Lexus drar åt höger - ingen klarar av att åtgärda det?

PoulZen
28 juni 2011 · 772 Inlägg

petterf skrev:
Man bytte ut hela transmissionen pga oljeläckage/korrosion vid frysplyggen mot en ny. Transmissionen innehåller planetväxel, två elmotorer/generatorer etc

Det är ingen simpel sak direkt.
Hittade dock ingen bättre bild just nu.
http://4.bp.blogspot.com/_7UH1P0Umjhk/S … +Drive.jpg

Vad händer om en av elmotorerna inte fungerar eller går som den ska?
Jag skulle gissa på att felet finns inne i transmissionen som dom har bytt.

Bensinskallen P o r s c h e
28 juni 2011 · 1 700 Inlägg

Testa ställ bilen med framhjulen på något halt, typ en plåt täckt med olja, och handbroms, och testa att gasa lite och kolla hur hjulen driver. Driver bara vänster eller betydligt mer kan man ju misstänka att det är något galet wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
PoulZen
28 juni 2011 · 772 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Testa ställ bilen med framhjulen på något halt, typ en plåt täckt med olja, och handbroms, och testa att gasa lite och kolla hur hjulen driver. Driver bara vänster eller betydligt mer kan man ju misstänka att det är något galet wink

Det går väll inte att göra på en RX400, den är ju furhjulsdriven. smile

Bensinskallen P o r s c h e
28 juni 2011 · 1 700 Inlägg

PoulZen skrev:

Bensinskallen skrev:
Testa ställ bilen med framhjulen på något halt, typ en plåt täckt med olja, och handbroms, och testa att gasa lite och kolla hur hjulen driver. Driver bara vänster eller betydligt mer kan man ju misstänka att det är något galet wink

Det går väll inte att göra på en RX400, den är ju furhjulsdriven. smile

Aha, trodde den bara var framhjulsdriven wink

Ingen direkt lexusexpert roll

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
LGE
12 november 2021 · 1 Inlägg

Hur gick det sedan?

Har en sådan bil men den går spikrakt utan jag ens behöver hålla händena på ratten. Inte ens Mercedes går så spikrakt som min RX 400h

Min omedelbara funderin är om det är bakre elmotorn som bara deriver på vänster hjul. Allt anat verkar ju vara kontrolerat.

Håller med att Lexus i malmö har en förträflig service. Min sambo fik inte igång bilen en morgon. Den var totalt död utan ström. Dom frågade om hon kunde vänta till dom skängt verkstaden för kvällen, och det kunde hon. Dom kom hem till mig och stoppade i ett nytt bateri och sedan gick den som en klocka igen. För det tog dom inte ett öre inte ens för det nya batteriet.

Vansterfilen
12 november 2021 · 100 Inlägg

LGE skrev:
Hur gick det sedan?

Har en sådan bil men den går spikrakt utan jag ens behöver hålla händena på ratten. Inte ens Mercedes går så spikrakt som min RX 400h

Min omedelbara funderin är om det är bakre elmotorn som bara deriver på vänster hjul. Allt anat verkar ju vara kontrolerat.

Håller med att Lexus i malmö har en förträflig service. Min sambo fik inte igång bilen en morgon. Den var totalt död utan ström. Dom frågade om hon kunde vänta till dom skängt verkstaden för kvällen, och det kunde hon. Dom kom hem till mig och stoppade i ett nytt bateri och sedan gick den som en klocka igen. För det tog dom inte ett öre inte ens för det nya batteriet.

petterf's profil: "Sågs senast: 2011-06-28 10:37".

Schysst bump ändå.

husseman
12 november 2021 · 1 597 Inlägg

Hmm, den va grym. Skulle inte tro att Lexus lämnar ut en bil dom inte fixat problemet på ida. Det är ju liksom deras grej- inte några muppfel som återkommer. Man vill ju vara bäst i världen på att leverera bra kvalité o man bevisar ju i test efter test att man e´grymma. Tror inte många ifrågasätter Lexus eller Toyota när det gäller kvalité. O på verkstadsbiten e´de ju grymma oxå.
Förmodligen en av de bästa bilar man kan köpa för pengar. Tänk om man fick jobba med dessa varje dag- fast mkt. tänkande vart det ju inte då.. Byta Filter o Oljor fixar min 80+ morsa.  Fast fin Bump, så folk fattar vad som räknas när man väljer bil på riktigt.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang