5564
Sök

Vinterdäck...

Adder
972 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
Satt på vinterdäcken idag. Undrar så undrar em liten sak. Däcken är 3 eller 4 år, har alla dubb kvar så vitt jag kan se, samt har ca 8-9 mm i mönsterdjup. Men på några ställen är det som som sprickor, som löper 1-2 cm på vissa ställen. Men som det var på sommardäcken då jag köpte nya iår var det som bulor dvs där det var sprickor som du gjorde att gummit stack det ut någon ynka mm. De ser inte ut och vara djupa men sen vill jag minnas att de så såg ungefär lika/om inte samma som förra året och då sa beskingen inget iaf när de kolla på däcken och runt däcken osv... När jag "lufta" de vart "sprickorna" varken mindre eller större... Vet att det aldrig kan vara bra men borde det inte "hålla" denna period då till 1 apr ? Kör ca 300-400 mil då samt om man är mera vaksam över trottoarkanter, asfalltshål osv...
Senast redigerat av Adder (27 november 2005)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

764 Inlägg
27 november 2005
0.8-0.9mm är ju inte ens godkänt för sommarbruk.

TeQuilla

Adder
972 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
nee men det skulle stå cm smile dvs 8-9 mm...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
27 november 2005
De där sprickorna, sitter de på själva mönsterklackarna eller nere i däckstommen?

Det finns ju små "sicksacksprickor" på mönstret på alla vinterdäck som kallas
sajpningar(stavning?) och de ska hjälpa till att få bättre grepp i snön om jag har förstått rätt.

Adder
972 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
Det sitter ju (såklart, eller kanske inte) på både inne och yttre sidorna av däcket...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
27 november 2005
Hoppsan vad jag tänkte fel. Ja om det är sprickor på sidorna av däcket så får du nog kanske fundera på nya men sprickorna var ju inte så stora iof.

Förra året när jag besiktade bilen så sa de att det var dags att byta däck men då var det ganska långa och många sprickor.

Det kanske är lämpligt att fråga en däcksäljare hur allvarligt det är med lite småsprickor.

Adder
972 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
Tja, får väl göra det men känns som man får ett lite "opartiskt" svar för dom vill ju sälja däck. Men men kanske finns någon bra däcknisse big_smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

21 761 Inlägg
27 november 2005
Naturligtvis vill de sälja däck, kanske är lite blåögd men om det är en seriös firma så tycker jag att de ska kunna ge lite råd också.

Adder
972 Inlägg
27 november 2005
Trådstartare
Mm, får bli en sväng till någon service imorrn...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Sök