Byte av ram och vevlager motorn går trögt på sista staken?

zimpan304
10 augusti 2021 · 236 Inlägg

Håller på och bygger ihop en m50b25 med 2.8 liters vev och kolvar med smidda stakar, mätt och kollar veven snurrade fint efter den va dragen, alla vevar/kolv gick att dra runt fint förutom sista där går den trögt, går ju dra runt men betydligt trögare blir det? Spelar ingen roll om jag satt den nån annanstans på veven utan oavsett när jag drar den med moment så blir det segt? Gjort rent och kollat men fortfarande trögt, kan de va nått fel på lagret eller vad är det frågan om?

Edit. Testat med gamlat lager som va fint, samma skit där, så spelar ingen roll var på veven den sitter så inget fel på veven och inget fel på lagret, då är det ju nått med mina nya stake, men vad kan va fel? Stackarna är köpts på getlow

Mvh Simon

Senast redigerat av zimpan304 (10 augusti 2021)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Nybergrobin
10 augusti 2021 · 2 380 Inlägg

Fel lagerspel helt enkelt.  Du får lämna in vev och stakar och mäta upp spelet och åtgärda felet smile

zimpan304
10 augusti 2021 · 236 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Fel lagerspel helt enkelt.  Du får lämna in vev och stakar och mäta upp spelet och åtgärda felet smile

borde det inte ha med just den staken att göra? Allt går fint med alla andra och oavsett vart de sitter men just en stake gör så det nyper oavsett vart jag sätter den både med gammalt eller nytt lager, men har jag resterande fyra endast i och hur jag än sätter dem går den runt fint. Visst jag har säkert fel men känns ju som det är just den staken det är nått som inte stämmer i lagerbanan eller vad man kallar det då just endast den nyper oavsett vart den sitter eller med vilka lager?🤷🏻‍♀️

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Nybergrobin
10 augusti 2021 · 2 380 Inlägg

Det betyder alltså att en stake är trång eller tolkar jag det fel?

zimpan304
10 augusti 2021 · 236 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Det betyder alltså att en stake är trång eller tolkar jag det fel?

Ja precis, skrev resterande fyra men menar fem såklart, fem av sex går runt fint hur jag än sätter dom på veven men en nyper oavsett vart jag sätter den, hur rent jag än gör eller vad för lager jag testat, gammalt bra eller helt nytt, därav jag misstänker att lagerbanan på den ena nya veven inte är helt 100 gjort då den nyper 🤷🏻‍♀️ nyper ju inte helt men en betydlig skillnad och får ta i att dra runt jämfört med om jag bara har de andra fem i

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Nybergrobin
10 augusti 2021 · 2 380 Inlägg

Lämna in och mätt upp veven och samtliga stakar!

zimpan304
11 augusti 2021 · 236 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Lämna in och mätt upp veven och samtliga stakar!

Efter kollat axialspelet på alla resterande så märkte jag att även en till gick trögt åt det hållet, bytte överfallen mellan de stackarna och nu går det fritt och fint, måste råkat blanda ihop dom, men ska mäta lagerspelen så fort jag fått hem grejer till det innan jag fortsätter skriva ihop motorn :-)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang