Vad ger sig först med uppställt ladd? Volvo 940ltt

FilipStenmark
29 september 2021 · 70 Inlägg

Som rubriken lyder, vad är det som går sönder först när man ställer upp laddtrycket på en lättryckare?
Målet är 1-1.2 bar.
Chip, laddtrycksmätare samt tryckklocka från en ftt finns.
Skriv gärna det mest sannolika först. Vill helst inte att något ska ge sig första åkturen.
Tack!

Munkis
29 september 2021 · 1 636 Inlägg

FilipStenmark skrev:
Som rubriken lyder, vad är det som går sönder först när man ställer upp laddtrycket på en lättryckare?
Målet är 1-1.2 bar.
Chip, laddtrycksmätare samt tryckklocka från en ftt finns.
Skriv gärna det mest sannolika först. Vill helst inte att något ska ge sig första åkturen.
Tack!

Gör du de modifieringarna du skriver att du ska göra så kommer inget ge sig p.g.a höjt laddtryck smile Det är hur du behandlar grejerna som spelar mest roll där skulle jag påstå. Sen över 1 bar med orginal 13c gör ingen nytta, då flyttar du bara varmluft.

Åker själv med 16T på 1,1 bar med chippade boxar och ny ställbar wg klocka och har kört drygt 1500mil nu utan problem smile

panda666
29 september 2021 · 4 250 Inlägg

Precis som Munkis sa, håll dig till 1 bar ladd med den turbon och inget kommer att hända. Den turbon pallar inte mer endå, det enda som kan hända är ifall du missar växlar, alltså kasta in växlar utan att trampa ner koppling först eller att du börnar 5tim om dan. Kör normalt och kasta en börn då o då så ska det gå bra;)

FilipStenmark
29 september 2021 · 70 Inlägg

Tack! Ska försöka hitta mig en 16T turbo eller större då smile
Värt att uppgradera ic när jag väl är där eller är det bara onödiga pengar?
Tanken med detta bygge är att komma upp till 300-400hk men ska börja lite lugnt först. Något mer ni kan rekommendera mtp siffran? Allt hjälper smile

Senast redigerat av FilipStenmark (29 september 2021)

JN1975
30 september 2021 · 234 Inlägg

Det som hänt på mina amatörtrimmade är växellådan (automat) som började gå konstigt, och sen toppapackningen på den andra som pajjade. Jag körde som ett svin på motorvägen mot en Audi, märkte inget konstigt. Sen när farsan lånade den för att köra till tippen dagen efter ringde han att det sprutade vatten ur motorn smile

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
FilipStenmark
30 september 2021 · 70 Inlägg

JN1975 skrev:
Det som hänt på mina amatörtrimmade är växellådan (automat) som började gå konstigt, och sen toppapackningen på den andra som pajjade. Jag körde som ett svin på motorvägen mot en Audi, märkte inget konstigt. Sen när farsan lånade den för att köra till tippen dagen efter ringde han att det sprutade vatten ur motorn smile

Har en frisk manuell låda med hyfsat fräsch koppling, så det behöver jag inte oroa mig för big_smile
Men en skärringspackning är att rekommendera då? Arp/12:9 bultar är lite overkill va? Eller är det bättre att införskaffa för säkerhets skull? smile

Nickeboii
30 september 2021 · 762 Inlägg

FilipStenmark skrev:

JN1975 skrev:
Det som hänt på mina amatörtrimmade är växellådan (automat) som började gå konstigt, och sen toppapackningen på den andra som pajjade. Jag körde som ett svin på motorvägen mot en Audi, märkte inget konstigt. Sen när farsan lånade den för att köra till tippen dagen efter ringde han att det sprutade vatten ur motorn smile

Har en frisk manuell låda med hyfsat fräsch koppling, så det behöver jag inte oroa mig för big_smile
Men en skärringspackning är att rekommendera då? Arp/12:9 bultar är lite overkill va? Eller är det bättre att införskaffa för säkerhets skull? smile

På de effekterna och laddtrycken du tänker köra med är det ingen idé att köra med skärringspackning.
Ser man bara till att packningsytorna är raka så kan man köra med mycket effekt.
Du behöver inte heller byta topplocksbultar, du kan använda original utan problem.

Börja med att sätta dit en större Turbo, andra spridare och eventuellt en effektivare intercooler. Inget måste att byta Intercooler men du kommer att tjäna lite extra effekt av att ha en bättre.

Sen finns det personer som mappar LH2.4, får du en riktig mapp kan du behålla din original LMM. Annars kommer du att få bygga en större LMM för att kompensera mot de större spridarna. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
FilipStenmark
2 oktober 2021 · 70 Inlägg

Nickeboii skrev:

FilipStenmark skrev:

JN1975 skrev:
Det som hänt på mina amatörtrimmade är växellådan (automat) som började gå konstigt, och sen toppapackningen på den andra som pajjade. Jag körde som ett svin på motorvägen mot en Audi, märkte inget konstigt. Sen när farsan lånade den för att köra till tippen dagen efter ringde han att det sprutade vatten ur motorn smile

Har en frisk manuell låda med hyfsat fräsch koppling, så det behöver jag inte oroa mig för big_smile
Men en skärringspackning är att rekommendera då? Arp/12:9 bultar är lite overkill va? Eller är det bättre att införskaffa för säkerhets skull? smile

På de effekterna och laddtrycken du tänker köra med är det ingen idé att köra med skärringspackning.
Ser man bara till att packningsytorna är raka så kan man köra med mycket effekt.
Du behöver inte heller byta topplocksbultar, du kan använda original utan problem.

Börja med att sätta dit en större Turbo, andra spridare och eventuellt en effektivare intercooler. Inget måste att byta Intercooler men du kommer att tjäna lite extra effekt av att ha en bättre.

Sen finns det personer som mappar LH2.4, får du en riktig mapp kan du behålla din original LMM. Annars kommer du att få bygga en större LMM för att kompensera mot de större spridarna. smile

Tack! Väldigt nyttig information! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang