Bas slutsteg HJÄLP

teodor163
27 juni 2021 · 1 Inlägg

jag har en 15 tums bas det står inget på den, fick den från min pappa som har haft den ett bra tag nu.
men jag vet inte hurdant slutsteg jag ska ha till den, jag har letat länge men hittar inget på nätet. så undrar bara om det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig.

patrik79
28 juni 2021 · 782 Inlägg

Du köper eller lånar en multimeter, tex  https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 2000018521 . Du mäter resistensen (ohm) mellan + och - på basen. Den är troligtvis ca 8, 4, 2 eller 1 ohm. Du letar efter ett slutsteg som klarar att belastas ned till det ohm-tal basen har eller lägre (har basen en 4
2ohms spole så måste slutsteget klara av minst 2 ohm men det går bra med slutsteg som klarar 1 och 0,5 ohm också).

Ju kraftigare slutsteg du köper desto mer bas kommer du få men det finns ingen undre gräns för hur litet slutsteg du kan ha, alla slutsteg kommer få basen att låta (mer eller mindre).

Tycker du det verkar svårt att mäta och inte vill köpa en multimeter så tippar jag på att det är 99% chans att ett så kallat monoblock funkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang