Tips på liten husbil, helst plug In eller el ?

KenthIJ
19 augusti 2021 · 1 457 Inlägg

Som sagt...

Har ni tips på bra, liten husbil som helst skall gå på el eller plug In.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

teslan går att sova i..  problem löst smile

annars lär väll umeås äkliga elbussar hamna på marknaden för dom fungerade iaf inte för dom.. iof inte små men gott om plats bara man inte behöver värme så fungerar dom säkert smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
20 augusti 2021 · 2 818 Inlägg

Många bygger säng med förvaring under i Toyota Rav4. Finns ju som hybrid.
Eller vilken kombihybrid som helst.
Sök på Youtube.

En "normalstor" husbil finns inte som hybrid, och utvecklingen har inte nått fram till sådan eldriven. Skulle vara osäljbar med löjligt kort räckvidd.
Men det dröjer nog inte så många år till.

mb_pucken
20 augusti 2021 · 5 087 Inlägg

Beror nog lite på vad man har för krav och budget. Har ju kommit en hel den elektriska skåpbilar på senaste tiden, allt från mindre bilar som räcker för att bygga kök och säng i till sprinter som borde rymma det mesta man behöver. Men om det finns någon som byggt på dessa som går att köpa låter jag vara osagt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

mb_pucken skrev:
Beror nog lite på vad man har för krav och budget. Har ju kommit en hel den elektriska skåpbilar på senaste tiden, allt från mindre bilar som räcker för att bygga kök och säng i till sprinter som borde rymma det mesta man behöver. Men om det finns någon som byggt på dessa som går att köpa låter jag vara osagt.

räckvidden ska väll vara dålig milt sagt.. så man kommer nog inte så långt hemifrån på en dag smile

en i england jag föjer på youtube  som håller på med el köpte en skåpbil som gick på el och han var väll inte skitnöjd med räckviden den milt sagt dålig enligt honom.   men han var överlag väldigt nöjd med den.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
20 augusti 2021 · 5 087 Inlägg

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Beror nog lite på vad man har för krav och budget. Har ju kommit en hel den elektriska skåpbilar på senaste tiden, allt från mindre bilar som räcker för att bygga kök och säng i till sprinter som borde rymma det mesta man behöver. Men om det finns någon som byggt på dessa som går att köpa låter jag vara osagt.

räckvidden ska väll vara dålig milt sagt.. så man kommer nog inte så långt hemifrån på en dag smile

en i england jag föjer på youtube  som håller på med el köpte en skåpbil som gick på el och han var väll inte skitnöjd med räckviden den milt sagt dålig enligt honom.   men han var överlag väldigt nöjd med den.

Nr tyvärr är ju detta ett problem än så länge :-) även om det börjar bli bättre räckvidd. Antar att nackdelen med skåpbilar på el är att man får prioritera antingen räckvidd eller lastvikt..

Fast och andra sidan beror det ju på vad man planerar att åka :-) ska man bara ut till lokala pölen och meta mört så borde ju elbil funka. Ska man åka till Nordkap över en långweekend så nja..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

mb_pucken skrev:

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Beror nog lite på vad man har för krav och budget. Har ju kommit en hel den elektriska skåpbilar på senaste tiden, allt från mindre bilar som räcker för att bygga kök och säng i till sprinter som borde rymma det mesta man behöver. Men om det finns någon som byggt på dessa som går att köpa låter jag vara osagt.

räckvidden ska väll vara dålig milt sagt.. så man kommer nog inte så långt hemifrån på en dag smile

en i england jag föjer på youtube  som håller på med el köpte en skåpbil som gick på el och han var väll inte skitnöjd med räckviden den milt sagt dålig enligt honom.   men han var överlag väldigt nöjd med den.

Nr tyvärr är ju detta ett problem än så länge :-) även om det börjar bli bättre räckvidd. Antar att nackdelen med skåpbilar på el är att man får prioritera antingen räckvidd eller lastvikt..

Fast och andra sidan beror det ju på vad man planerar att åka :-) ska man bara ut till lokala pölen och meta mört så borde ju elbil funka. Ska man åka till Nordkap över en långweekend så nja..

ja det är nog det stora problemet med dessa fordon tyvärr.     det blir svårt att få till någon form av lastvikt om man ska lasta bilen med rejält med batterier tyvärr..     iden är bra men det gäller ju att det fungerar i hantverkarens vardag oxå.  vilket jag tror att dom inte kommer göra..  det går ju bra om man har mängder med folk och fordon så man kan planera men det är ju svårt om man är ensam och ha lite kunder utspridda ihop med att man måste åka och hämta matrial och kanske dålig tillgång till laddare.       denna jag följer bor i london och han har stora problem att hitta laddare som fungera.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
21 augusti 2021 · 7 288 Inlägg

jag säger som Gösta i Vi hade iaf tur med vädret 2,, en rekorderlig diesel smile el är ett komplement till diesel, men ÄN går det ej att låsa upp sig på elbilar ,, tyvärr

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
KenthIJ
25 augusti 2021 · 1 457 Inlägg

Tackar för allas tips och engagemang.

Verkar ju vara bensin eller diesel som gäller i nuläget.

Om man nu inte vill ge sig på att bygga om en sprillans ny, typ, Toyota Proace Verso el, men det känns väl lite sisådär.

Vi skulle iofs klara oss med ca 25 mil på en laddning men vi skulle gärna ha möjlighet att koppla in /använda iaf kyl och något att värma mat/dryck . Däremot hade det räckt med möjlighet att övernatta tillfälligt, någon natt, för två vuxna
.

Senast redigerat av KenthIJ (26 augusti 2021)

amazinjoey
25 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Har ni bråttom ?  För VW släpper ju strax ID. Buzz

KenthIJ
26 augusti 2021 · 1 457 Inlägg

amazinjoey skrev:
Har ni bråttom ?  För VW släpper ju strax ID. Buzz

Tackar för tips.

Känns kanske lite dumt att börja bygga om en sprillans ny buss, dock

amazinjoey
26 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Du kommer nog inte behöva bygga något då de kommer släppa en camper variant smile

KenthIJ
27 augusti 2021 · 1 457 Inlägg

amazinjoey skrev:
Du kommer nog inte behöva bygga något då de kommer släppa en camper variant smile

Oj då , det hade jag missat.

Vet/Har du någon länk till info. ang. den varianten ?

amazinjoey
27 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Ingen aning, 2022  men snacka med din lokala VW handlare då man säkert kommer behöva förbeställa för att de lär sälja som smör i norge

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang