Vänster fram broms ligger i gång på gång

tjoho123
1 september 2021 · 11 Inlägg

Hej! Jag har en Volvo s80 2002 som vänster fram broms ligger i på gång efter gång.
Började med att den låg i för någon månad sen så det blev riktigt varmt så man brände sig, masserade kolvarna och det blev bra.
För några dagar sen så började den ligga i igen, fixade det igen genom att massera kolvarna. Nu ca 6 mil senare så har den börjat ligga i igen sad
Vad kan det bero på? Allt ser fint ut.

Utmarks-Loke
1 september 2021 · 5 833 Inlägg

Det vanliga är att kolven kärvar i bromsoket. Om det inte är det, så kan bromsbeläggen kärva i spåren som de skall glida i, i okhållare. Man brukar få rensa spåren med stålborste och lägga i lite fett. Har man billiga piratbelägg kanske de dessutom inte passar riktigt i spåren och då får man slipa till dom lite. Sedan kan det även vara bromsslangen som spruckit invändigt och blivit till en backventil så bromsvätskan inte kan röra sig obehindrat tillbaka.

Lucif3r
1 september 2021 · 2 208 Inlägg

Det är ju glidkolvsok på dom där, med glidpinnar. Det är ju inte ovanligt att glidpinnarna blir lite trötta med åren och börjar kärva. Jag brukar smörja mina med ett tunnt lager kopparpasta, då brukar dom hålla tills det dags för beläggbyte, där jag då byter glidpinnarna också. Dom är så billiga att det bara är dumtsnålt att INTE byta dom. Brukar faktiskt försöka vara så duktig att jag byter dom varje gång oket tas bort, om det inte var gjort "igår" så klart.

Mossan1
1 september 2021 · 2 801 Inlägg

Motionera upp bromskolvar lyckas sällan. Man kan TRO det för dom går relativt fritt KALLA men nyper när dom blir varma.  Normal bromsning så nyper dom igen.

tjoho123
1 september 2021 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det vanliga är att kolven kärvar i bromsoket. Om det inte är det, så kan bromsbeläggen kärva i spåren som de skall glida i, i okhållare. Man brukar få rensa spåren med stålborste och lägga i lite fett. Har man billiga piratbelägg kanske de dessutom inte passar riktigt i spåren och då får man slipa till dom lite. Sedan kan det även vara bromsslangen som spruckit invändigt och blivit till en backventil så bromsvätskan inte kan röra sig obehindrat tillbaka.

Okej tack! Det är kolven som kärvar i bromsoket, men tänker varför det händer gång på gång?
Sist vi fixade det så reagerade jag på att bromsbeläggen (nya), va snedslitna? Kan det också ha någon inverkan utöver kolven?

Utmarks-Loke
1 september 2021 · 5 833 Inlägg

Dags för ett nytt bromsok. De är inte så dyra om man köper från Trodo eller liknande

husseman
1 september 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, byt bromsok. Så e´ditt problem väck. Ja hade bytt slangen oxå, för att det blir bättre för ögat.

mvh/husse

jaka54
2 september 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag byter alltid bromscylinder!

Steff240
2 september 2021 · 1 017 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag byter alltid bromscylinder!

Svårt att byta bromscylindrar när det är skivbromsar tongue eller menar du bromskolven i oket?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang