Turbo på besikting

Mora2000
11 oktober 2021 · 9 Inlägg

Tja har en liten fundering. Om jag turbo konverterar min bil och sedan när jag ska besiktiga bilen så byter jag ut turbon mot en "tom" turbo som inte har turbin utan låter luften flöda genom som om det inte var en turbo. kommer jag kunna gå igenom besiktningen då? eller kommer jag få nedslag pga att det sitter massa slangar här och där. Visst han kan ju se att det ska sitta en turbo där men det gör ju inte det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2021 · 13 736 Inlägg

Mora2000 skrev:
Tja har en liten fundering. Om jag turbo konverterar min bil och sedan när jag ska besiktiga bilen så byter jag ut turbon mot en "tom" turbo som inte har turbin utan låter luften flöda genom som om det inte var en turbo. kommer jag kunna gå igenom besiktningen då? eller kommer jag få nedslag pga att det sitter massa slangar här och där. Visst han kan ju se att det ska sitta en turbo där men det gör ju inte det.

ser det ut som en turbo så är det en turbo även om den inte fungerar....

men det tar ju ingen tid att hänga dit ett annat grenrör och plugga retur och olja in

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mora2000
11 oktober 2021 · 9 Inlägg

Growe skrev:
men det tar ju ingen tid att hänga dit ett annat grenrör och plugga retur och olja in

så de gör inget att man har en intercooler hängandes och slangar från tex oljetråget som inte leder någon vart?

Jeebz
11 oktober 2021 · 540 Inlägg

Beror nog helt på humör på den som besiktar din bil. Generellt tycker jag det verkar som dom blivit hårdare på besiktningen dom senaste åren.

panda666
11 oktober 2021 · 4 250 Inlägg

Mora2000 skrev:

Growe skrev:
men det tar ju ingen tid att hänga dit ett annat grenrör och plugga retur och olja in

så de gör inget att man har en intercooler hängandes och slangar från tex oljetråget som inte leder någon vart?

tror att det måste se så original ut som möjligt annars får du en gnällig jävel eller en som går 100% by the book så kan dom börja gråta och du får nedslag. Det skiljer från besiktningsman till besiktningsman, sista gången jag besiktade var det 7 på morgonen en måndag och det tog inte ens 5 min och bilen gick igenom helt prickfritt, medans andra gånger har dom gnällt på allt möjligt.

Mora2000
11 oktober 2021 · 9 Inlägg

panda666 skrev:

Mora2000 skrev:

Growe skrev:
men det tar ju ingen tid att hänga dit ett annat grenrör och plugga retur och olja in

så de gör inget att man har en intercooler hängandes och slangar från tex oljetråget som inte leder någon vart?

tror att det måste se så original ut som möjligt annars får du en gnällig jävel eller en som går 100% by the book så kan dom börja gråta och du får nedslag. Det skiljer från besiktningsman till besiktningsman, sista gången jag besiktade var det 7 på morgonen en måndag och det tog inte ens 5 min och bilen gick igenom helt prickfritt, medans andra gånger har dom gnällt på allt möjligt.

ok tack för info, ska kolla om jag känner någon som känner en besiktningsman big_smile

torsen
11 oktober 2021 · 7 234 Inlägg

Har du möjlighet, så besikta hos Carspect.
Passa dig för gamla bilprovningen.
Himmelsvid skillnad på kompetensen på besiktningsteknikerna.

Men - ska du köpa bil gäller det omvända - se upp med bilar besiktade hos Carspect.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2021 · 13 736 Inlägg

Jeebz skrev:
Beror nog helt på humör på den som besiktar din bil. Generellt tycker jag det verkar som dom blivit hårdare på besiktningen dom senaste åren.

tycker det blir lättare och lättare ju äldre jag blir ju mer grejer ser jag till att fixa innan bes..   värsta jag vet är att få 2or..   det är väldigt ovanligt nu för tiden   det är väll 1 av 10bes som man får något skit oftast bromsar då det är lite svårt att ha koll på själv..    förutom rostiga bromskivor och dåliga belägg.. sånt kollar man varje gång man byter däck.

alltid lika förvånad när folk säljer bilar där det är 10st 2or på glödlampor.. sånna borde dom trycka fast en körförbuds lapp i framrutan på direkt eftersom dom bevliligen inte har en cell på rätt ställe   själv har jag kanske fått 10st 2or på 20år och mängder med bilar bes om ens så illa.smile

Senast redigerat av Growe (11 oktober 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
12 oktober 2021 · 4 020 Inlägg

torsen skrev:
Har du möjlighet, så besikta hos Carspect.
Passa dig för gamla bilprovningen.
Himmelsvid skillnad på kompetensen på besiktningsteknikerna.

Men - ska du köpa bil gäller det omvända - se upp med bilar besiktade hos Carspect.

Nej  Nej
skriv inte sådant på öppet forum, Swedac kanske läser
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
12 oktober 2021 · 2 156 Inlägg

Det där är väldigt individuellt från station till station skulle jag säga. Har själv varit med om raka motsatsen, även en gång haft två totalt olika "grader" av besiktning - på samma station, av samma besiktningsman, väldigt tätt inpå varandra.  Man har väl bra/dåliga dagar, olika mycket stress, etc etc. Mycket som spelar in, så att det där är alldeles för grovt för att gå på, oavsett håll. smile

Pininfarina406
12 oktober 2021 · 536 Inlägg

Mora2000 skrev:
Tja har en liten fundering. Om jag turbo konverterar min bil och sedan när jag ska besiktiga bilen så byter jag ut turbon mot en "tom" turbo som inte har turbin utan låter luften flöda genom som om det inte var en turbo. kommer jag kunna gå igenom besiktningen då? eller kommer jag få nedslag pga att det sitter massa slangar här och där. Visst han kan ju se att det ska sitta en turbo där men det gör ju inte det.

Det beror helt på vad det är för årsmodell på bilen. Om den är helbilsgodkänd så går det inte.
Jag gjorde något liknande på en BMW E30 1987 års modell och det var inget problem alls.
Turbon räknades som en snurrande ljuddämpare enl bes.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang