Byte av insprutningsventiler och spridare på VW Passat Ecofuel 2010

Zanotta
9 september 2021 · 1 Inlägg

Min bil gick inte att starta och fick bogseras till verkstad. De tog 1,5 vecka på sig att felsöka och säger att den går som en klocka på gasdrift men verkar inte få bensin när den startar. Därför föreslår de att de ska byta insprutningsventiler och spridare och för det ska de ha 23.000 kr
För mig ett rövarpris. Det är en VW märkesverkstad men när jag läser i olika trådar är det inte säkert att problemet är löst med detta.
Den har gått som en klocka i två år och den sista tiden tar det tid innan den går över på gasdrift. Vad ska jag göra?

Mossan1
9 september 2021 · 2 827 Inlägg

Skulle alla 4 insprutare ha gett sig samtidigt?

Om så är fallet kan man fundera över grundorsaken. Fick dom överspänning?

Eller, har den körts enbart på gas under väldigt lång tid så spridarna är typ sönderbrända?
Om den är direktinsprutad bensinare i grunden så spridarna sitter i förbränningskammaren.

Låter helvrickat, men VAG gjorde många märkliga kvalitetsval under ganska många år omkring 2010-15 typ.

EmsAnders
9 september 2021 · 151 Inlägg

Vad jag vet så startar gasbilar på bensin och sen slår över till gasdrift.
Så om man inte har bensin i tanken så kommer bilen inte starta alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang