Få ner fönstret utan el Volvo V70

primeramannen
24 oktober 2021 · 907 Inlägg

Jag har en lös dörr som jag ska lacka.
Så nu undrar jag vilken plint i kontakten ska jag sätta en plus kabel för att få ner rutan så jag kan plocka ut den?
tack på förhand

Dodge Dart "Darten" (1965)
Hilmer
24 oktober 2021 · 1 779 Inlägg

Om man glömt att skicka ner rutan innan man lossar dörren så brukar det funka att koppla ström direkt på motorn till hissen. I annat fall så får du söka upp ett kopplingsschema till den bilmodell du har dörr till.

primeramannen
24 oktober 2021 · 907 Inlägg

Hilmer skrev:
Om man glömt att skicka ner rutan innan man lossar dörren så brukar det funka att koppla ström direkt på motorn till hissen. I annat fall så får du söka upp ett kopplingsschema till den bilmodell du har dörr till.

Bilmodell står ju i överskriften

Dodge Dart "Darten" (1965)
Hilmer
24 oktober 2021 · 1 779 Inlägg

primeramannen skrev:

Hilmer skrev:
Om man glömt att skicka ner rutan innan man lossar dörren så brukar det funka att koppla ström direkt på motorn till hissen. I annat fall så får du söka upp ett kopplingsschema till den bilmodell du har dörr till.

Bilmodell står ju i överskriften

Det finns tre olika modeller av V70 så det bästa är ju ifall man kan specificera det mer, blir mycket lättare att hjälpa till då! wink

primeramannen
24 oktober 2021 · 907 Inlägg

Hilmer skrev:

primeramannen skrev:

Hilmer skrev:
Om man glömt att skicka ner rutan innan man lossar dörren så brukar det funka att koppla ström direkt på motorn till hissen. I annat fall så får du söka upp ett kopplingsschema till den bilmodell du har dörr till.

Bilmodell står ju i överskriften

Det finns tre olika modeller av V70 så det bästa är ju ifall man kan specificera det mer, blir mycket lättare att hjälpa till då! wink

Okej. Det är en V70II en 2002

Dodge Dart "Darten" (1965)
Mossan1
24 oktober 2021 · 2 805 Inlägg

Man MÅSTE gå direkt på elmotorn i detta fallet.
Knappsatsen i framdörrarna är CAN-moduler som inte funkar utan övriga CAN-nätet.

Nu vet jag inte faktum för just denna bilmodell, men generellt är det två kablar till motorn som byter polaritet för att vända håll.  Man märker ju genast om rutan vill upp i stället för ner.

Senast redigerat av Mossan1 (24 oktober 2021)

Hilmer
24 oktober 2021 · 1 779 Inlägg

primeramannen skrev:

Hilmer skrev:

primeramannen skrev:

Bilmodell står ju i överskriften

Det finns tre olika modeller av V70 så det bästa är ju ifall man kan specificera det mer, blir mycket lättare att hjälpa till då! wink

Okej. Det är en V70II en 2002

Då är det en V70N wink
Om jag nu minns rätt så sitter kontakten till motorn bakåt mot låskistan (möjligen sitter kontakten på undersidan av motorn, kommer inte ihåg), oavsett så bör man kunna komma åt att koppla in ström för att få ner rutan.
Det är bara två kablar i kontakten, så går det inte åt ena hållet så är det bara att polvända.

caromania Forummoderator
24 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Easy peasy. Dörrsidan är väl redan bortplockas antar jag så koppla direkt på motorn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
nonne_j
25 oktober 2021 · 77 Inlägg

Om dörrsidan är demonterad så är det väl lättast att skruva loss motorn och putta ner rutan manuellt ?

Senast redigerat av nonne_j (25 oktober 2021)

Mazda Miata "Mx5" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang