Byta till Bmw 525 e34 89a motor till 320ik e30 88a!

BboyLuna
15 april 2009 · 261 Inlägg

Har tröttnat min sega e30 såå df..
har hittat en m20b25 till e30in som jag vill sätta i.
men grejen är att jag inte vet om det är samma fästen och vad jag måste göra mer för att få allt att lira?
måste jag byta styrbox,insprut mm?
eller är det plug in and play?

vore shysst om nån kunde ge mej svar på frågorna eftersom jag inte kan vänta med att stoppa i motorn ni vet själva hur jobbit d är att vänta ;O)

mvh gianni

Me-BboyLuna
azid Det som inte dödar gör ont
15 april 2009 · 2 668 Inlägg

motorn passar rakt i då den är av samma modell i tidiga e34 som i e30... resten har jag ingen koll på dock tror jag inte att det behövs bytas en massa el. styrbox på sin höjd

2slow
Batta
15 april 2009 · 1 353 Inlägg

Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Jublub
15 april 2009 · 187 Inlägg

Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

Ford Taunus "Turbo" (1982)
Batta
15 april 2009 · 1 353 Inlägg

Jublub skrev:

Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Jublub
15 april 2009 · 187 Inlägg

Batta skrev:

Jublub skrev:

Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

Aha okej..  Men vadå samma med den nyare motorn? Det är inte samma motor det är en helt annan motor, de är ju m50 motorn ju?!  Nu känner ja mig lite lost här haha.

Ford Taunus "Turbo" (1982)
BboyLuna
15 april 2009 · 261 Inlägg

azid skrev:
motorn passar rakt i då den är av samma modell i tidiga e34 som i e30... resten har jag ingen koll på dock tror jag inte att det behövs bytas en massa el. styrbox på sin höjd

det låter bra;O)

Me-BboyLuna
BboyLuna
15 april 2009 · 261 Inlägg

Jublub skrev:

Batta skrev:

Jublub skrev:

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

Aha okej..  Men vadå samma med den nyare motorn? Det är inte samma motor det är en helt annan motor, de är ju m50 motorn ju?!  Nu känner ja mig lite lost här haha.

okej!?motorn  kan man stoppa rakt i,tack!
Men hur 'är det med oljetråget?
då kan jag bara ta styrboxen från e34 bara stoppa i den i e30?

Me-BboyLuna
BboyLuna
15 april 2009 · 261 Inlägg

Batta skrev:
Det är ett annat oljetråg på 5 serien iallafall, men 99% säker på att det går att flytta över ifrån 2 litrarn

Elen skall vara lika och styrboxen fungerar också, men går bättre med rätt styrbox smile

låter bra:) klart man stoppar i e34ans styrbox juhh:)
nåt mer jag borde veta??

Me-BboyLuna
BboyLuna
15 april 2009 · 261 Inlägg

Jublub skrev:

Batta skrev:

Jublub skrev:

Hur ska det vara annat oljetråg på 5serien?  Båda motorerna är m20 ju. Så det ska ju vara samma då?

Och som sagt ja det går bättre med rätt styrbox! Och motorn passar rätt ner utan modifikationer smile

därför att 3 serien har styrningen fram och 5 serien har styrningen Bak så dom var tvungen att göra om oljetråget för att få plats smile


Samma på nyare motorn i E36 och e34, annat oljetråg där med, fast det är samma motor

Aha okej..  Men vadå samma med den nyare motorn? Det är inte samma motor det är en helt annan motor, de är ju m50 motorn ju?!  Nu känner ja mig lite lost här haha.

den nyare är juhh en m50..den senare är samma som i min e30 m20 motor altså,

Me-BboyLuna
BboyLuna
22 april 2009 · 261 Inlägg

idag började jag lossa e34ans motor då märkte jag att vissa sladdar från kabelhärvan var avklippta;(kan jag ta min kabelhärva och använda mitt insprut??

Senast redigerat av BboyLuna (24 april 2009)

Me-BboyLuna
BboyLuna
24 april 2009 · 261 Inlägg

någon`?

Me-BboyLuna
m5micke
25 april 2009 · 26 Inlägg

Om du har en 320 m20b20 av senare modell. Nyare än -87, så är de samma motorstyrning på m20b20 o b25:an.

Tidiga m20b20 har L-jetronic medans alla m20b25:or har Motronic. Så har du motronic på 320:in=stum fördelare på kammen så ska de passa. Eventuellt att motorkontakten (kontaketen mellan motor o kupé) kan skillja.

Lite osäker men om så är fallet så tror jag att dessa 2 har samma färger

Leksak: BMW 325i Turbo Touring e30 -89
Finbil : BMW 323im e36 -97
Finbil 2 : Alpina B3 3,2 Touring e36 -99
Noxxer
25 april 2009 · 1 482 Inlägg

Edit: Du skrev 88a, då ska det vara samma kablage.
Bara byta styrboxen och i med motorn sen ere tuta o köra.

Du behöver annvända motorfästerna från E30 motorn då motorfästerna skiljer sig lite.

Fästena i sig sitter med 4st m8 bultar så inte specielt svårt att ta bort dom från blocket och flytta över.
I övrigt ska det vara plug'n'play.

Trågen i sig skiljer inte så jävla mycket, största är att på 5 serien sitter oljestickan i tråget ist för blocket.

Senast redigerat av Noxxer (25 april 2009)

BLT Service
Theracords Music Label
BboyLuna
25 april 2009 · 261 Inlägg

m5micke skrev:
Om du har en 320 m20b20 av senare modell. Nyare än -87, så är de samma motorstyrning på m20b20 o b25:an.

Tidiga m20b20 har L-jetronic medans alla m20b25:or har Motronic. Så har du motronic på 320:in=stum fördelare på kammen så ska de passa. Eventuellt att motorkontakten (kontaketen mellan motor o kupé) kan skillja.

Lite osäker men om så är fallet så tror jag att dessa 2 har samma färger

min är en 88 och är motronic..har provat b25ans styr box i mitt kabblage och det passar..

Me-BboyLuna
BboyLuna
25 april 2009 · 261 Inlägg

Noxxer skrev:
Edit: Du skrev 88a, då ska det vara samma kablage.
Bara byta styrboxen och i med motorn sen ere tuta o köra.

Du behöver annvända motorfästerna från E30 motorn då motorfästerna skiljer sig lite.

Fästena i sig sitter med 4st m8 bultar så inte specielt svårt att ta bort dom från blocket och flytta över.
I övrigt ska det vara plug'n'play.

Trågen i sig skiljer inte så jävla mycket, största är att på 5 serien sitter oljestickan i tråget ist för blocket.

härligt med svar;O)tackar så mkt..på måndag ska jag fixa bilder på b25ans motorn..motorfästerna från 320in passar in i den andre utan å svetsa eller nåt??

Me-BboyLuna
Salgeo
4 januari 2022 · 1 Inlägg

Öppnar upp tråden på nytt!!
Håller på med exakt samma konvertering som du gjorde. Gick allt bra för dig? Stötte du på problem? Hur gick det med oljetråget? Något annat jag bör tänka på? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang