Volkswagen Passat TDI 2.0 2013 - låg bak pga felbyte av fjädrar?

Emoss
19 september 2021 · 3 Inlägg

Skulle precis åka iväg med husvagnen för första gången, men kom bara hundra meter innan jag upptäckte att bilen har säckat ihop totalt där bak. Visst, bagaget var fullproppat men känns orimligt att det skulle vara med mer än 600kg vilket som är lastvikten. Husvagnen är troligtvis lastad till precis maxvikt alt. lite över. Dock mer vikt bak än fram. Och bilen ska ju klara av att dra en tyngre husvagn än 1450kg, som är totalvikt.

Att tillägga är att vi fick båda fjädrarna bytta där bak för bara ett par månader sedan. Har läst någonstans att det finns en risk att få fel fjädrar för bilens modell vilket som gör att de blir för svaga. Lyfte precis upp bilen, tog bort däcken, satte tillbaka dem och sänkte ner bilen - och nu ser den ut som vanligt igen. Ingenting är trasigt. När man gungar bilen kraftigt där bak ser man dock att däcken slår i hjulhusen.

Vad tror ni, ska jag ringa verkstaden imorgon och höra om jag har fått fel fjädrar? Eller har ni någon annan teori om vad det kan vara?

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241151/241151-594059532814ef9da14cf164011ab11c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241151/241151-f1596932d50eff5957aebb1729278eff.jpg

Senast redigerat av Emoss (19 september 2021)

Steff240
19 september 2021 · 1 005 Inlägg

Du ska inte ha mer än ca 70-100 kilos tryck på dragkroken från husvagnen, lätt att kolla med tex en badrumsvåg under stödhjulet. Dom 70-100 kilona räknas som lastvikt på bilen, något som många glömmer bort när dom fyller bilen till max också...

Sen kanske dina däck/fälgar har lite fel storlek och ET-mått så att dom skaver i hjulhusen när det fjädrar in. Är det rätt mått ska fjädringen kunna gå i botten utan att hjulen tar i.

Emoss
19 september 2021 · 3 Inlägg

Steff240 skrev:
Du ska inte ha mer än ca 70-100 kilos tryck på dragkroken från husvagnen, lätt att kolla med tex en badrumsvåg under stödhjulet. Dom 70-100 kilona räknas som lastvikt på bilen, något som många glömmer bort när dom fyller bilen till max också...

Sen kanske dina däck/fälgar har lite fel storlek och ET-mått så att dom skaver i hjulhusen när det fjädrar in. Är det rätt mått ska fjädringen kunna gå i botten utan att hjulen tar i.

Kultrycket låg på 90kg, så lite högt absolut. Dock är bilen fortfarande låg när vi kopplade bort husvagnen. Vägde precis packningen i bilen + passagerare + kultryck och kom upp i 350-400kg. Maxlast är somsagt 614kg.

Vad gäller hjulen så finns det absolut en risk att de inte är optimala för bilen, men ändå konstigt att vi inte har haft problemet förr och att bilen bara är låg där bak.

Brådhis * Voff voff *
19 september 2021 · 10 244 Inlägg

Emoss skrev:
Skulle precis åka iväg med husvagnen för första gången, men kom bara hundra meter innan jag upptäckte att bilen har säckat ihop totalt där bak.

Emoss skrev:
Vad gäller hjulen så finns det absolut en risk att de inte är optimala för bilen, men ändå konstigt att vi inte har haft problemet förr och att bilen bara är låg där bak.

Hur ska du ha det? wink

Som redan nämnts så beror det på felaktiga fälgar/däck om hjulen tar i. En bil ska kunna fjädra in/ut helt utan att det tar i någonstans. Så i ditt fall så handlar nog problemet främst om detta. Att bilen blir låg med bagaget fullpackat och bilen full med folk är inget märkligt. Maxlast är maxlast, det är inte så att bilen håller sig plant tills maxlast uppnås. Dessutom räknar dom ju med att lasten fördelas på sittplatserna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Emoss
19 september 2021 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

Emoss skrev:
Skulle precis åka iväg med husvagnen för första gången, men kom bara hundra meter innan jag upptäckte att bilen har säckat ihop totalt där bak.

Emoss skrev:
Vad gäller hjulen så finns det absolut en risk att de inte är optimala för bilen, men ändå konstigt att vi inte har haft problemet förr och att bilen bara är låg där bak.

Hur ska du ha det? wink

Som redan nämnts så beror det på felaktiga fälgar/däck om hjulen tar i. En bil ska kunna fjädra in/ut helt utan att det tar i någonstans. Så i ditt fall så handlar nog problemet främst om detta. Att bilen blir låg med bagaget fullpackat och bilen full med folk är inget märkligt. Maxlast är maxlast, det är inte så att bilen håller sig plant tills maxlast uppnås. Dessutom räknar dom ju med att lasten fördelas på sittplatserna.

Första gången med husvagnen ja, men har lastat tungt i den förr.

På bilderna är det enbart 45kg i bagaget + 50kg i takboxen. Gick somsagt att "dra upp" bilen så att avståndet mellan däcket och hjulhuset blev som vanligt. Och när bagaget var tomt (dock inte takboxen) gick det att trycka ner bilen till lågt läge igen. Känns inte som att det beror på däcken då.

Senast redigerat av Emoss (19 september 2021)

valle22 Smidd i rostigt stål
8 oktober 2021 · 933 Inlägg

Har du fått original fjäder ifrån VW/VAG monterad eller ifrån annan fjäder tillverkare?
Jag brukar alltid ta en förstärkt fjäder ifrån eftermarknaden om jag inte väljer en OEM del.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
husseman
9 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, kan det inte bara vara så att verkstan monterat de fjädrar som ska sitta på bilen org. - Sen att man väljer att sätta på felaktiga fälgar med cykeldäck kan påverka det hela.. men e´bilen utrustad med nån annan typ av fjädrar o detta är org. från fabrik- så har ju nåt gått fel...- men om nån going bytt fjädrar sj. o satt dit nåt "extra turbo special" . Då kan inte verkstan lastas- man sätter dit det som bilen e´ godkänd för.

mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang