Bränsle förbrukning 940

hampusmek
7 april 2021 · 22 Inlägg

Hej Garaget!

Jag har en Volvo 945 från år 1995 med en B230FD motor som är en A-traktor.
Jag har nu kört ett bra tag och börjar fundera. Under en längre tid nu tycker att epan drar mer än vad den borde göra. Jag hade tankat så bilen hade en halv tank och återställde TRIP mätarn. På en halv tank kom jag ungefär 8 mil. Om det stämmer så drar den då runt 4 liter milen. Kan det stämma eller är det något som inte stämmer. Jag har kollat efter läckage men det är tätt överallt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 april 2021 · 14 007 Inlägg

hampusmek skrev:
Hej Garaget!

Jag har en Volvo 945 från år 1995 med en B230FD motor som är en A-traktor.
Jag har nu kört ett bra tag och börjar fundera. Under en längre tid nu tycker att epan drar mer än vad den borde göra. Jag hade tankat så bilen hade en halv tank och återställde TRIP mätarn. På en halv tank kom jag ungefär 8 mil. Om det stämmer så drar den då runt 4 liter milen. Kan det stämma eller är det något som inte stämmer. Jag har kollat efter läckage men det är tätt överallt.

Det bästa du kan göra är att tanka fullt och nolla tripmätaren och sen köra ner under halv tank. Fyll sedan fullt och kolla hur många liter du tankat och hur långt du kom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Steff240
7 april 2021 · 1 005 Inlägg

Tankmätaren på gamla Volvos är inget precisionsinstrument. Gör som benny säger så får du ett säkrare resultat.

Är det en gammaldags A-traktor med dubbla lådor eller modern med H-regg?

hampusmek
7 april 2021 · 22 Inlägg

Steff240 skrev:
Tankmätaren på gamla Volvos är inget precisionsinstrument. Gör som benny säger så får du ett säkrare resultat.

Är det en gammaldags A-traktor med dubbla lådor eller modern med H-regg?

Det är enkellåda med h-regg.

hampusmek
7 april 2021 · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:

hampusmek skrev:
Hej Garaget!

Jag har en Volvo 945 från år 1995 med en B230FD motor som är en A-traktor.
Jag har nu kört ett bra tag och börjar fundera. Under en längre tid nu tycker att epan drar mer än vad den borde göra. Jag hade tankat så bilen hade en halv tank och återställde TRIP mätarn. På en halv tank kom jag ungefär 8 mil. Om det stämmer så drar den då runt 4 liter milen. Kan det stämma eller är det något som inte stämmer. Jag har kollat efter läckage men det är tätt överallt.

Det bästa du kan göra är att tanka fullt och nolla tripmätaren och sen köra ner under halv tank. Fyll sedan fullt och kolla hur många liter du tankat och hur långt du kom.

/Benny

Yes, jag får nog göra så. Fylla full tank och sen kolla trippen och sen tanka igen. tongue

hampusmek
7 april 2021 · 22 Inlägg

Känns bara väldigt konstigt att den ska dra 4L/milen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 april 2021 · 14 007 Inlägg

hampusmek skrev:
Känns bara väldigt konstigt att den ska dra 4L/milen.

Hör av dig när du har kollat så vi får veta hur det gick.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
hampusmek
7 april 2021 · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:

hampusmek skrev:
Känns bara väldigt konstigt att den ska dra 4L/milen.

Hör av dig när du har kollat så vi får veta hur det gick.

/Benny

Ordnar det. Det kanske tar ett tag men jag skriver sen när det väl blir av. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang