WW Passat 1.8T '01 hackar vid gaspådrag

MrSthlm
10 april 2021 · 1 Inlägg

Hej. Första inlägget här och vet inte om jag placerat tråden rätt, men jag har i alla fall ett problem med min passat som jag tänker att ni kan hjälpa mig med. Jag har tummen mitt i handen när det kommer till att meka motorer så därför vänder jag mig hit.

Jag köpte nyligen en passat från 2001 som funkar felfritt förutom att den hackar när jag kör. Kamrem, luftfilter etc är bytt för 2000mil sen, den har gått totalt 20k mil. Jag har läst runt lite överallt och har kommit fram till tre olika orsaker. Det första jag kom över och bytte var samtliga tändstift+spolar då den misstände på alla fyra cylindrar enligt felsökning (dator), men när jag felsöker bilen själv så visar den 444 00, vilket jag uppfattar som att den inte hittar några felkoder.

Bytte i alla fall som sagt alla fyra av både och men den hackar fortfarande på låga varv, främst, även när jag växlar upp till 4-5an. Jag kan köra bilen och trots att den hostar så flyger den iväg som ett skott när man hittar rätt pådrag på pedalen, i övrigt går den trögt och känns som att den inte får tillräckligt med luft/för mycket.

Försökte lokalisera vart LMM sitter på passat och hittade slangen till luftburken men såg ingen LMM på någon ända av slangen. Ville nämligen ta bort den och provköra för att kanske lokalisera felet alternativt rengöra den för att se om det gjorde någon skillnad.

Frågan jag ställer er är om ni tror att det kan vara luftmasssemätaren eller om det lutar åt Lambdasonden? Har i alla fall beställt en ny LMM, men eftersom jag inte hittar den under huven just nu kanske någon kan länka en guide till att byta den? Eller kan det till och med vara så att den saknar LMM helt? Det låter ju otroligt men inte omöjligt antar jag. Hoppas jag gör mig någorlunda förstådd trots min okunnighet.

Tack på förhand,
Mr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang