Företag som svarvar bromsskivorna direkt på bilen var finns dem??

RaGnaR RattmuFF
1 juli 2017 · 506 Inlägg

Hejsan!

Letar med ljus och lykta efter företag som kan svarva mina bromsskivor på plats på bilen. Bromskivorna sitter bakom hjulnaven och det är krångligt att centrera dem i en vanlig svarv med naven monterade. Såg klippet när motorprogrammet Grand Turismo besökte G-Partners i Karlstad och gjorde ett litet reportage om just detta med svarvning på plats.

Bor i södra småland och det blir lite väl långt att ta sig till Karlstad. Så nu efterlyser jag tips om andra företag som använder denna svarvmetod.

Tack på förhand! smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2017 · 4 917 Inlägg

Jag har i mina VILDASTE funderingar tänkt om ifall man kunde hissa upp bilen , ta av hjulen och göra det själv. .
Skulle man inte kunna fixa till det med ett bra järn och kyla med lite vatten?
OMÖJLIGT borde det inte vara..
Det är ju inte CENTIMETRAR som ska bort..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2017 · 13 742 Inlägg

oljan skrev:
Jag har i mina VILDASTE funderingar tänkt om ifall man kunde hissa upp bilen , ta av hjulen och göra det själv. .
Skulle man inte kunna fixa till det med ett bra järn och kyla med lite vatten?
OMÖJLIGT borde det inte vara..
Det är ju inte CENTIMETRAR som ska bort..

tar man bort oket och fram med vinkelslipen är ju ett rätt beprövat trick..

sen skulle jag personligen kolla runt lite på ebay och lite olika reservdelssidor och kolla vad nya skivor kostar..  inte säkert att det är värt besväret att försöka hålla liv i dom gamla..   på min seat kostar tex skivor och belägg runt 500kr på ebay..  svårt att tro att någon skulle svarva dom på plats för mindre pengar än det sen tillkommer beläggen som endå måste bytas oavsätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Equium
1 juli 2017 · 356 Inlägg

Köp nya skivor. Bromsar är det viktigaste på en bil.

jaka54
1 juli 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Du har antagligen ventilerade skivor och de har som alla andra skivor en minimi tjocklek. Är de för slitna är det bara att kasta. Det står på skivorna vad minimi tjockleken är.
Kolla på "Autopartsmarket" , där hittar du billiga skivor.

caromania Forummoderator
1 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Killen är ju smålänning?
Klart du ska svarva skivorna på plats om det finns kött kvar på dem, men om de gått en bit kan det ju vara vettigt att göra något i stil med det som redan påpekats?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Genocide Tekniker
3 juli 2017 · 4 Inlägg

Hej!

Jag svarvar bromsskivor.
Dock inte på plats, men min maskin kör båda sidor samtidigt.
Dom blir _helt_ raka igen.

😋

BMW i mitt hjärta!
BMW E21 320i "Tuned by Specialsvarv" (1980)
Volkswagen Tiguan "TSI 200 4motion" (2009)
BMW 320i Touring "Tuned by Specialsvarv" (1989)
goran01jovanovic
6 april 2021 · 1 Inlägg

vår nånstans befiner du dig och vad tar du för detta jobbet

jaka54
6 april 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Kolla först att minimitjockleken på dina skivor inte underskrids!
Sen kostar ju nya skivpr inte mer än några hundra fram resp bak på ex Autodoc.

zzr94092
6 april 2021 · 4 390 Inlägg

Nu var det så att skivorna sitter bakom navet, en idiotisk konstruktion...

Utmarks-Loke
6 april 2021 · 5 839 Inlägg

Fast nu har det gått nästan fyra år så nu är nog skivorna antingen svarvade eller bytta

torsen
7 april 2021 · 7 238 Inlägg

För många år sedan skulle jag byta bromsskivor fram på HSB:s Citroen AX inför besiktningen.
Skivorna hade en "enorm" kant längst ut så jag fick inte bort padsen - och därmed heller inte skivorna och oken
Padsen hade dessutom fastnat i oken p g a en vansinnig konstruktion med tunn rostfri plåt mellan OK och pads så att att aluminiumet i oken hade vuxit till "vitrost" under den rostfria plåten.
Padsen var s a s "inbakade".
Fenomenet drabbade alla samtida bilar med ATE-bromsar.
Dåliga kemikunskaper om metallers förhållande i den galvaniska spänningskedjan hos ATE!
Padsen var inte mycket slitna, och heller inte skivorna skulle det visa sig.
Fick då idén att palla bilen fram, demontera hjulen, köra motorn med växel i samt med vinkelslip avlägsna kanten och den ytliga porigheten i skivorna.
Efter "behandlingen" låg skivorna fortfarande ett par mm över min tjocklek och såg ut som nya!
Så några nya skivor blev det inte.
Bak hade bilen, tack och lov, trumbromsar.

Skulle behöva göra samma operation på nuvarande Citroen.
Tyvärr har den bromsarna inne vid växellådan, så där kommer jag inte åt.
Men det gör inte bilprovningen heller p g a kylluftkåporna.
Frambromsarna är nämligen fläktkylda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang