Vad menas 3x55m2

Aea
14 april 2021 · 7 Inlägg

Hej jag har köpt 2 stycken G2 Dynamics Genesys 10. 10 tum och sks köps ett steg och den jag tänkte köpa är Deaf bounce machete 2000.1 Sport ett mono. Och rekommenderad strömkabel är 3x55m2 vad menas det 3 stycken 55mm2 eller är det en sladd med tre stycken 55mm2 i en?

MrCrankyface
14 april 2021 · 461 Inlägg

Vart har du sett den rekommendation?
När jag kikar i officiella manualen till det steget så säger dom ~ 53,5mm² vid ström över 180A och kabellängd över 3 meter.
Alltså en till plus och en till jord.
Antingen kör du med en 50mm³ och håller dig under 180A eller så går du upp till en 70mm² och har bra marginal.

Senast redigerat av MrCrankyface (14 april 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 april 2021 · 13 731 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Vart har du sett den rekommendation?
När jag kikar i officiella manualen till det steget så säger dom ~ 53,5mm² vid ström över 180A och kabellängd över 3 meter.
Alltså en till plus och en till jord.
Antingen kör du med en 50mm³ och håller dig under 180A eller så går du upp till en 70mm² och har bra marginal.

låter märkligt   när man avsäkrar en 50mm2 med 300amp säkring.     

men det spelar ingen större roll man har endå inte ström så det räcker till 180amp i ett vanligt batteri hur många kablar du än drar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MrCrankyface
14 april 2021 · 461 Inlägg

Det är bara vad som står i deras manual. Dom kan ha totalt gissat fram en siffra alternativt så kanske dom anser sitt steg känsligt för spänningsfall i kabeln.
Men ja, lär behövas både mer batteri och generator om man ska kunna dra ur 180A med någon sorts konsekvent spelande.

Räknade på det lite fort.
Du får ett spänningsfall på ca 0.8V vid 180A, då har jag för enkelhetens skull räknat med 12V från batteriet.
Så redan där är du nere på 11.2V och spelar.

Drar du 300A på 50mm² kabel som är 6m lång har du ett fall på 1.3V och är alltså nere på 10.7, bara genom kabeln. Detta förutsätter dessutom ett otroligt starkt batteri som orkar leverera detta vid 12V.
Sjunker batteriet hamnar du ännu lägre efter kabeln.

Senast redigerat av MrCrankyface (14 april 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
Aea
14 april 2021 · 7 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Vart har du sett den rekommendation?
När jag kikar i officiella manualen till det steget så säger dom ~ 53,5mm² vid ström över 180A och kabellängd över 3 meter.
Alltså en till plus och en till jord.
Antingen kör du med en 50mm³ och håller dig under 180A eller så går du upp till en 70mm² och har bra marginal.

På DBakuten

patrik79
14 april 2021 · 782 Inlägg

Aea skrev:

MrCrankyface skrev:
Vart har du sett den rekommendation?
När jag kikar i officiella manualen till det steget så säger dom ~ 53,5mm² vid ström över 180A och kabellängd över 3 meter.
Alltså en till plus och en till jord.
Antingen kör du med en 50mm³ och håller dig under 180A eller så går du upp till en 70mm² och har bra marginal.

På DBakuten

De lär ha tagit uppgifterna om kabeldiametern från MA-5500.1D Sport/MA-7500.1D Sport då de har 3x53,5mm ingångar. Ditt steg har 1x53,5mm ingång. Om det sedan behövs ens 1 så grov kabel kan diskuteras.

Aea
15 april 2021 · 7 Inlägg

Aha så det är en 50mm2 jag vet inte får nästan kolla på en ny för min generator och batteri kommer inte orka 180a nu iallafall men

Senast redigerat av Aea (15 april 2021)

Aea
15 april 2021 · 7 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Det är bara vad som står i deras manual. Dom kan ha totalt gissat fram en siffra alternativt så kanske dom anser sitt steg känsligt för spänningsfall i kabeln.
Men ja, lär behövas både mer batteri och generator om man ska kunna dra ur 180A med någon sorts konsekvent spelande.

Räknade på det lite fort.
Du får ett spänningsfall på ca 0.8V vid 180A, då har jag för enkelhetens skull räknat med 12V från batteriet.
Så redan där är du nere på 11.2V och spelar.

Drar du 300A på 50mm² kabel som är 6m lång har du ett fall på 1.3V och är alltså nere på 10.7, bara genom kabeln. Detta förutsätter dessutom ett otroligt starkt batteri som orkar leverera detta vid 12V.
Sjunker batteriet hamnar du ännu lägre efter kabeln.

så för att få 12 volt eller över måste jag ha ett batteri som paller 180ah?

MrCrankyface
15 april 2021 · 461 Inlägg

Du måste ha ett batteri som konsekvent kan leverera 180A.
180Ah är en helt annan enhet/mått.

Väldigt förenklat kan man säga att 180Ah betyder att du kan dra 1A i 180 timmar eller 2A i 90 timmar eller 4A i 45 timmar och så vidare.
180A betyder att du kan dra ut 180 Ampere ström "just nu".
Ett 180Ah batteri hade då kunnat leverera 180A i en timme, i en väldigt förenklad teori.

I verkligheten så när du drar högre ström så blir batteriet mindre effektivt och du tappar kapacitet(Ah).

För att ha 12V vid slutsteget behöver antagligen bilen vara igång så du laddar dina batterier, du behöver ett eller flera batterier så du kan dra ur 180A utan att spänningen sjunker för mycket och du behöver ha en tillräckligt tjock kabel så du inte tappar spänning på vägen till slutsteget.
Du behöver även ha en ordentlig jord både mellan slutsteg och chassi samt batteri minus och chassi.

Ska du ha så rejäla slutsteg så hade jag kikat på att sätta en så stor generator som möjligt, gärna >100A.

Batterier har ett inre motstånd, så desto högre ström du drar desto lägre sjunker spänningen.
Parallelkopplar du flera batterier så underlättar detta då dom var för sig inte behöver leverera lika hög ström MEN detta belastar då istället din generator som behöver ladda mer batterier.

Spontant tycker jag man kan testa med det batteriet man har men se till att mäta spänningen vid slutsteget när du spelar första gångerna, så ser du om spänningen börjar sjunka för långt eller om lampor börjar blinka i takt med basen(dåligt tecken).
Därefter kan man börja testa med fler/bättre batteri, tänk på att låg spänning kan skada slutstegen.

Sen som sagt gäller det att ha bra kontakt med minus/jord kabeln mellan slutsteg och chassi samt även uppgradera kabeln eller sätta en extra mellan batteriets minus och chassit.
Har du en 50mm² kabel till plus på slutsteget måste du ha minst det mellan slutsteg och chassi samt batteri och chassi.
Men som sagt, ska du spela med minst 2000W(du har ju fler högtalare än bara basen) så hade jag satt grövre än så mellan batteri och jord.

Hoppas det reder ut det lite.

Senast redigerat av MrCrankyface (15 april 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
Aea
16 april 2021 · 7 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Du måste ha ett batteri som konsekvent kan leverera 180A.
180Ah är en helt annan enhet/mått.

Väldigt förenklat kan man säga att 180Ah betyder att du kan dra 1A i 180 timmar eller 2A i 90 timmar eller 4A i 45 timmar och så vidare.
180A betyder att du kan dra ut 180 Ampere ström "just nu".
Ett 180Ah batteri hade då kunnat leverera 180A i en timme, i en väldigt förenklad teori.

I verkligheten så när du drar högre ström så blir batteriet mindre effektivt och du tappar kapacitet(Ah).

För att ha 12V vid slutsteget behöver antagligen bilen vara igång så du laddar dina batterier, du behöver ett eller flera batterier så du kan dra ur 180A utan att spänningen sjunker för mycket och du behöver ha en tillräckligt tjock kabel så du inte tappar spänning på vägen till slutsteget.
Du behöver även ha en ordentlig jord både mellan slutsteg och chassi samt batteri minus och chassi.

Ska du ha så rejäla slutsteg så hade jag kikat på att sätta en så stor generator som möjligt, gärna >100A.

Batterier har ett inre motstånd, så desto högre ström du drar desto lägre sjunker spänningen.
Parallelkopplar du flera batterier så underlättar detta då dom var för sig inte behöver leverera lika hög ström MEN detta belastar då istället din generator som behöver ladda mer batterier.

Spontant tycker jag man kan testa med det batteriet man har men se till att mäta spänningen vid slutsteget när du spelar första gångerna, så ser du om spänningen börjar sjunka för långt eller om lampor börjar blinka i takt med basen(dåligt tecken).
Därefter kan man börja testa med fler/bättre batteri, tänk på att låg spänning kan skada slutstegen.

Sen som sagt gäller det att ha bra kontakt med minus/jord kabeln mellan slutsteg och chassi samt även uppgradera kabeln eller sätta en extra mellan batteriets minus och chassit.
Har du en 50mm² kabel till plus på slutsteget måste du ha minst det mellan slutsteg och chassi samt batteri och chassi.
Men som sagt, ska du spela med minst 2000W(du har ju fler högtalare än bara basen) så hade jag satt grövre än så mellan batteri och jord.

Hoppas det reder ut det lite.

Jo då fattade inte allt vad du menade men jag lörde mig något jag har en 100a genetator just nu kan man inte ha typ dubbla. Vad jag har fattat är att ah är capacity i batteriet och A är hur mycket ström den kan leverera. Måste nästan köpa ett bättre batteri för den jag har nu är typ slut redan

Senast redigerat av Aea (16 april 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2021 · 13 731 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Du måste ha ett batteri som konsekvent kan leverera 180A.
180Ah är en helt annan enhet/mått.

Väldigt förenklat kan man säga att 180Ah betyder att du kan dra 1A i 180 timmar eller 2A i 90 timmar eller 4A i 45 timmar och så vidare.
180A betyder att du kan dra ut 180 Ampere ström "just nu".
Ett 180Ah batteri hade då kunnat leverera 180A i en timme, i en väldigt förenklad teori.

I verkligheten så när du drar högre ström så blir batteriet mindre effektivt och du tappar kapacitet(Ah).

För att ha 12V vid slutsteget behöver antagligen bilen vara igång så du laddar dina batterier, du behöver ett eller flera batterier så du kan dra ur 180A utan att spänningen sjunker för mycket och du behöver ha en tillräckligt tjock kabel så du inte tappar spänning på vägen till slutsteget.
Du behöver även ha en ordentlig jord både mellan slutsteg och chassi samt batteri minus och chassi.

Ska du ha så rejäla slutsteg så hade jag kikat på att sätta en så stor generator som möjligt, gärna >100A.

Batterier har ett inre motstånd, så desto högre ström du drar desto lägre sjunker spänningen.
Parallelkopplar du flera batterier så underlättar detta då dom var för sig inte behöver leverera lika hög ström MEN detta belastar då istället din generator som behöver ladda mer batterier.

Spontant tycker jag man kan testa med det batteriet man har men se till att mäta spänningen vid slutsteget när du spelar första gångerna, så ser du om spänningen börjar sjunka för långt eller om lampor börjar blinka i takt med basen(dåligt tecken).
Därefter kan man börja testa med fler/bättre batteri, tänk på att låg spänning kan skada slutstegen.

Sen som sagt gäller det att ha bra kontakt med minus/jord kabeln mellan slutsteg och chassi samt även uppgradera kabeln eller sätta en extra mellan batteriets minus och chassit.
Har du en 50mm² kabel till plus på slutsteget måste du ha minst det mellan slutsteg och chassi samt batteri och chassi.
Men som sagt, ska du spela med minst 2000W(du har ju fler högtalare än bara basen) så hade jag satt grövre än så mellan batteri och jord.

Hoppas det reder ut det lite.

det man ska vara medveten om med slutsteg är att dom sällan drar max effekt..  kortsiktigt kan dom dra 180a  även mer.. även om dom har 180amp säkringar.     men samtigit betyder det inte att strömmen inte kommer att räcka till eftersom den aldrig drar konstant 180a.   men det sista man vill är att man går under 12v på ett steg..  för det är då risken finns att man både bränner basar och slutsteg      likström för en bas är döden för dom. 
men det finns väldigt många slutsteg som är märkta med 2000watt men inte ens ger hälften smile   sätt 2000watts steg med 2st 30a säkringar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MrCrankyface
16 april 2021 · 461 Inlägg

Så är det definitivt, står det bara "max effekt" så kan det vara helt orimliga siffror som aldrig går att uppnå i verkligheten.
Steget TS nämnde är dock specat 2000W RMS vid 1 ohm så då är det inte omöjligt att kunna dra det kortare stunder.
Men som sagt, det ska ju vara i princip max volym och rätt låt, men ändå något man måste dimensionera för. lol

Volvo Amazon "131" (1965)
Aea
20 april 2021 · 7 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Så är det definitivt, står det bara "max effekt" så kan det vara helt orimliga siffror som aldrig går att uppnå i verkligheten.
Steget TS nämnde är dock specat 2000W RMS vid 1 ohm så då är det inte omöjligt att kunna dra det kortare stunder.
Men som sagt, det ska ju vara i princip max volym och rätt låt, men ändå något man måste dimensionera för. lol

Funderade på att köpa en sounddigital sd3000.1D NANO istället för att den ser ut att vara ganska bra Bas systemet jag ska bygga är till mitt barn epa Det är inte mycket plats i dom sen tycker jag att 2000rms är för lite för två 900rms basar för att den behöver 14.4v för att leverera 2000rms vilket förmodligen är ganska svårt så jag vill inte under power basarna. Och om jag då har en 3000w rms steg så kommer jag inte belasta steget för mycket häller och då är jag säker på att basarna inte blir under power. Men såklart då lära steget ha ännu mer A än 180 rätta om jag har fel. På den här står det rekommenderad strömkabel 35mm2 35 vet jag inte ens om det finns men. Den är också billigare och kommer göra tricket säkert lika bra

Senast redigerat av Aea (21 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang