Köpråd: Pendlarbil 30k

Jerkoo
3 september 2021 · 1 Inlägg

Hej.

Jag är ute efter en bil som jag ska ha att åka till och från jobbet med, det är från Borås - Göteborg, så mestadels motorväg.
Har kikat lite på Toyota Yaris, hade det funkat bra?

Prismässigt tänkte jag högst 30 tusen.
Tacksam för all tips.

patrik79
3 september 2021 · 782 Inlägg

13-14 mil om dagen är rätt mycket... En Toyota yaris är en helt ok bil och driftsäkerheten brukar vara bra.
Jag pendlade lite längre med en Toyota Aygo och till slut så drömde jag om större bekvämare bilar... Det är inte säkert du gör det med en yaris (som är bekvämare) men jag hade köpt något större bil med mer komfort för "suget" att sätta sig i bilen och åka till jobbet och då valt en dieselbil för ekonomins skull.

Utmarks-Loke
3 september 2021 · 5 809 Inlägg

Ja, helt klart långt nog för en diesel. Kanske en automat också, för det är väl en del köer? En VW Golf diesel hade nog funkat fint

amazinjoey
4 september 2021 · 1 138 Inlägg

Inget du kan ta bussen? 100 bussen går smidigare än pendla med bil

Mossan1
4 september 2021 · 2 752 Inlägg

Med 13 -14 mil per dag skulle det vara en liten diesel.
Jag kör ganska lätt min Audi A4 B9 Quattro 2.0TDI på 0.48l/mil landsvägspendlande.
Jag kör "som folk". No more, no less.

En Polo eller Golf TDI med 1.6 eller mindre måste ju gå än snålare än min 2.0 Quattro.
VAG's dieslar är faktiskt hyffsade generellt.

Tidiga torrlamellDSG kan vara lite högrisk. 7vxl torrlamell-DSG speciellt.
Men det är också ägarrelaterat. Fattar man att det är lameller och ingen momentomvandlare och kör därefter så håller det ihop mycket bättre.
Oavsett tillverkare. Gäller alla.

Toyotadieslarna är inte så himla snåla, men pålitliga. En Urban Cruiser är ju väldigt billig.

Fransoserna har ju också småbilar med diesel. PSA-dieslar nyttjas av många andra bilmärken och brukar hålla ihop bra.

Senast redigerat av Mossan1 (4 september 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2021 · 17 379 Inlägg

Diesel hade ju varit bra. Men Diesel-Yarisar för 30k går nog inte att hitta. De är dyra som tusan!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cassius Hobbymekaniker
6 september 2021 · 470 Inlägg

Frugan pendlade den sträckan för några år sedan. Hon köpte då en -01 A3 1.6 för den pendlingen, funkade väldigt bra! Drog ca 0,6-0,65 bensin. Vi letade egentligen en Golf men A3orna var generellt billigare av någon anledning.

Jag vet inte hur det är med skatter etc på diesel bilar numer. Men VAG's 1.9 TDi, framförallt om vi pratar 2000-tal, är en Riktigt snål motor! Beroende på modell av både bil och motor etc så går dom köra på 0,35-0,55 milen. 0,55 så pratar vi Passat B6 och A6 C6 storlek på bil och då börjar dom vara stora!

Problemet brukar vara att hitta en 1.9tdi som inte gått 14 varv till månen t&r..

En Yaris hade jag dock undvikt.. Lite för liten. Storleken större (Corolla/Auris) är bättre lämpad för den körningen. Sen är jag beredd att påstå att japanska bilar "generellt" bör vara av en storleksklass större än de Europeiska modellerna då europeerna är bättre ljudisolerade. Den skillnaden har nog blivit mindre idag men de bilar som finns i den budgeten gäller nog den generaliseringen rätt bra för.

Många tycker typ Aygo's är asbra pendlarbilar för dom är billiga. Men kom ihåg att du ska ha energi när du kört klart också. Framförallt på kvällen när du kommer hem smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
torsen
6 september 2021 · 7 198 Inlägg

Rekommenderar dig att även ta en titt på Suzuki och Honda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang