Min bmw 320i ryker och luktar bränt & går dåligt.

Johansson118911
30 juli 2020 · 3 Inlägg

Vad kan det vara för fel när den ryker vit/blå rök ifrån motorn och det luktar extremt bränt och den reagerar inte riktigt på gasen och rycker.
Men nu hinner motorn inte ens bli 90 grader innan den börja lukta bränt och små ryka.

Den droppar eller läcker inget under men olja försvinner, men vet dock inte hur mycket, när den går över 3-4000 varv så vet jag helt 100 på att den dricker olja men gjorde oljeservice för kanske 2 veckor sen och jag har kört max 3 gånger över 4000 varv och den har druckit ca 1 liter snart, och då kan jag kört ungefär 40-60 mil.

Och den har även börjat dragit extremt mycket mer bensin.

Senast redigerat av Johansson118911 (30 juli 2020)

uhlin
30 juli 2020 · 2 834 Inlägg

Ingen turbo på en sån va? I så fall skulle det vara en het kandidat.

Igensatt vevhusventilation eller topp/ toppackning

Johansson118911
30 juli 2020 · 3 Inlägg

Ingen turbo.

Jag antar att de inte är en rolig historia..

Marcus_89 Biltokig elektriker
30 juli 2020 · 3 352 Inlägg

Vad är det för årsmodell på bilen? Kom det bara sådär eller hände det ngt annat i samband med det? Låter tyvärr som den förbränner oljan.

Kan vara för mycket olja i motorn
Täppt vevhusventilation
Dåliga kolvringar eller ventiltätningar
Dålig topplockspackning
Spricka i toppen

1999-04 med M52tub25/M54 har toppackning i stål, den brukar tåla mycket stryk.

Senast redigerat av Marcus_89 (30 juli 2020)

Johansson118911
31 juli 2020 · 3 Inlägg

De är en 03a.

De hände första gången för ca 2 veckor sen, då jag skulle åka och hämta tjejen ifrån jobbet och när vi är på väg hem, så känner jag hur de börja extremt mycket kabel brand, så när jag kommer hem så öppnade jag huven och såg att de ryckte vit/blå rök på vänster sida på motorn (om man står framför den), och de luktade extremt, men jag brydde mig inte mer om de, sen när jag åkte ut efter de så var den helt som vanligt. Sen nu 2 veckor senare så hände så igen, så då åkte jag hem med bilen direkt, sen skulle jag iväg och jobba natt samma dag så motorn hade hunnit blivit kall och allt så där, och jag har ca 5 minuters bil resa till jobbet så motorn hinner aldrig bli varm på den lilla sträckan men de började lukta extremt bara så fort jag startade bilen typ, och så öppnade jag huven vid jobbet och de stod och rykte då i ca 5-15 min, men de väldigt lite de ryker, det är knappt så man ser de.

Och som sagt så gjorde jag olje byte för ca 1-2 veckor sen och den är på under minimum på stickan redan. Sen efter de hände första gången så har den börjat dragit mycket mer bensin och olja men den drar inget vatten.

Marcus_89 Biltokig elektriker
31 juli 2020 · 3 352 Inlägg

Ok, då har du M54B22 motorn. Du har inte läst om det finns några felkoder? Ett vanligt fel annars är att ventilkåpspackningen blir torr och det börjar droppa olja på grenrören. Då luktar det olja och ryker. Brukar även bli att det rinner in olja vid tändstiften. Men det förklarar inte varför den drar mer bensin.

Men läs felkoder. Gör kompprov. Kolla noga om du kan se var oljan kommer ifrån, ta bort stiften och kolla hur de ser ut. Kolla om du ser ngt annat konstigt.

panda666
31 juli 2020 · 4 250 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Vad är det för årsmodell på bilen? Kom det bara sådär eller hände det ngt annat i samband med det? Låter tyvärr som den förbränner oljan.

Kan vara för mycket olja i motorn
Täppt vevhusventilation
Dåliga kolvringar eller ventiltätningar
Dålig topplockspackning
Spricka i toppen

1999-04 med M52tub25/M54 har toppackning i stål, den brukar tåla mycket stryk.

m52-m54 har aluminium block/topplock om ja inte är helt ute o cyklar? m50 hade järnblock och ja den tålde mer stryk, m52-m54 har lättare att få toppen förstörd speciellt om den börjar närma sig kokpunkten dvs om man låter motorn bli varm tex dålig kylare eller vattenpump och man låter motorn koka kan toppen spricka. Hoppas ja inte är helt trött i huvet nu och säger rätt.

Marcus_89 Biltokig elektriker
31 juli 2020 · 3 352 Inlägg

panda666 skrev:

Marcus_89 skrev:
Vad är det för årsmodell på bilen? Kom det bara sådär eller hände det ngt annat i samband med det? Låter tyvärr som den förbränner oljan.

Kan vara för mycket olja i motorn
Täppt vevhusventilation
Dåliga kolvringar eller ventiltätningar
Dålig topplockspackning
Spricka i toppen

1999-04 med M52tub25/M54 har toppackning i stål, den brukar tåla mycket stryk.

m52-m54 har aluminium block/topplock om ja inte är helt ute o cyklar? m50 hade järnblock och ja den tålde mer stryk, m52-m54 har lättare att få toppen förstörd speciellt om den börjar närma sig kokpunkten dvs om man låter motorn bli varm tex dålig kylare eller vattenpump och man låter motorn koka kan toppen spricka. Hoppas ja inte är helt trött i huvet nu och säger rätt.

Ja, det stämmer bra. Menade att toppackningen är i stål på M52tu och M54, de har även stålfoder i blocket. Lika starka som en M50. M52 har nicasilbehandlade cylindrar och klenare toppackning, så den är inte lika slitstark så sett. Menar att toppackningen är troligtvis inte gången då han har en M52tub22, men man vet aldrig smile

Ja, precis. Kokar motorn så går oftast toppen. Gäller även M50 smile

Men kolla felkoder, gör kompprov och kolla hur tändstiften ser ut. Förbränner den olja så bör det synas på tändstiften. Har bilen kokat?

Kom på att kontakterna till lambdasonderna sitter på höger sida av motorn, de har inte lossnat och ramlat ner på grenröret?

Senast redigerat av Marcus_89 (31 juli 2020)

panda666
31 juli 2020 · 4 250 Inlägg

Marcus_89 skrev:

panda666 skrev:

Marcus_89 skrev:
Vad är det för årsmodell på bilen? Kom det bara sådär eller hände det ngt annat i samband med det? Låter tyvärr som den förbränner oljan.

Kan vara för mycket olja i motorn
Täppt vevhusventilation
Dåliga kolvringar eller ventiltätningar
Dålig topplockspackning
Spricka i toppen

1999-04 med M52tub25/M54 har toppackning i stål, den brukar tåla mycket stryk.

m52-m54 har aluminium block/topplock om ja inte är helt ute o cyklar? m50 hade järnblock och ja den tålde mer stryk, m52-m54 har lättare att få toppen förstörd speciellt om den börjar närma sig kokpunkten dvs om man låter motorn bli varm tex dålig kylare eller vattenpump och man låter motorn koka kan toppen spricka. Hoppas ja inte är helt trött i huvet nu och säger rätt.

Ja, det stämmer bra. Menade att toppackningen är i stål på M52tu och M54, de har även stålfoder i blocket. Lika starka som en M50. M52 har nicasilbehandlade cylindrar och klenare toppackning, så den är inte lika slitstark så sett. Menar att toppackningen är troligtvis inte gången då han har en M52tub22, men man vet aldrig smile

Ja, precis. Kokar motorn så går oftast toppen. Gäller även M50 smile

Men kolla felkoder, gör kompprov och kolla hur tändstiften ser ut. Förbränner den olja så bör det synas på tändstiften. Har bilen kokat?

Kom på att kontakterna till lambdasonderna sitter på höger sida av motorn, de har inte lossnat och ramlat ner på grenröret?

Ok schysst;) tur att ja minns lite:) följer tråden med spänning och hoppas att det fixar sig.

Jeeperscreepers
4 juli 2021 · 1 Inlägg

Hej..såg detta inlägg idag ,har en BMW 320. -06 som beter sig exakt likadant sen 2v efter oljebyte…undrar om du fick ordning på bilen din och vad var felet osv mvh j

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang