Medel interiört som används av bilfirmor

AEN
14 december 2020 · 686 Inlägg

Vad är det för medel som skapar den specifika billukt man så väl känner igen på begagnade bilar hos bilförsäljare.
Har testat chemical guys new car smell, men det luktar typ el-brand eller bränd bakelit så nej... inte den.
Tycker även att samma lukt infinner sig i bilhallar osv...
Någon som har koll på vilken doft/ medel som normalt används för att åstadkomma denna underbara doft?

Senast redigerat av AEN (14 december 2020)

jaka54
14 december 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ingen aning men den begagnade  Audi TT jag köpte nere i Tyskland 2010 har fortfarande kvar en speciell doft , inte direkt oangenäm  men heller inte önskvärd.

AEN
14 december 2020 · 686 Inlägg

Ok.
Min begagnade (relativt nya) bil i kombination med två barn luktar nu allt annat än ny... mer är en blandning av pommes och lera och något gammalt bortglömt bananskal big_smile
Försvinner vid städning men den där specifika doften som när bilen köptes (begagnad) återkommer aldrig.

viccoA
15 december 2020 · 3 109 Inlägg

Jag tycker hemligheten är städning. Lukten du känner i väl begagnade bilar går bort om man gör de tillräckligt rena.

Jag använder smartab brisk till interiör oftast på mina vagnar, doftar inte så starkt. Samma medel används av många recondfirmor även om det absolut finns en uppsjö av andra medel att välja.

Gör en riktig mattvätt, gör rent under säten, se till att all grus, smuts etc försvinner så kommer något som påminner om nybilsdoft (minus lukten av plastemissioner) fram.

Senast redigerat av viccoA (15 december 2020)

torsen
15 december 2020 · 7 234 Inlägg

Hund tycker många, kanske de flesta, luktar illa.
Blöt hund tycker alla, t o m hundägare luktar urk.
Jag har mattor i mina bilar som jag endast lägger dit när hunden ska ligga där bak.
Dessutom står mina bilar med öppna rutor och bakluckor i garaget.

Finns bara 2 saker som luktar värre än blöt hund: Hypoidolja och svettiga idrottare(fopåll & håcki).

Brådhis * Voff voff *
15 december 2020 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:
Hund tycker många, kanske de flesta, luktar illa.
Blöt hund tycker alla, t o m hundägare luktar urk.
Jag har mattor i mina bilar som jag endast lägger dit när hunden ska ligga där bak.
Dessutom står mina bilar med öppna rutor och bakluckor i garaget.

Finns bara 2 saker som luktar värre än blöt hund: Hypoidolja och svettiga idrottare(fopåll & håcki).

Nåja... Men kan iaf hålla med dig på en punkt där. Det finns nog i princip ingenting fordonsrelaterat som luktar så illa som hypoidolja. Skulle vara en kokad motor då möjligen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AEN
15 december 2020 · 686 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Hund tycker många, kanske de flesta, luktar illa.
Blöt hund tycker alla, t o m hundägare luktar urk.
Jag har mattor i mina bilar som jag endast lägger dit när hunden ska ligga där bak.
Dessutom står mina bilar med öppna rutor och bakluckor i garaget.

Finns bara 2 saker som luktar värre än blöt hund: Hypoidolja och svettiga idrottare(fopåll & håcki).

Nåja... Men kan iaf hålla med dig på en punkt där. Det finns nog i princip ingenting fordonsrelaterat som luktar så illa som hypoidolja. Skulle vara en kokad motor då möjligen...

Inte så förtjust i doften av bränd koppling heller för den delen... speciellt inte när den sättet sig och luktar gammal äggmök i kupén att par dagar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2020 · 17 470 Inlägg

viccoA skrev:
Jag tycker hemligheten är städning. Lukten du känner i väl begagnade bilar går bort om man gör de tillräckligt rena.

Jag använder smartab brisk till interiör oftast på mina vagnar, doftar inte så starkt. Samma medel används av många recondfirmor även om det absolut finns en uppsjö av andra medel att välja.

Gör en riktig mattvätt, gör rent under säten, se till att all grus, smuts etc försvinner så kommer något som påminner om nybilsdoft (minus lukten av plastemissioner) fram.

Samma här. Samt Smartabs jonisator som laddas med patroner. "Tar bort allt"
En rejäl (2 timmars?) städning är punkt ett som viccoA påpekar. 

Budgetalternativ som även kan användas i hemmet:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- … 5-m-p40441

Vi har en i vårt sovrum som går på timer dagtid. Den kräver skötsel!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Detailing-BY-Erik
26 juli 2021 · 21 Inlägg

Smartab - mafra - Angelvax i största utsträckning som bilhandlare använder sig av.

Skulle säga Mafra först.

Kan få hem andra dofter som Citronkaka , banan-mango eller cola.
beror helt på vad man gillar såklart

// GBG Detailing

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang