Behöver eran hjälp gällande besiktning!! Polering!!!

Stefan_10
2 april 2021 · 2 Inlägg

Hej, skulle behöva eran hjälp

På min första besiktning så gick bilen inte igenom. Det stod - halvljus(4.1), vänster, ljusbild felaktig (diffus)2x. Idag var jag och polerade det, självklart blev det bättre, men det är fortfarande lite ”dimmigt”

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239428/239428-df6184c55a85137c4883af31366a810e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239428/239428-ab384ba794a7fb4a5a479da8d374ceca.jpg

Som ni ser så är vänstra lite diffus fortfarande, eller kanske jag inbillar mig... tror ni detta kommer gå igenom besiktningen efter vad ni kan se. Obs har bara polerat vänster så höger gick igenom

Janneutanb
2 april 2021 · 7 271 Inlägg

Rätt omöjligt att säga om den går genom baserat på en bild på lyktan...
Det är ju ljusbilden som är det viktiga.

Bassiehof
2 april 2021 · 1 777 Inlägg

En ny kostar cirka 700-800, så köp! Vad kostar ombesiktning? Och ett poleringskit?

Senast redigerat av Bassiehof (2 april 2021)

mb_pucken
2 april 2021 · 5 087 Inlägg

Sett lyktor som ser betydligt värre ut gå igenom besiktningen.
Sitter lampan verkligen rätt? Rakt och ordentligt fast?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nybergrobin
2 april 2021 · 2 378 Inlägg

Sitter det billiga skitlampor i insatsen?

Bassiehof
2 april 2021 · 1 777 Inlägg

Är det sprickor i plasten är det kört. Går inte att polera bort. Och du riskerar samma problem igen nästa år för att lyktorna är uv behandlade. Har det blästrats bort med åren, eller du polerar bort det nu är plasten oskyddad mot solljus och du får som sagt samma problem igen snart. Mycket jobb med sandpapper och poleringsmaskin och uv behandling. Vad kostar det tror du? Du kan inte räkna med att få bort djupa repor med polering.

torsen
2 april 2021 · 7 231 Inlägg

Jag skulle inte ha godkänt strålkastarna.

jaka54
2 april 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Som jag ser på dina bilder så har du inte polerat tillräckligt! Du kan inte polera bara! Du måste först slipa ner ytan med vattenslippapper så hela ytan blir matt! Nu har du små små prickar i plasten...och de måste slipas bort.
Så...börja med att vattenslipa med 1200 papper. När du fått hela ytan matt så tar du 2000papper och avslutar sedan med 2500papper! Ytan ska nu vara genomskinlig! Nu polerar du ytan för hand med Autosol rubbing Cleaner eller liknande rubbing. Hela ytan ska nu vara i nykick!
Har aldrig hört talas om UV skydd på lycktglas och att det skulle bli sämre av sig själv med tiden.

Bassiehof
2 april 2021 · 1 777 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag ser på dina bilder så har du inte polerat tillräckligt! Du kan inte polera bara! Du måste först slipa ner ytan med vattenslippapper så hela ytan blir matt! Nu har du små små prickar i plasten...och de måste slipas bort.
Så...börja med att vattenslipa med 1200 papper. När du fått hela ytan matt så tar du 2000papper och avslutar sedan med 2500papper! Ytan ska nu vara genomskinlig! Nu polerar du ytan för hand med Autosol rubbing Cleaner eller liknande rubbing. Hela ytan ska nu vara i nykick!
Har aldrig hört talas om UV skydd på lycktglas och att det skulle bli sämre av sig själv med tiden.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237877

Varit känt i några år. Han behöver poleringsmaskin.

Brådhis * Voff voff *
2 april 2021 · 10 275 Inlägg

Ställ bilen så du lyser på en plan vägg eller liknande. Ser ljusbilden bra ut går den sannolikt igenom. Ser den inte bra ut så får du polera mer eller byta strålkastare (vilket du sannolikt ändå får göra kanske till nästa besiktning).

Värt att notera är ju att du egentligen gör detta för att dels se något på natten och dels inte blända mötande. Inte primärt för besiktningens skull... Besiktningen har egentligen bara hjälpt dig upptäcka att strålkastarna är slut. Därför är nya strålkastare ett rätt vettigt val.

Senast redigerat av Brådhis (2 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
2 april 2021 · 7 231 Inlägg

Brådhis skrev:
Ställ bilen så du lyser på en plan vägg eller liknande. Ser ljusbilden bra ut går den sannolikt igenom. Ser den inte bra ut så får du polera mer eller byta strålkastare (vilket du sannolikt ändå får göra kanske till nästa besiktning).

Värt att notera är ju att du egentligen gör detta för att dels se något på natten och dels inte blända mötande. Inte primärt för besiktningens skull... Besiktningen har egentligen bara hjälpt dig upptäcka att strålkastarna är slut. Därför är nya strålkastare ett rätt vettigt val.

Mycket klokt skrivet!
Med tillägget att alternativet är att besikta hos Carspect!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2021 · 14 039 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Ställ bilen så du lyser på en plan vägg eller liknande. Ser ljusbilden bra ut går den sannolikt igenom. Ser den inte bra ut så får du polera mer eller byta strålkastare (vilket du sannolikt ändå får göra kanske till nästa besiktning).

Värt att notera är ju att du egentligen gör detta för att dels se något på natten och dels inte blända mötande. Inte primärt för besiktningens skull... Besiktningen har egentligen bara hjälpt dig upptäcka att strålkastarna är slut. Därför är nya strålkastare ett rätt vettigt val.

Mycket klokt skrivet!
Med tillägget att alternativet är att besikta hos Carspect!

Varför torsen??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
2 april 2021 · 7 231 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Ställ bilen så du lyser på en plan vägg eller liknande. Ser ljusbilden bra ut går den sannolikt igenom. Ser den inte bra ut så får du polera mer eller byta strålkastare (vilket du sannolikt ändå får göra kanske till nästa besiktning).

Värt att notera är ju att du egentligen gör detta för att dels se något på natten och dels inte blända mötande. Inte primärt för besiktningens skull... Besiktningen har egentligen bara hjälpt dig upptäcka att strålkastarna är slut. Därför är nya strålkastare ett rätt vettigt val.

Mycket klokt skrivet!
Med tillägget att alternativet är att besikta hos Carspect!

Varför torsen??

/Benny

Därför att Carspect släpper igenom vad som helst.
Har mycket dålig erfarenhet av Carspect.
Har t o m anmält till Swedac att ackrediteringen för Carspect ska dras in.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2021 · 14 039 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Mycket klokt skrivet!
Med tillägget att alternativet är att besikta hos Carspect!

Varför torsen??

/Benny

Därför att Carspect släpper igenom vad som helst.
Har mycket dålig erfarenhet av Carspect.
Har t o m anmält till Swedac att ackrediteringen för Carspect ska dras in.

På det viset. Inte bra om de släpper igenom trafikfarliga saker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mangisen
2 april 2021 · 1 034 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:

Mycket klokt skrivet!
Med tillägget att alternativet är att besikta hos Carspect!

Varför torsen??

/Benny

Därför att Carspect släpper igenom vad som helst.
Har mycket dålig erfarenhet av Carspect.
Har t o m anmält till Swedac att ackrediteringen för Carspect ska dras in.

Du menar att alla carspect är lika dåliga och alla borde stänga igen? 🤔

Bassiehof
2 april 2021 · 1 777 Inlägg

Mangisen skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Varför torsen??

/Benny

Därför att Carspect släpper igenom vad som helst.
Har mycket dålig erfarenhet av Carspect.
Har t o m anmält till Swedac att ackrediteringen för Carspect ska dras in.

Du menar att alla carspect är lika dåliga och alla borde stänga igen? 🤔

Nä, vad är det du säger? Lägg ner hela bilprovningen!

torsen
2 april 2021 · 7 231 Inlägg

Mangisen skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Varför torsen??

/Benny

Därför att Carspect släpper igenom vad som helst.
Har mycket dålig erfarenhet av Carspect.
Har t o m anmält till Swedac att ackrediteringen för Carspect ska dras in.

Du menar att alla carspect är lika dåliga och alla borde stänga igen? 🤔

I princip - JA!

Stefan_10
2 april 2021 · 2 Inlägg

Bilen gick igenom på 5 min. Lol

Bassiehof
2 april 2021 · 1 777 Inlägg

Stefan_10 skrev:
Bilen gick igenom på 5 min. Lol

Alldeles för länge för en ombesiktning!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang