Mindre rostfläckar 🤔

LeksAnders
28 mars 2021 · 4 Inlägg

Okunnig på en hel del, däribland på att laga mindre rostfläckar på bilen, tar gärna emot råd på hur man, lättast och med bäst resultat gör något åt dessa irriterande rostfläckar innan de blir för stora.
Funkar det lika bra att slipa bort rosten med slippapper t.ex. eller är det bäst att kanske skaffa sig nån mindre blästringspistol eller liknande?
Har en svart Saab 9-5 ng från 2011 som jag gillar väldigt mycket och gärna ser att den håller sig fin många år till.
Tack på förhand 🤗
/Anders

Senast redigerat av LeksAnders (28 mars 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 mars 2021 · 14 050 Inlägg

LeksAnders skrev:
Okunnig på en hel del, däribland på att laga mindre rostfläckar på bilen, tar gärna emot råd på hur man, lättast och med bäst resultat gör något åt dessa irriterande rostfläckar innan de blir för stora.
Funkar det lika bra att slipa bort rosten med slippapper t.ex. eller är det bäst att kanske skaffa sig nån mindre blästringspistol eller liknande?
Har en svart Saab 9-5 ng från 2011 som jag gillar väldigt mycket och gärna ser att den håller sig fin många år till.
Tack på förhand 🤗
/Anders

Du kanske skulle bifoga några foton av dina rostfläckar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
LeksAnders
28 mars 2021 · 4 Inlägg

Ingen dum idé, fixar det så fort jag kan 👍

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2021 · 10 279 Inlägg

LeksAnders skrev:
Okunnig på en hel del, däribland på att laga mindre rostfläckar på bilen, tar gärna emot råd på hur man, lättast och med bäst resultat gör något åt dessa irriterande rostfläckar innan de blir för stora.
Funkar det lika bra att slipa bort rosten med slippapper t.ex. eller är det bäst att kanske skaffa sig nån mindre blästringspistol eller liknande?
Har en svart Saab 9-5 ng från 2011 som jag gillar väldigt mycket och gärna ser att den håller sig fin många år till.
Tack på förhand 🤗
/Anders

Då hade nog jag lämnat in och fått det åtgärdat på riktigt så att säga. smile

Kanske växer inte reservdelar i plåtform på träd till dessa längre fram och då är det trist att ha förstört tex en skärm med en halvdan lagning nu...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
28 mars 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag fixar all lack själv (mestadels små ytor, inte hela bilar) och för att kunna göra det så resultatet blir bra så fodras det en del grejer som... kompressor ( med minst 25 lit tank), sprutpistol med överliggande kopp, 2-komp lack (dyrt som f..) 2-komp förtunning (också dyrt) , slippapper, silikonbortagare, 5 lit dunk aceton för att göra ren sprutan, klibbduk, 2-komp epoxygrundfärg, (Biltemas vita är bra), sprutspackel och viktigt...ordentlig gasmask. Har säkert glömt något...jo...jag lackar utomhus på garageuppfarten och bara när det är varmt ute (över 18grader).
Jag använder en Dremel med kapskiva för att slipa bort  värsta rosten på små ytor och vinkelslip med stålborste på större ytor. För att få bort ALL rost (små svarta porer i stålet) avänder jag Corrostabil protect och stålborste (blästring är naturligtvis bäst men det dammar så j... med friblåsande bläster. Punktbläster är tämligen värdelösa). När all rost är borta  (kan ta dagar av slipande och penslade ) tar jag en mässingsborste och corrostabil protect och slipar/gnuggar ytan ... på bara några sekunder har hela stålytan förkopprats.  Imbillar mig att förkoppringen,  även om den är tunn skyddar lite mot rost.
Sedan grundlackar jag med 2-komp epoxygrund (Biltemas vita  på senare tid )  och när det torkat efter någon dag lägger på sprutspackel. Efter ytterliggare två tre dagar när den har torkat ordentligt slipar jag  och lägger sedan ytterligare ett lager sprutspackel, slipar igen tills ytan är jämn och fin och lägger slutligen på ett sista lager sprutspackel som den här gången slipas med 500-600 papper (torrpapper naturligtvis).Torkar av ytan med silikonborttagare och torkar slutligen av med ytan med klibbduk. Sprutar ut vatten på garageuppfarten (för att binda eventuellet damm)  Sen sprutar jag på själva 2-komp lacken . När den  torkat efter några dagar så vattenslipar jag ytan försiktigt  med 2000-2500 våtslippapper så den nya lackytan  "flyter ihop" med den gamla och polerar slutligen ytan med rubbing. Gör man det här ordentligt syns inte skarven mellan ny och gammal lackyta. Solida lacker som vit, svart, röd osv  är lättast att få bra, metallicklacker lämnas till proffsen!

Senast redigerat av jaka54 (28 mars 2021)

LeksAnders
31 mars 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

LeksAnders skrev:
Okunnig på en hel del, däribland på att laga mindre rostfläckar på bilen, tar gärna emot råd på hur man, lättast och med bäst resultat gör något åt dessa irriterande rostfläckar innan de blir för stora.
Funkar det lika bra att slipa bort rosten med slippapper t.ex. eller är det bäst att kanske skaffa sig nån mindre blästringspistol eller liknande?
Har en svart Saab 9-5 ng från 2011 som jag gillar väldigt mycket och gärna ser att den håller sig fin många år till.
Tack på förhand 🤗
/Anders

Då hade nog jag lämnat in och fått det åtgärdat på riktigt så att säga. smile

Kanske växer inte reservdelar i plåtform på träd till dessa längre fram och då är det trist att ha förstört tex en skärm med en halvdan lagning nu...

Tack för svar, du har nog rätt smile lämnar jag då in för ett sånt här jobb på en vanlig bilverkstad eller letar jag upp en billackerare, fixar de även mindre underarbeten?

LeksAnders
31 mars 2021 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag fixar all lack själv (mestadels små ytor, inte hela bilar) och för att kunna göra det så resultatet blir bra så fodras det en del grejer som... kompressor ( med minst 25 lit tank), sprutpistol med överliggande kopp, 2-komp lack (dyrt som f..) 2-komp förtunning (också dyrt) , slippapper, silikonbortagare, 5 lit dunk aceton för att göra ren sprutan, klibbduk, 2-komp epoxygrundfärg, (Biltemas vita är bra), sprutspackel och viktigt...ordentlig gasmask. Har säkert glömt något...jo...jag lackar utomhus på garageuppfarten och bara när det är varmt ute (över 18grader).
Jag använder en Dremel med kapskiva för att slipa bort  värsta rosten på små ytor och vinkelslip med stålborste på större ytor. För att få bort ALL rost (små svarta porer i stålet) avänder jag Corrostabil protect och stålborste (blästring är naturligtvis bäst men det dammar så j... med friblåsande bläster. Punktbläster är tämligen värdelösa). När all rost är borta  (kan ta dagar av slipande och penslade ) tar jag en mässingsborste och corrostabil protect och slipar/gnuggar ytan ... på bara några sekunder har hela stålytan förkopprats.  Imbillar mig att förkoppringen,  även om den är tunn skyddar lite mot rost.
Sedan grundlackar jag med 2-komp epoxygrund (Biltemas vita  på senare tid )  och när det torkat efter någon dag lägger på sprutspackel. Efter ytterliggare två tre dagar när den har torkat ordentligt slipar jag  och lägger sedan ytterligare ett lager sprutspackel, slipar igen tills ytan är jämn och fin och lägger slutligen på ett sista lager sprutspackel som den här gången slipas med 500-600 papper (torrpapper naturligtvis).Torkar av ytan med silikonborttagare och torkar slutligen av med ytan med klibbduk. Sprutar ut vatten på garageuppfarten (för att binda eventuellet damm)  Sen sprutar jag på själva 2-komp lacken . När den  torkat efter några dagar så vattenslipar jag ytan försiktigt  med 2000-2500 våtslippapper så den nya lackytan  "flyter ihop" med den gamla och polerar slutligen ytan med rubbing. Gör man det här ordentligt syns inte skarven mellan ny och gammal lackyta. Solida lacker som vit, svart, röd osv  är lättast att få bra, metallicklacker lämnas till proffsen!

Jag förstår nu att om det ska bli riktigt gjort, och utan att jag ska köpa på mig en massa saker som jag förmodligen inte kan använda på rätt sätt, så ska jag inte göra detta själv, lämnar jag då in för ett sådant jobb på en vanlig bilverkstad eller letar jag upp en billackerare som kan hjälpa mig, fixar de även mindre underarbeten 🤔

jaka54
31 mars 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
De fixar vad som helst i lackväg, små som stora reparationerhttps://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-fb9a209809a855737d801b3911d4e902.jpg
!

Bli inte avskräckt av vad jag skrev ovan. Jag sysslar mest med modellflyg på fritiden , det är därför jag samlat på mig en massa "lackgrejer" , grejer som även passar bra när man ska fixa bilar. wink
Men vill du lära dig mer om hur du fixar till lacken på din bil så är det bara att börja. -Känns alltid skönt att kunna klara av saker själv!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0d1380026457681ab7284e1d7260ffbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-cd3ce162d46da22554f14e3e60303924.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-cba9fe999a4a65d7c94d30d9c9a60b14.jpg

Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2021)

Brådhis * Voff voff *
31 mars 2021 · 10 279 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
De fixar vad som helst i lackväg, små som stora reparationer[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=191993&image=2854309]

Nu är vi helt OT, men är modellen av Daisy en flygande eller stationär? Hursom riktigt fin! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
31 mars 2021 · 1 590 Inlägg

Hehe- Rostskador fixar man genom att byta plåten..allt annat e´fusk. Så har det alltid varit o kommer alltid att vara.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang