Längre multirem än original

AEN
12 augusti 2021 · 686 Inlägg

Skulle byta multirem på min Subaru Forester och  fick än som var 2153mm. Såg när jag skulle byta att den som satt i var 2155mm.
Tänkte att 2 mm inte skulle utgöra några problem men den gick inte att få på utan att eventuellt använda något verktyg för att bända den över sista rullen... Dock så lär det så bli väldigt stumt för spännrullen vilket säkert kan leda till andra problem om inte den kan flexa lite.

Letat runt och alla verkar vara 2153 till min bil... nästa steg (i Sverige) verkar vara 2160mm.
Så min fråga är om det går att köra med en rem som är 5mm längre än originalet utan att det slirar eller liknande?

Senast redigerat av AEN (12 augusti 2021)

Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2021 · 10 277 Inlägg

2 mm på totalt 2153 mm är ju noll och ingenting. Bör knappt vara synligt utan att mäta om du håller remmarna bredvid varandra.

Är du helt säker på att du verkligen böjt tillbaka spännaren så mycket det går när du ska ha på remmen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AEN
12 augusti 2021 · 686 Inlägg

Nej det märks knappt men dem går inte över löprullen. Även originalremmen är tight att få både av och på.

Spännrullen i botten med kraft

Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2021 · 10 277 Inlägg

Jag tror snarare att den gamla töjt sig över tid om den går lätt att få dit. Remmen flexar sannolikt i sig själv även som ny mer än 2 mm sett till hela längden. Det är ändå gummi.

Att köra med för lång rem känns vanskligt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AEN
12 augusti 2021 · 686 Inlägg

Ja jag får väl försöka bända på med våld... Dock rädd att det inte kommer finnas någon marginal för spännaren att röra sig vilken känns obra om remmen är helt stum utöver gummits egenskaper att flexa en aning

AEN
12 augusti 2021 · 686 Inlägg

Nej alltså det finns inte en sportsmössa  att den kommer gå att få på inte utan att då eventuellt lossa något av löphjulen och sedan skruva tillbaka  med remmen på, om ens det går...

Läste på något XV forum ( samma motor) att det är fler som har problem att ens få på originalremmen som är 2155mm och att vissa amerikanska verkstäder rekommenderar remmen som är 2160mm...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang