Mögel

bsten
6 augusti 2021 · 28 Inlägg

En bil som stått två år - är det lönt att försöka få den i nyskick? Fullt med mögel, luktar apa. https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238608/238608-2510334bfd4a7dddf4e44795012f4d72.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238608/238608-eb120e007d318151da3ed123bd394d90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238608/238608-e297db66dcd21046d79feebf21529d27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238608/238608-ef63f3a5c04f09e3aa2f17417eb22af3.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 augusti 2021 · 14 039 Inlägg

Oh fyfan, vet inte vad jag ska säga men det ser hemskt ut. Det ska bli spännande och se om nån har något bra förslag hur man får bort detta. Har bilen stått med öppna fönster?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Svenska_bil
6 augusti 2021 · 218 Inlägg

Vad är bilens värde i gott skick? Hur är resten av bilens skick, motor, kaross, däck m m ?

Steff240
6 augusti 2021 · 1 016 Inlägg

Fy f-n asså sad Det måste varit ordentligt fuktigt därinne om det blivit så på bara 2 år.

På första bilden ser det ut lite som att en mus varit och tuggat lite på sätet dessutom...

Beroende lite på vad det är för bil kanske det är enklare att hämta en fräsch begagnad inredning på skroten?

Senast redigerat av Steff240 (6 augusti 2021)

Utmarks-Loke
6 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Som sagt, är det en värdefull bil kan man ju försöka. Typ gå över sätena och allting med ångtvätt. Hänga in en wunderbaum och sälja den fort som fan.

MrCrankyface
6 augusti 2021 · 461 Inlägg

Det där kommer du få kämpa mycket med...

Titta igenom det här så får du en föraning om hur mycket jobb det är, räkna med att riva ut hela bilen i princip...
Tänk på att det är starkt hälsoskadligt så det är overall och andningsskydd hela vägen igenom.
https://youtu.be/o77qehzP1YI

Senast redigerat av MrCrankyface (6 augusti 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
torsen
6 augusti 2021 · 7 233 Inlägg

Jag har några gånger fått eller köpt billigt bilar som varit i samma kondition som bilen på bilderna.
För att få bilen i användbart skick måste ALLT invändigt rivas ur och kasseras.
T o m ratt, växelspaksknopp, blinkers -  och ljusomkopplare samt strömbrytare måste bytas ut.
Isoleringsmattor på golv inte att förglömma.
Sedan högtryckstvätta "skalet" invändigt och måla om de stora ytorna och "rubba" de mindre ytorna.
Har man inte en "donator", som kan vara rostskadad, utan drivlina eller andra defekter, men med fin inredning så är det nog knappast möjligt att återställa bilen.
Att köpa alla inredningsdetaljer på en bilskrot lönar sig inte, om man inte kan komma överens om ett paketpris när man får länsa bilen på ALLT utom VIN och katalysator.

Jag köpte från en legitimerad bilskrot, som "tar hand om" nyare inlösta bilar, en bil för 4.000:- exkl katalysator och tank, som de tyvärr dränerat med yxa så att t o m bränslepumpen deformerats.
Bilen hade rullat men med mätarställningen under 4.000 mil,

En annan gång köpte jag en krockad och rostskadad bil för 1.000:-, men med fin inredning, av en privatperson.

Men en gång gick jag på en nit.
Köpte en vinter, när det var 15 grader kallt, en OPEL hgv som tillhört en fiskare med 2 schäfrar.
Bogserade hem och ställde in bilen i garaget för att tina.
Dagen efter luktade det tigeravföring i hela garaget.
Rev ut säten, mattor, golvisolering, dörrklädslar, takklädsel m m "löst".
Högtryckstvättade.
När den fått torka luktade det lika djävligt.
Packade ihop bilen så gått det gick och ställde ut den i vinterkylan.
Efter några dagar med öppna dörrar i kylan så luktade det obetydlig med tigerpiss.
Satte ut annons om bilen och sålde den för lika mycket som jag givit för den.
Skillnaden var att nu var den körbar = jag hade fixat startproblemet.

Så sammanfattningsvis - bered dig på ett omfattande arbete som kanske ändå inte blir bra.
Att ozonbehandla en "lindrigt" luktande bil verkar bara en vecka - tro mig.

bsten
6 augusti 2021 · 28 Inlägg

Tack för alla svar. Verkar m a o ganska hopplöst

Mossan1
8 augusti 2021 · 2 795 Inlägg

2år???

Jag har en Opel veteranbil som inte ens hade så där mycket mögel trots den stått i lada 1982 - 2019.
Det möglet tog jag bort med en blandning av diskmedel och lite ättika.
Jag blev rekomenderad att också ha vätesuperoxid men jag hade inget hemma och körde ändå.
Det blev bra. Men var förstås inte riktigt lika illa.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 457 Inlägg

Det var inget...

Senast redigerat av Hybrid_ (8 augusti 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Detailing-BY-Erik
29 augusti 2021 · 21 Inlägg

Ta ut allt det du kan kör med rengörings medel och högtryck efter det kör du med ångtvätt annars kommer det aldrig bli bra. Du kommer behöva rengöra mattan med invändigt så det där är ett häst jobb.

allt går att rädda!

Viktigt med skyddsutrustning.

Detailing-BY-Erik
29 augusti 2021 · 21 Inlägg

Steff240 skrev:
Fy f-n asså sad Det måste varit ordentligt fuktigt därinne om det blivit så på bara 2 år.

På första bilden ser det ut lite som att en mus varit och tuggat lite på sätet dessutom...

Beroende lite på vad det är för bil kanske det är enklare att hämta en fräsch begagnad inredning på skroten?

Problemet är att det sitter i resten av bilen så gör man inte en makeover så kommer det komma tillbaka.

bsten
4 september 2021 · 28 Inlägg

Tack för alla svar! 😊👍

Sten69
4 september 2021 · 2 Inlägg

Prova med en ozon fläkt någon vecka det brukar hjälpa, ozon dödar allt som lever även lukter, hade detta problem i en husvagn löstes med reparation av vattenläckan och ozon fläkt.

torsen
4 september 2021 · 7 233 Inlägg

Sten69 skrev:
Prova med en ozon fläkt någon vecka det brukar hjälpa, ozon dödar allt som lever även lukter, hade detta problem i en husvagn löstes med reparation av vattenläckan och ozon fläkt.

Jag äger en ozongenerator(för 100 m2).
Tobakrök går bort tillfälligt, men återkommer efter en vecka.
5 x ozonbehandling för att få bort tobaksrök hjälper inte på sikt.
Ännu svårare att bli av med mögellukt.

Min erfarenhet av verkligheten, tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang