Behöver eran hjälp <3

pixeltox
12 mars 2021 · 16 Inlägg

hej på er underbara medlemmar här på garaget.org !

jag väder mig till er för jag behöver hjälp sad . Under 3 månaders tid  har jag upptäckt att jag tycker väldigt mycket om att hålla på och plocka med bilar i garaget för det e inte billigt alls att ställa bilen på en verkstad och får betala astronomiska summor vilket är förståeligt för allt annat runt om kring kostar pengar sad speciellt under corona tiden så valde jag att jag skulle lära mig bilar , reparation, kostnader för delar, ODB2 ....

har jobbat med allt möjligt ( snickare/murare/svetsare/kock/trädgårdsarbete/telefonförsäljare ) men så har jag som sagt fastnat för bilar smile och det kostar att lära sig smile

Jag har funderat lite om man skulle tjäna tillbaka lite pengar i det vad jag har investerat sad
tex. köpte en icarsoft 2.0 pro för ca .2800kr för det är bra att ha ifall bilarna jag har börjar tjura sad för man får säkert ge 1 000 kr på en verkstad för att släcka koder sad har en kia picanto och en ford focus

vad tycker ni och hur gör man på det bästa sättet ???

lägga en annons ut på blocket/facebook om att jag reparerar bilar och släcker felkoder ?

det är väldigt svårt med jobb i denna stunden men samtidigt vill jag absolut inte hamna i trubbel med myndigheterna hmm

riktigt stora tack för er som läser detta och kommenterar <3

Hilmer
12 mars 2021 · 1 779 Inlägg

Om man ska annonsera och göra arbete på andras bilar så bör en F-skattsedel införskaffas.
Att läsa ut felkoder är en sak, att felsöka och reparera är en helt annan.
Så utan eller med minimal kunskap är det ju svårt att få igång en verksamhet som drar folk och som går ihop sig.

pixeltox
12 mars 2021 · 16 Inlägg

Hilmer skrev:
Om man ska annonsera och göra arbete på andras bilar så bör en F-skattsedel införskaffas.
Att läsa ut felkoder är en sak, att felsöka och reparera är en helt annan.
Så utan eller med minimal kunskap är det ju svårt att få igång en verksamhet som drar folk och som går ihop sig.

jag får mycket hjälp från min gammal arbetskollega som höll på med bilar sedan har var 14 år gammal tongue fast visa grejer lär han sig fortfarande tex elsystem i bilarna smile det mesta kan han , en gång så han att han monterade in en b20 motor på 4 timmar för att han skulle till Karlskrona och handla xD ( en RallyGubbe om man säger det så )

jag lär mig jättemycket varje dag smile och vill gärna fortsätta så men det är som sagt pengarna ...och jag har inge F-Skattsedel sad och har ingen kunskap alls om hur man startar en firma sad


bekanta och bekantas bekanta kommer till mig och frågar om hjälp och jag ställer upp <3
byta skivor och belägg, bas service
släcka gamla lampor , backa el bromsar, partikelfilter, såna där jobb ..kolla sensorer tex om man bytte ett batteri, abs.

en polare kommer in med sin renault clio mk2 2000 och säger att han fått böter på 2000 kr för att halvlyse på hans bil inte fungerade, det tog mig 5 minuter att byta ut ett relä för 20 kr på skroten ...

jag tänkte om man skulle vara mer offentlig men jag är orolig för att hamna i trubbel sad

Senast redigerat av pixeltox (12 mars 2021)

Hilmer
12 mars 2021 · 1 779 Inlägg

pixeltox skrev:

Hilmer skrev:
Om man ska annonsera och göra arbete på andras bilar så bör en F-skattsedel införskaffas.
Att läsa ut felkoder är en sak, att felsöka och reparera är en helt annan.
Så utan eller med minimal kunskap är det ju svårt att få igång en verksamhet som drar folk och som går ihop sig.

jag får mycket hjälp från min gammal arbetskollega som höll på med bilar sedan har var 14 år gammal tongue fast visa grejer lär han sig fortfarande tex elsystem i bilarna smile det mesta kan han , en gång så han att han monterade in en b20 motor på 4 timmar för att han skulle till Karlskrona och handla xD ( en RallyGubbe om man säger det så )

jag lär mig jättemycket varje dag smile och vill gärna fortsätta så men det är som sagt pengarna ...och jag har inge F-Skattsedel sad och har ingen kunskap alls om hur man startar en firma sad


bekanta och bekantas bekanta kommer till mig och frågar om hjälp och jag ställer upp <3
byta skivor och belägg, bas service
släcka gamla lampor , backa el bromsar, partikelfilter, såna där jobb ..kolla sensorer tex om man bytte ett batteri, abs.

en polare kommer in med sin renault clio mk2 2000 och säger att han fått böter på 2000 kr för att halvlyse på hans bil inte fungerade, det tog mig 5 minuter att byta ut ett relä för 20 kr på skroten ...

jag tänkte om man skulle vara mer offentlig men jag är orolig för att hamna i trubbel sad

Om man kan hålla det på en låg nivå till typ släkt och vänner så kan man ju försöka sköta det snyggt utan att någon får veta, man får väl tjäna upp till en viss summa utan att behöva betala skatt för det, hur mycket vet jag dock inte. Men om man är bra på det man gör så går rykten och man får mer och mer förfrågningar, där är ju en F-skattsedel att föredra. Och med rätt skattsedel så är där ju ingenting som hindrar dig från att arbeta, annonsera och dra in pengar.

husseman
13 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, fast låter som du inte vill ha några "vita pengar" - det vill säja.. du går på bidrag. Att annonsera samtidigt som man inte vill synas- blir ju lite av moment 22..fast i detta dårhusland så skulle det säkert funka en bra stund.

mvh/husse

pixeltox
13 mars 2021 · 16 Inlägg

det är inte precis så att jag kan gå till en verkstad och visa mig och säga tja tja! ..jag vill skruva med bilar ! finns inga hjälpmedel att få och gå som en lärling inom den branschen ...snickare vet jag att dom har ...och på bidrag går jag inte så men den attityden kan du gå till en kebabsvarvare med ...låter som din farbror jobbar på en verkstad som tar 1200 kr i timmen för att trycka på en knapp på ODB2 läsare så han har råd att mata sina fiskar hemma ...

pixeltox
13 mars 2021 · 16 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, fast låter som du inte vill ha några "vita pengar" - det vill säja.. du går på bidrag. Att annonsera samtidigt som man inte vill synas- blir ju lite av moment 22..fast i detta dårhusland så skulle det säkert funka en bra stund.

mvh/husse

och på andra sidan om jag nu ville vara den som går på bidrag som du säger så skulle jag lägga ut min annons för länge sedan som är klar och kammat in svarta strålar och pumpa dom in i madrassen hemma , tex bromsbyte + belägg är ju lätta pengar och tar man 1000kr mindre så tro mig , folk ställer sig i kön ...därför skriver jag mitt inlägg ödmjukt för att jag vill betala skatt och följa lagar som en vanlig **svensson** och frågar därför efter vägledning ...

husseman
13 mars 2021 · 1 588 Inlägg

pixeltox skrev:

husseman skrev:
Hmm, fast låter som du inte vill ha några "vita pengar" - det vill säja.. du går på bidrag. Att annonsera samtidigt som man inte vill synas- blir ju lite av moment 22..fast i detta dårhusland så skulle det säkert funka en bra stund.

mvh/husse

och på andra sidan om jag nu ville vara den som går på bidrag som du säger så skulle jag lägga ut min annons för länge sedan som är klar och kammat in svarta strålar och pumpa dom in i madrassen hemma , tex bromsbyte + belägg är ju lätta pengar och tar man 1000kr mindre så tro mig , folk ställer sig i kön ...därför skriver jag mitt inlägg ödmjukt för att jag vill betala skatt och följa lagar som en vanlig **svensson** och frågar därför efter vägledning ...

Hmm, ja vill du följa lagar så bör du skaffa F-sedel, fixa med myndigheter om lokal.
Fixa godkända lyftar, en bra kompressor. Sen ska du ha Miljö/hälsa på besök- de vill se hur du tar hand om olja o tom. kaffesump. Massor av regler, men smek dom medhårs o fixa det de yrar om. Detta kommer ju kosta en del, men du får ju din egen verkstad. Sen kanske du fattar varför det inte går att byta bromsklossar, tusentals kronor billigare än andra. Det är inte bromsklossarna som kostar- det är din tid som kostar. Du måste dra in kulor till att betala saker du aldrig hört talas om innan.  Vill inte avskräcka dig, men att starta nytt ida, utan koll på Elbilar och nån form av utbildning på dessa, kommer bli tufft.
Men Lycka till.
mvh/husse

pixeltox
13 mars 2021 · 16 Inlägg

förstår dig fullständigt lasse det finns säkert 99 saker jag inte vet om angående hur det är att driva en verkstad men jag har skrapat lite på ytan kan jag säga och jag har förståelse varför verkstäder tar såna summor men samtidigt är det löjligt smile tack vore alla skatter så blir det väll så ....

tex. bromsrör på min kia picanto ha brustit, dom vill ha 6300 kr för jobbet ...jag köpte all material för 500 kr sen var att lära sig ...bromsvätska har man alltid stående i garaget smile

husseman
13 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, att byta bromsrör på en Kia pic. kan inte kosta 6300:- Det låter otroligt även på märkesverkstad nästan..(fast möjligt).  Skulle nog kosta runt 2500:- hos oss... o då ingår bromsvätska. Trots alla skatter, så går det att lösa saker billigare än man tror. Kolla alltid med din lokala verkstad efter du fått Offert av din märkesverkstad e´mitt tips.
mvh.husse

pixeltox
23 mars 2021 · 16 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att byta bromsrör på en Kia pic. kan inte kosta 6300:- Det låter otroligt även på märkesverkstad nästan..(fast möjligt).  Skulle nog kosta runt 2500:- hos oss... o då ingår bromsvätska. Trots alla skatter, så går det att lösa saker billigare än man tror. Kolla alltid med din lokala verkstad efter du fått Offert av din märkesverkstad e´mitt tips.
mvh.husse

fick spanska flagan på kian efter besiktningen  kl 16.00 så jag vågar nog säga att dom tog vara på den möjligheten för att jag skulle till jobbet dagen där på 08.30 tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang