Ny turbo volvo 940 b230fk 95

gustav1997
24 september 2021 · 19 Inlägg

hallåja,jag har nyligen bytt turbo till en https://www.mrtuning.se/universal/turbo ... rbo-t3-t4/

den jäveln var tydligen enbart oljekyld o det missade jag att läsa när jag köpte den, häromdagen precis när jag blivit klar med allt o hade stått o snurrat motorn utan tändhattarna på några ggr o även hällt i olja rakt i turbon. när jag väl startade motorn o lät den stå på tomgång till arbetstemp och sedan en liten stund till märkte jag att det började ryka från turbon,kan såklart varit lite avgasläcka osv men när jag sen stängt av motorn fortsatte det ryka en bra stund,öppnade oljepåfyllningslocket och där rök det oxå rätt mkt. har filmat det osv,men tänkte kolla här först är det skitdåligt att det blir såhär?
visserligen så stog ju bilen helt stilla så det lilla glykolet som kyler oljan fick ju inte mkt kylning, ska jag köpa en oljekylare en tror ni jag kan våga ut o testköra bilen?

chybber
24 september 2021 · 61 Inlägg

Det ryker från en ny turbo ett tag tills all olja/beläggningar bränts bort.
Har turbon ingen vattenkylning går det bra utan det.

Senast redigerat av chybber (24 september 2021)

gustav1997
25 september 2021 · 19 Inlägg

chybber skrev:
Det ryker från en ny turbo ett tag tills all olja/beläggningar bränts bort.
Har turbon ingen vattenkylning går det bra utan det.

Okej men oljan som rök innifrån oljepåfyllingslocket då?

Marcus_89 Biltokig elektriker
25 september 2021 · 3 352 Inlägg

Det kan ryka inifrån locket om motorn har gått från kall till varm. Det blir kondens. Men beror ju på hur mycket det ryker. Vad gjorde du med slangarna till vattenkylningen? Som chybber säger så ryker en sprillans ny turbo lite när den blir varm. Har du kollat så turbon får olja och släpper igenom olja?

gustav1997
26 september 2021 · 19 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Det kan ryka inifrån locket om motorn har gått från kall till varm. Det blir kondens. Men beror ju på hur mycket det ryker. Vad gjorde du med slangarna till vattenkylningen? Som chybber säger så ryker en sprillans ny turbo lite när den blir varm. Har du kollat så turbon får olja och släpper igenom olja?

Bytte slangen från expansionkärlet till kylarn till en vanlig slang, jorå den får olja vågade mej faktiskt ut o testköra den o den läckte lite olja från returen för jag hade råkat få den lite sne i kopplingen

Men sedan stötte jag på ett annat problem att när jag körde o frikopplade så dog motorn? Ingen aning om vad det kan vara men funderar på om det kan ha o göra med WG? Jag var inte så noga med hur jag skruvade den utan hummade bara lite från orginalturbon elle så, skulle det kunna fixas om man ställde wg rätt kanske?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang