Krockade nästan. Mitt fel, eller hennes?

Eaze54
7 juni 2021 · 8 Inlägg

Tja.

Det är såhär, när jag körde igår, så krockade jag nästan med en jäkla kärring som körde en svart Jaguar.

Jag kom från en rondell och in i mitt körfält, och jag ser att det finns en bensinstation till höger av mig, och jag ser Jaguaren, men eftersom jag är NY förare, så jag var osäker om vägen jag körde på var en huvudled eller inte, så jag kollade runt den bilen för att se märken, och jag ser att det finns en huvudled längre fram där, så det betyder ju att käringen ska ju vänta på mig om hon kör in på en huvudled.

Så när jag närmar mig, så ser jag henne stå där, blockera mitt körfält, för att tvinga mig att stanna och släppa fram henne. Jag såg att hon stod där från 20-30 meter och ville inte röra sig. Vette fan varför, men när jag kommer så står hon fortfarande där, så jag kör runt henne, att undvika krocka in i henne, och som tur var för mig, så var det inga bilar till vänster om mig.

Jag ärligt talat skulle ha stannat, men vette fan om jag hade bilar bakom mig, och jag var ganska nära kärningen så om jag hade hård bromsat så skulle jag orsaka problem bakom mig.

Jag vill veta: Handlade jag rätt? Det var ganska mycket trafik igår, och kärringen bara blockerade min väg bara för att hon inte ville stanna till annan trafik!

Skapade en bild nedanför så att ni kan se situationen typ...
https://imgur.com/yph1cMv

MrCrankyface
7 juni 2021 · 461 Inlägg

Inte jättetydlig förklaring.
Rondellen är bakom dig i bildnen och du är på väg mot huvudledskylten?
Och jaguaren kommer från höger och blockerar ditt körfält?

Huvudledsskylten är efter utfarten så den påverkar inte din situation enligt mig.
Däremot är jag rätt säker på att den som kommer från höger i bild drabbas av utfartsregeln och har därmed väjningsplikt.
Denna bedömning gör jag på väglinjeringen, därmed sidovägen helt klart blir någon slags av/påfart.
För att inte behöva gå ut i mötande körfält här hade jag nog stannat och signalerat åt jaguaren att personen är dum i huvudet.
Sen är inte det helt korrekt heller men..

Det låter dock som att du behöver titta längre fram i trafiken, såvida hon inte körde ut och blockerade dig väldigt plötsligt.
Förutsätt att alla andra bilar försöker köra ihjäl dig och förutse vad dom kan hitta på för tokigheter som potentiellt kan ställa till det för dig.
Gör det lättare att flyta med i trafiken samt undvika olyckor.
Skriver bara detta då du menade att du hade behövt panikbromsa och eventuellt orsaka problem åt bakomvarande bilar.

Volvo Amazon "131" (1965)
Eaze54
7 juni 2021 · 8 Inlägg

Tack för svar!

Jag såg henne innan jag kom dit, men allt hände så himla fort. Mina körlärare säger precis som du, när det kommer att förutsätta allting på det värsta, så att man är mer uppmärksam i trafiken. Låter lite negativt, men tyvärr är det så i trafiken.

Lite bra att det hände dock, då jag blir otroligt mera vaksam med att förvänta mig i trafiken.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juni 2021 · 13 736 Inlägg

utfartsregeln där så det spelar ingen roll om det är huvudled eller ej för dig.   men samtigit står en bil på vägen så kan man ju inte köra på bara och man ska alltid kunna stanna annars har man kört för fort..     ja i verkligheten är det ju en annan 5a   det vet jag.

jag har varit med om bilar som åkt ut framför mig på 70väg och där jag inte ens haft en minsta anning att dom skulle köra ut eftersom man haft ögonkonakt och passerat avståndet där man som idiot skulle inse att man inte ska köra ut.  det är otäckt.  men det är inget värre än så.. full abs och man missar organdonatorn med några mm       men i det där fallet  du beskriver ä det din bristande  erfarenhet som gör att du blir "överaskad"   och så är det som ny förare att man kommer inse sina begränsingar och sina kunskaper.  när man sen är aktiv förare och kör mycket så lär man sig att läsa trafiken på ett sätt som man inte kan tränas till .     men skönt att du inte krokade och lägg in detta i din kunskaps bank så kommer det gå lättare i framtiden.

Sen för din och alla andras skull skaffa en Dashcam så kan vi ge bättre analys vad som hänt och händer det något oförklarligt i trafiken så kan det även rädda dig och göra att du slipper bli vållande fast det inte var ditt fel för att motparten hittar på saker  smile

jag lär mig forfarande saker i trafiken fast jag kör över 10.000mil om året dom senaste 11åren
så du kommer förstå när du ser tillbaka på detta vad du borde gjort och inte gjort i detta läget om några år.    Erfarenhet går inte att träna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang