Går det att få bort stänk av sprayfärg som hamnat på sidan av husvagnen utan att förstöra lacken?

Renjägarn
2 juni 2021 · 638 Inlägg

Har för några veckor sedan sprayat utanför garaget och tänkte inte på hur vinden låg, så det har blivit prickar på husvagnen på ena långsidan. På bakre plasten som är helvit gick det bra att våtslipa med 600 papper och sedan polera upp. Men på långsidan som är lackad tunn plåt!? Gick det inte, för då kom plåten fram även när jag provade slipa väldigt lätt.

Är det kört att rädda, eller finns det något "mirakelmedel" som kan rädda mig i det här fallet?

Kommer väl nånting här snart!
jaka54
2 juni 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vilken typ av färg har du använt? Vanlig sprayfärg  tar du bort med aceton! Även 2-komp lack tas bort med aceton även om det tar lite långre tid. Var inte orolig att använda aceton på en bil, lacken är så hård att aceton inte påverkar den, borde vara likadant på en husvagn.

Renjägarn
2 juni 2021 · 638 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vilken typ av färg har du använt? Vanlig sprayfärg  tar du bort med aceton! Även 2-komp lack tas bort med aceton även om det tar lite långre tid. Var inte orolig att använda aceton på en bil, lacken är så hård att aceton inte påverkar den, borde vara likadant på en husvagn.

Har sprayat med biltemas hobbyfärg. Går det även om färgen fått härda några veckor? Hade helt missat att det kommit på husvagnen tills jag tvättade den idag nämligen.

Provar och ser om det fungerar.
Ska man bara ta aceton på en trasa och gnugga, eller ska jag "dutta" på aceton på färgstänket och låta det ligga där ett tag?

Kommer väl nånting här snart!
mb_pucken
2 juni 2021 · 5 083 Inlägg

Testa först på något ställe där det ej syns vilket kem du än testar.
Brukar kunna vara extremt tunn och känslig färg på husvagnar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
2 juni 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ta och häll på aceton på en trasa och gnugga/torka av! Vanlig sprayfärg lossar direkt av aceton.

Brådhis * Voff voff *
2 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Som mb_pucken skriver, testa absolut på en diskret plats först. Husvagnar lackas inte riktigt efter samma krav som en bil... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Renjägarn
2 juni 2021 · 638 Inlägg

Tackar för snabba svar.  Började med aceton på en trasa på ett annat ställe på vagnen, gick hur bra som helst.  Men när jag började torka ovanför färgstänket så började det smeta ut färg av lacken hmm   Men gick och hämtade tops som jag doppade i aceton och gjorde mindre rörelser precis ovanför färgprickarna och det funkade kanon.  Blev någon enstaka liten prick där lacken började "luckras upp" och man såg grundfärgen, men blev bra ändå.

Tack för snabba svar som sagt smile

Kommer väl nånting här snart!
husseman
2 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, husvagnar o deras lack hatar för starka grejer, en Biltemalack hade du nog fått bort med vanlig Siliconremover.. dvs. en snäll lösning( sånt man torkar med innan lack) . Luktar thinner, men mkt. snällare än thinner o aceton.
Men, nu har du ju redan "lyckats" så, testa Siliconremover nästa gång.. -det funkar mkt. bra. 

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang