita epoxy funkar perfekt) sen sprutspackel (jag vet att kanske inte heter så i dag ...) slipa med 240 papper ,mer sprutspakel ...slipa med 240 papper och ytterligare mer sprutspackel tills att är jämnt (man slipar med liten platt träbit , inte med  bara fingrar/händer då dessa är ojämna) sen...slipar man med 500-600 papper (alltid torrslipa) och slutligen sprutar man  lacken med airbrusch om skadan är liten (helst 2-komp billack). -Naturligtvis kan man pensla på lacken men då blir det inte lika jämnt och fint. Nar allt torkat ordentligt efter några dagar  i över 20 graders värme (jag lackar bara på sommaren utomhus) kan man våtslipa ytan med vattenslippapper (1500 -2500 papper)  och slutligen handpolera ytan med rubbing. Gör man det ordentligt som jag beskrivit ovan så kommer "lagningen" inte att synas. Naturligtvis är det enklare att få till en perfekt yta om bilen är vit, svart eller någon annan "vanlig" färg. Metallick lacker är lite svårare att fixa till.

Senast redigerat av jaka54 (23 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang