Göra hjulinställning själv

Nurminen86
27 april 2021 · 109 Inlägg

torsen skrev:

Nurminen86 skrev:
Jag har gort 2 st hjulinställningar med ett snöre, ställ ratten rak sen spänn upp snöret så nära däcken du kan, sen är det bara mäta sig fram och ställa in... det sjuka är att båda bilarna slutade dra snett och även slita snett med den hör metoden. Det trodde jag aldrig 😆

Med "snörmetoden" ser man ju även om bilen "spårar" eller "springer som en hund".

Japp smile ställde 1-2 mm toe in på båda. Vart skit bra smile

Volvo 740 Gl "Sugis" (1989)
MrHyde
27 april 2021 · 654 Inlägg

Henke203 skrev:
Skapligt gammal tråd men fick upp den nu så.
Camber fram är väl justerbart på varenda bil i hela världen?
Custer fram är väl också justerbart på allt jag sett iaf.

Nepp, Caster är väldigt sällan justerbar på vanliga bilar, nästan bara pickuper och liknande man kan justera caster. Eller värre sportbilar såklart.
Camber är justerbar på ungefär hälften av alla bilar. I alla fall fram, bak är det oftast bara tyskarna med sina avancerade bakvagnar som det går att justera camber på.
Finns väldigt många exempel på bilar som rullar i vanlig trafik där camber inte är justerbart.
Toe däremot är justerbart på varenda bil lol Ganska många har justerbar Toe bak också, men tänk på att många har torsionsbakvagn på FWD-bilar, dom går inte att justera för fem öre.
Vad som går att justera är ofta begränsat till vad för framvagn/bakvagn bilen har. Dubbla länkarmar eller McPherson är det lite olika justeringsmöjligheter på, till exempel.

Live long, and prosper.
Henke203
30 april 2021 · 6 Inlägg

MrHyde skrev:

Henke203 skrev:
Skapligt gammal tråd men fick upp den nu så.
Camber fram är väl justerbart på varenda bil i hela världen?
Custer fram är väl också justerbart på allt jag sett iaf.

Nepp, Caster är väldigt sällan justerbar på vanliga bilar, nästan bara pickuper och liknande man kan justera caster. Eller värre sportbilar såklart.
Camber är justerbar på ungefär hälften av alla bilar. I alla fall fram, bak är det oftast bara tyskarna med sina avancerade bakvagnar som det går att justera camber på.
Finns väldigt många exempel på bilar som rullar i vanlig trafik där camber inte är justerbart.
Toe däremot är justerbart på varenda bil lol Ganska många har justerbar Toe bak också, men tänk på att många har torsionsbakvagn på FWD-bilar, dom går inte att justera för fem öre.
Vad som går att justera är ofta begränsat till vad för framvagn/bakvagn bilen har. Dubbla länkarmar eller McPherson är det lite olika justeringsmöjligheter på, till exempel.

Blandade ihop custer med Toe därför fel i hela mitt inlägg.

torsen
30 april 2021 · 7 240 Inlägg

Henke203 skrev:
Blandade ihop custer med Toe därför fel i hela mitt inlägg.

Ta inte illa upp om jag rättar dig, men det heter Caster.
Närmaste svenska översättning är spindelbultslutning.
Spindelbultslutningen kan resultera i två fenomen.
Dels i att den tänkta teoretiska spindelbultens lutning i sidled sammanfaller med däckets mittpunkt - vilket kallas nollpunktstyrning.
Dels att den tänkta teoretiska  spindelbultslutning  i längsled ligger före däckets mittpunkt = försprång.
Jämför med en cykel.
Den är stabilare ju större försprånget är.
Motsatsen är länkrullarna/-hjulen på en varuhusvagn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang