Hjälp med Bredd och ET för nya fälgar

Gabbbe
13 april 2021 · 61 Inlägg

Tjena, som rubriken lyder så skulle jag behöva lite hjälp att tänka kring fälgar, bredd och ET.

Jag har idag en Mercedes CLA Shooting brake 2021, det sitter original 18" 225/45/18 på den idag, vilket jag tror är 8" breda? och med ett ET på 44.

Min fråga är OM det skulle vara möjligt att sätta på fälgar som är 9" breda runt om med ett ET mått på 35?

Däckdimension på 20" är 245/35/20

Vore väldigt tacksam för hjälp smile

BMW 520D "Daily" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
13 april 2021 · 4 628 Inlägg

Hej,

En bra början kan vara att konsultera denna hemsidan;
https://www.willtheyfit.com/

Där brukar man kunna få ett hum om det funkar med de funderingar man har kring fälgar, däck och passform smile

Så småningom vaknar säkert forumet och fyller på med mer svar, men tills dess är det inte dumt o spåna lite på den sidan smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
patrik79
13 april 2021 · 782 Inlägg

Centrum kommer hamna 9mm längre in... Och eftersom den nya fälgen breddar 1/2" åt varje håll så kommer ytterkanten hamna ca 21 mm längre ut och innerkanten ca 3mm längre in. Det nya däcket har 2cm större diameter så lägg på 1cm i höjd på varje sida.

Nu är det bara gå ut och mäta 👍

Gabbbe
13 april 2021 · 61 Inlägg

patrik79 skrev:
Centrum kommer hamna 9mm längre in... Och eftersom den nya fälgen breddar 1/2" åt varje håll så kommer ytterkanten hamna ca 21 mm längre ut och innerkanten ca 3mm längre in. Det nya däcket har 2cm större diameter så lägg på 1cm i höjd på varje sida.

Nu är det bara gå ut och mäta 👍

Tack! ja jag fick det till samma, så ska mäta o se om man får plats med 2cm poke
men bilen är originalhög så förhoppningsvis ska det gå smile Men ska mäta och dubbelkolla

BMW 520D "Daily" (2012)
Gabbbe
13 april 2021 · 61 Inlägg

En uppdatering, jag mätte från fälgkant till skärmkant, och då fick jag det till 4cm i fram, och 3,5cm i bak, så det bör fungera.

BMW 520D "Daily" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang