Generatorvin v70n

axeltenghagen
14 oktober 2021 · 16 Inlägg

Tjena, mitt första inlägg här på garaget.org

Jag har i lite över en månad haft problem med generatorvin i min Volvo v70N, 2001a.

Jag köpte för lite över en månad sedan två par Deaf bonce m81a midbasar, som jag parallellkopplade till 1 ohm. Steget som jag köpte till var ett stetsom steg ( minns inte exakta namnet) som levererade 1200w rms i 1 ohm. Till en början funkade allt som det skulle, jag var lite besviken på ljudkvalitén då jag  samtidigt spelade två likadana midbasar på ett audio system steg med mycket lägre effekt som lät mycket bättre( in my opinion ) . Har nu i efterhand fått förklarat för mig att när effekten stiger försämras ofta kvalitén också gradvis.

Efter ett par dagar började dock midbasarna att tjuta, jag började nästan direkt att felsöka, kontaktade Brl men dem verkade bara tro att de var något fel på steget så jag bestämde mig för att köpa ett Deaf bonce apocalypse steg istället. Detta gjorde såklart ingen skillnad och tjutandet fortsatte. Jag började då läsa lite här på garaget.org och många pratade om att de kunde vara dålig jord eller bränd signal jord i stereon. Jag kollade över jorden och den såg bra ut, den sitter dessutom direkt på minus polen. Stereon var jag lite kluven på hur jag skulle felsöka så jag köpte en ny pioneer från jula bara för att prova men de hjälpte inte det heller.  Vill också inflika att lågnivå inte korsar någon strömkabel de har jag också kollat över. Började nu tro att de var något med min parallellkoppling av midbasarna som orsakade tjutandet men de hjälpte inte att koppla bara plus och minus i 4 ohm heller. Tänkte efter detta att de kunde ha något med batterierna att göra så jag rotade fram ett batteri där hemma som jag vet funkar bra och passar med det jag redan har, båda två är vanliga bilbatterier men jag planerar att byta ut dem till agm batterier om jag bara får detta fixat. Ett extra batteri hjälpte ju då inte heller så efter detta började jag med att kolla över om startbatteriet var dåligt jordat i chassit men de såg också bra ut, kollade också  över motorns jord och den såg lite sliten ut så jag slipade ner ytorna från rost och skit, som ersättning installerade jag en auto-connect jordkabel istället. Detta hjälpte inte heller. Kanske också vore bra att nämna att jag bara någon vecka innan allt började bytte en av tändhattarna då bilen misstände, hittade en bil på skroten med samma 2,4l sugis. På tändhatten från motorn på tippen stod det dock ett R istället för ett Y som det gjorde på mina men jag testade denna tändhatt ändå och min motor verkade gå bra. Kan inte så mycket om bilar men försöker lära mig så bara för att jag ville prova så bytte jag tillbaka till original tändhatten som inte funkar för att se om de var den tändhatten av fel sort som skapade problemet med oljud, men detta hjälpte inte heller. Kanske också är värt att nämna att all el i bilen funkar precis som den ska förutom ett trasigt bromsljus. Tänkte också nämna att jag testat olika rca-kablar också.

Tjutandet finns även när rca kablarna är utdragna. Jag har också testat att jorda rca utgångarna på stereon, läste nånstans att det kunde hjälpa, verkade dock inte heller hjälpa. Har också läst att de kan vara en dålig generator som orsakar problemet men då borde de väl bara låta när den laddar/ bilen är igång? smile
Har visst glömt att nämna att jag också testat ett störniningsfilter för groundloops, men ja som ni förstår funka inte de heller smile
Ingen av butikerna jag köpt ljudet av verkar vara jättesugna på att hjälpa mig felsöka så därför vänder jag mig nu till er här. 

Ursäktar på förhand eventuella felstavningar
Tacksam för svar!

Mvh En kluven 17-åring

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang