Dålig kvalité med bluetooth

Fismumriken
27 augusti 2021 · 533 Inlägg

Tjena!
Var och köpte mig en Citroën C4 VTi från 2011 idag. Bilstereon och högtalarna spelar kanon. Förutom när man ska köra genom bluetooth. Då blir det lite distat/sprakande ljud, samt plattare överlag. Telefonen är en Huawei P20 pro. Testat starta om, radera parkoppling, raderat connection i själva stereon men inget hjälper. Telefonen fungerar för övrigt hur bra som helst i min andra bil och alla andra jag testat i. Så det är nog något annat.
Någon som haft liknande problem? Skulle ju gärna slippa en FM-sändare då Bluetooth finns inbyggt...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2021 · 17 474 Inlägg

Provat att dra ner volymen på telefonen då den är ansluten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fismumriken
27 augusti 2021 · 533 Inlägg

Ja de glömde jag skriva. Volymen på telefonen spelar ingen roll.

Presidento Of World
27 augusti 2021 · 3 326 Inlägg

Hur är stereon inställnd? Visa brukar ha olika på te.x fm-radio eller CD beroende på hur man vill ha..tänker om basen på max på just bluetooth osv

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bassiehof
28 augusti 2021 · 1 777 Inlägg

En tidig version av BT i stereon som inte låter lika bra som versionen i din telefon skulle jag tro.

Fismumriken
28 augusti 2021 · 533 Inlägg

Bassiehof skrev:
En tidig version av BT i stereon som inte låter lika bra som versionen i din telefon skulle jag tro.

Ja du kanske har rätt.
Borde väl bli bättre med en fm-sändare eller aux-bluetooth?

Bassiehof
29 augusti 2021 · 1 777 Inlägg

Fismumriken skrev:

Bassiehof skrev:
En tidig version av BT i stereon som inte låter lika bra som versionen i din telefon skulle jag tro.

Ja du kanske har rätt.
Borde väl bli bättre med en fm-sändare eller aux-bluetooth?

Det beror på tekniken. FM sändare har jag testat och det brusar mycket. Med tanke på att bra grejer är dyra skulle jag kika på en modern eftermarknadsstereo i stället.

Fismumriken
29 augusti 2021 · 533 Inlägg

Ja det är klart. Ska testa en FM-sändare först så får vi se. Är ju billigt att testa. Vill helst undvika att riva ut stereon.

Bassiehof
29 augusti 2021 · 1 777 Inlägg

FM sändare ger inte bättre ljud skrev jag. Brus och begränsat till 16000 Hz.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2021 · 17 474 Inlägg

Har en BT-handsfree i solskyddet på extrabilen. Fungerar utmärkt att prata i telefon med men FM-sändaren till stereo är totalt värdelös. Ofta på grund av störningar från radiostationer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fismumriken
1 september 2021 · 533 Inlägg

Bassiehof skrev:
FM sändare ger inte bättre ljud skrev jag. Brus och begränsat till 16000 Hz.

Testade och ljudet blev bra. Men det börjar brusa lite mellan låtarna. Va tvungen å testa. En kompis har en fm-sändare till sin merca som levererar klart ljud utan brus.
Ska även testa aux. Hade ingen kabel, huawei.... Så får vi se hur det låter. Inte så sugen på att riva isär stereon på denna bilen då panelen är helt solid runt reglagen till fläkten osv.

Fismumriken
5 september 2021 · 533 Inlägg

Testade med AUX nu och det funkade fint.
Är det någon som har testat AUX-bluetooth-adapter? Tänkte om kvalitén blir den samma, och om man kan ladda den hela tiden genom usb-ingången som jag har i bilen?

granadadr
5 september 2021 · 7 288 Inlägg

jag kör oxå på aux när vi lyssnar på tel,, MKT bättre än bt

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Fismumriken
5 september 2021 · 533 Inlägg

granadadr skrev:
jag kör oxå på aux när vi lyssnar på tel,, MKT bättre än bt

Ja ljudet går inte att klaga på. Men du har inte testat en sådan adapter?
Liknande denna https://www.teknikdelar.se/portabel-blu … gJtT_D_BwE

Har ju fått bra betyg, men jag undrar om det går att ladda den konstant genom usb-porten i bilen. Annars är det ju inte så¨roligt att behöva ladda den typ varannan dag...

candyweiss
5 september 2021 · 876 Inlägg

Fismumriken skrev:

granadadr skrev:
jag kör oxå på aux när vi lyssnar på tel,, MKT bättre än bt

Ja ljudet går inte att klaga på. Men du har inte testat en sådan adapter?
Liknande denna https://www.teknikdelar.se/portabel-blu … gJtT_D_BwE

Har ju fått bra betyg, men jag undrar om det går att ladda den konstant genom usb-porten i bilen. Annars är det ju inte så¨roligt att behöva ladda den typ varannan dag...

Ja, har du konstanström i din USB-A i bilen så går det ju att ladda om du nu ansluter bluetooth-dongeln med 3.5 mm till stereon.
Ändra: Räcker ju att det är ström när tändningen är på smile

Senast redigerat av candyweiss (5 september 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2021 · 17 474 Inlägg

Något i denna stilen kanske. Har en liknande men av äldre modell. Nu behövs den inte i våra bilar utan sitter i ett par studiohögtalare hemma med USBmatning via en vanlig laddare. Fungerar utmärkt.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi … -mm-p99693

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fismumriken
6 september 2021 · 533 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Något i denna stilen kanske. Har en liknande men av äldre modell. Nu behövs den inte i våra bilar utan sitter i ett par studiohögtalare hemma med USBmatning via en vanlig laddare. Fungerar utmärkt.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobi … -mm-p99693

Ja men precis. Hade väl kanske föredragit en lite mindre, smidigare, men denna skulle ju också funka.
Speciellt om man kan ladda den samtidigt. smile

Annars är jag lite sugen på en sådan där sändare som BRL har som man kopplar in på baksidan av stereon. Svågern satte in en sån i sin bil och det funkade prima. Verkar dock bängligt att få fram baksidan av stereron i denna bilen...

Senast redigerat av Fismumriken (6 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang