Kan man få indraget körkort för detta?

Eaze54
29 juli 2021 · 8 Inlägg

Vet ej om denna tråd stämmer här, så flytta gärna denna om det så krävs!

Som frågan lyder, kan man få indraget körkort om man till exempel är på en parkering och råkar krocka på en bil nära dig när du backar eller kör ut? Typ, en liten krock som är ganska synlig?

Jag vet att man måste lämna en lapp eller vänta tills ägaren för fordonet kommer tillbaka, men eftersom jag är en nybliven förare, som tog mitt körkort den 5e Maj i år, är jag lite paranoid över om att göra det allra minsta misstaget för att förlora det. Jag har verkligen arbetat hårt att få mitt körkort och jag vill helst inte förlora den. Jag följer alla regler som det går att följa. Håller alltid hastighetsgränsen kör som man faktiskt ska köra.

Jag bor i Stockholms området, och här finns inte många som följer reglerna, ingen blinkar och ingen parkerar på normalt sett.

Men nu är jag helt ute och pratar om mig själv och annat, så min fråga är det som lyder: Orsakar jag en skada, parkeringskada, kan jag bli av med körkortet?

Tack för svar!

Bassiehof
29 juli 2021 · 1 777 Inlägg

Parkeringsskada är ett försäkringsärende. Smitning (avvikande från olycksplats) är värre.

Low
30 juli 2021 · 3 306 Inlägg

Smitning från olycka är värre...  Ingen som följer regler i Stockholm? Intressant 🧐

trubbelturbo
30 juli 2021 · 1 459 Inlägg

Nej, det kommer du inte.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
MrCrankyface
30 juli 2021 · 461 Inlägg

Att backa in en bil eller dylikt är ingen större fara, anmäl till försäkringsbolag och den andra ägaren.
Däremot om du smiter från en sån olycka är du både riktigt pantad och skyldig till "obehörigt avvikande från olycksplats" vilket är ett brott.
Detta kan ge dagsböter/fängelse och potentiellt att körkort dras in...
Ta lite jävla ansvar om du orsakat en sådan sak.

Volvo Amazon "131" (1965)
uhlin
30 juli 2021 · 2 834 Inlägg

Nej, för en sån skada blir du inte av med körkortet, förutsatt att du gav dig tillkänna och inte smet från allt.

Jag förstår på dig att du skrev en lapp eller liknande. Parkeringsskador blir man inte av med körkortet så du kan sova lugnt. ( Du får stå för självrisk dock)

torsen
30 juli 2021 · 7 234 Inlägg

Instämmer med de andra ovan.
Om du inte smitit från olycksplatsen så får du endast stå för självrisken på trafikskadeförsäkringen.
Småskador bryr sig polisen inte i och renderar inget i belastningsregistret.
Om din egen bil är helförsäkrad får du punga ut med självrisken för att få den reparerad.
När du får kontakt med ägaren till den bil du skadat, och hen anser skadan obetydlig, kan du föreslå att ni "gör upp i godo".
D v s att du betalar honom vad självrisken på din trafikskadeförsäkring är, så slipper du notering hos försäkringsbolaget.
Normalt, om man är över 25 år och haft körkortet mer än 2 år, är självrisken 1.000:-.
Kolla med ditt försäkringsbolag.

Men "lappen" blir du inte av med.
Lycka till med handläggningen.

Brådhis * Voff voff *
30 juli 2021 · 10 277 Inlägg

Olyckor händer, det blir man som regel inte av med kortet för. Så har du bara gjort rätt för dig och lämnat dina uppgifter har du inget att oroa dig för. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang