Vårda bilen frågor (tvätt, vax, underredstvätt)?

Ping
30 mars 2021 · 29 Inlägg

Har en del frågor ang bilvård.
Har tidigare haft en gammal bil som jag inte brytt mig om: biltvätt 2gånger/år (bilschampo med svamp+ högtryck), 5+år utan vax.

Men nu har man skaffat sig en 3år gammal svart bil från VW. Så tänkte att man ska lägga "lite" mer tid på den, iaf första åren. Svart bil verkar vara repkänslig har jag läst efter bilköp, så jag antar man ska röra den så lite som möjligt.
Detta är det en bruksbil, så det ska inte poleras till till utställningsklass eller tvätta varje vecka. Det är några små små stenskott på den och det är ok för min del.

Jag vill helst lägga minsta möjliga tid på detta men samtidigt skydda lacken "lite".
Har tänkt mig kanske tvätta den 4-6gånger per år. Har endast tillgång till GDS.


Jag har 4 huvudfrågor:
1: Jag hade tänkt mig vaxa den i GDS hall max 1 gång/år med Soft99 Fusso Coat Black (2.0) UTAN att köra polering eller claybar innan, endast ordentlig tvätt. Är det kanske dumt och bättre att endast köra med bilschampoo med vax i + sprayvax isf map risken att repa den när man lägger på vax och annat?

2:Underredstvätt efter vinter? är det nödvändigt för då måste man åka förbi typ handtvätt där folk använder tvättsvamp och där de har ännu mer bråttom, antar att det kommer tvättrepor.

*Tänkte köra varannan gång tvätt enl följande:
3a: Foam lance alkalisk avfettning + bilschampo med vax Gyeon Q²M Bathe Plus + sprayvax Gyeon Q²M WetCoat
3b: Foam lance alkalisk avfettning + högtryck varannan gång (jag kommer säker tycka det är good enough)
Eller rekommenderas något annat?



Tänkte införskaffa nytt:
Kallavfettning
Foam lance + alkalisk avfettning
Flygrostlösare
Bilschampo med vax Gyeon Q²M Bathe Plus +
Sprayvax Gyeon Q²M WetCoat
Bilvax Soft99 Fusso Coat Black (2.0)
4: Eller finns det saker som håller längre till ungefär samma peng?

Volkswagen Polo "AW" (2018)
jaka54
31 mars 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag är j... noggran med hur min bruksbil ser ut och sköter den därefter... likadant med sommarbilen och de motorcyklar jag har.
Jag tvättar bruksbilen ca 4-5gånger per år (mer naturligtvis om den är väldigt skitig) och polerar/vaxar den kanske 1-2gånger per år.
Använder vanligt skurpulver i varmt vatten eller bilshampo hos bensinmackarna och det har funkat bra i över 27 år (bilen är från  1989). Har använt olika rubbingfabrikat , nu de senaste åren  Autosol "rubbing cleaner" . Använder även Perfektit 3 som från 3M som är ett lite finare polermedel. Handpolerar alltid!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7e9333be7ea17eaa053db186d63309f3.jpg

Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang