Volvo 940 turbo max laddtryck ?

Jiimpa
16 september 2012 · 767 Inlägg

Det går ju inte säga om det funkar eller inte funkar.
det kanske går att köra så i flera år eller så rasar det på första test rundan. Det är ju inte nya motorer man exprimenterar med.

Jag tycker du ska investera i ett chip och en ny wastegateklocka och en vassare kam. Vill du ha ytterligare effetk efter det så sätter du dit en större intercooler.
Duger det fortfarande inte skaffar du en lite större turbo samt andra spridare och ställbar btr.
Vid den punkten är det snart dags att byta koppling också till sinter.

jossi74
16 september 2012 · 29 Inlägg

jo ska ju kö på ett stabilt ladd på 1bar med bränsle och tännings chip. Men som jag förstår de så måste man göra ganska mycke på en sån här bil om man vill ha nå mer effekt utan att den går dåligt alltså ingen risk för ras.

Volvo 945 turbo "Gubbräcern" (1998)
jossi74
16 september 2012 · 29 Inlägg

vill inte lägga ner så mycke pengar på den mer än att chipp och ökat ladd, Men hade ju varit kul att kö på bilens max effekt nångång då och då

Volvo 945 turbo "Gubbräcern" (1998)
Jiimpa
16 september 2012 · 767 Inlägg

jossi74 skrev:
jo ska ju kö på ett stabilt ladd på 1bar med bränsle och tännings chip. Men som jag förstår de så måste man göra ganska mycke på en sån här bil om man vill ha nå mer effekt utan att den går dåligt alltså ingen risk för ras.

Volvo motorerna är ganska lätta att plocka ur hästar men så länge turbon är orginal finns det inte mycket att hämta tyvärr.
Finns ju folk som plockar ur uppåt 300 hästar med oöppnad motor genom att byta turbo till tex 19T, 968 spridare, 3" lmm, intercooler och 531 topp med vx3 kam.

jossi74
16 september 2012 · 29 Inlägg

okej så då äre nog lika att nöja sig med ca 220hk. Men om jag nu skulle göra de vilken effekt skulle du tror att jag hamnar på ?

Volvo 945 turbo "Gubbräcern" (1998)
Turbojanne12
22 september 2021 · 1 Inlägg

Jiimpa skrev:

PMPerformance skrev:
Så länge du har bränsle så kan man ladda, hade min ställd på 1,7-1,8 åkte så i tre vintrar med oöppnad motor.
Viking chip, malpassi btr ställd på 3,5 bar bränsle tryck på tomgång och mellan 5-6 bar på lite gas ingen katalysator och tänd chips och 50/50 e85/98.
Åkte jämt med saab 9000 denna bil http://www.garaget.org/?car=64169 från 60km/h till 200km/h

Hade du orginal 13c turbon då ? har aldrig lyckats fått den ladda så högt ens med ryckt slang till wastegaten.

Har en 945 turbo plus me viking chip t5a spridare 3”lmm, åker med 2 bar utan problem å går nå jävust😃 ligger på en 260hk/ har K kam också lirar bra

Nybergrobin
22 september 2021 · 2 377 Inlägg

Turbojanne12 skrev:

Jiimpa skrev:

PMPerformance skrev:
Så länge du har bränsle så kan man ladda, hade min ställd på 1,7-1,8 åkte så i tre vintrar med oöppnad motor.
Viking chip, malpassi btr ställd på 3,5 bar bränsle tryck på tomgång och mellan 5-6 bar på lite gas ingen katalysator och tänd chips och 50/50 e85/98.
Åkte jämt med saab 9000 denna bil http://www.garaget.org/?car=64169 från 60km/h till 200km/h

Hade du orginal 13c turbon då ? har aldrig lyckats fått den ladda så högt ens med ryckt slang till wastegaten.

Har en 945 turbo plus me viking chip t5a spridare 3”lmm, åker med 2 bar utan problem å går nå jävust😃 ligger på en 260hk/ har K kam också lirar bra

Lite sent kanske ;P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang