Stadsväxlad bil på motorvägar?

chromatic91
24 januari 2022 · 84 Inlägg

Hejsan.

Dom senaste bilarna jag har kört verkar vara växlade för statsmiljö. Man kan ofta lägga i 5an i 40 utan problem.

Detta är säkert jättebra för förbrukningen om man kör mycket i städer, men jag är nyfiken på om det är skadligt för motorn om man kör mycket på motorväg? Varvtalen slickar på på nästan 4500 och uppåt om man vill ligga lite högre än 100 km/h

En liten motor som måste varva så mycket mår kanske inte så bra?

Dom flesta bilarna som istället är högväxlade är ju ofta så mycket dyrare känns det som, lite mera "premium" och komfort, ljudisolering osv. Så jag har nöjt mig med småbilar pga. priset.

Just nu är det en jättebra Yaris mk1 från 2004 som bara gått 13k mil än så länge. Rullar på jättefint, men ja, tanken slog mig idag, varvtalen är ju skrämmande höga ibland...

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2022 · 10 244 Inlägg

envelope91 skrev:
Hejsan.

Dom senaste bilarna jag har kört verkar vara växlade för statsmiljö. Man kan ofta lägga i 5an i 40 utan problem.

Detta är säkert jättebra för förbrukningen om man kör mycket i städer, men jag är nyfiken på om det är skadligt för motorn om man kör mycket på motorväg? Varvtalen slickar på på nästan 4500 och uppåt om man vill ligga lite högre än 100 km/h

En liten motor som måste varva så mycket mår kanske inte så bra?

Dom flesta bilarna som istället är högväxlade är ju ofta så mycket dyrare känns det som, lite mera "premium" och komfort, ljudisolering osv. Så jag har nöjt mig med småbilar pga. priset.

Just nu är det en jättebra Yaris mk1 från 2004 som bara gått 13k mil än så länge. Rullar på jättefint, men ja, tanken slog mig idag, varvtalen är ju skrämmande höga ibland...

4500 rpm för att ligga "lite högre än 100 km/h"...? Säker på att bilen inte har en sjätte växel du inte hittat?

Det skulle ju annars innebära att bilen har en toppfart på runt 130-140 km/h...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xebers76
24 januari 2022 · 2 250 Inlägg

Min mormor hade förr en Yaris från 2003 med en motor på 1 liter, den varvade sådär 4000 på motorvägen. Dock drack den bara 0.4 enligt färddatorn, inte gick motorn sönder under alla år hon hade den heller.

En sån liten motor hade inte orkat knuffa bilen i dem hastigheterna på lägre varvtal då dem helt enkelt pumpar för lite luft.

Min Civic VTI varvar också så in i bomben på motorvägen, det var ett tag sedan jag körde den men jag har för mig att den låg någonstans mellan 4000 och 4500 i 120km/h. Då ska vi tillägga att den faktiskt har långa växlar jämfört med andra av Hondas sportmodeller från den tiden, så det finns ännu värre exempel. Min VTI har en motor på 1.8 liter som säkerligen hade orkat att ligga på dem mer normala ca 3000 varvtalen, men nu drevade Honda den så för att förbättra accelerationen. Med det sagt så är inte toppfarten vid 150km/h då motorn varvar nästan 9000 rpm som mest. Allt är liksom uträknat för att det ska fungera på just den bilen med den motorn.

Kan tillägga att man inte hör mer motorljud än någon annan typ av bil trots dem höga varvtalen.

En stor V8 pumpar så pass mycket luft att den kan ligga på ca 2000 rpm på motorvägen, vissa mer och vissa mindre såklart. Tänk en stor 7 liters V8 som ska ligga på 4000rpm på motorvägen, det blir törstigt, och även onödigt tongue

Utväxling är en enorm del av en bils prestanda och även bränsleförbrukning/utsläpp. Ingenjörerna har koll på detta så oroa dig inte tongue

Senast redigerat av Xebers76 (24 januari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Äh.

Har en bil från 2022. En liten Hyundai med "manuell automat". Den kastar glatt in högsta växeln i 48-50 km/h. Det burrar lite i den då men oj vad billigt den går. I 100 km/h ligger den nog på 2800 Rpm. Men 4500 rpm låter i överkant?

Hyndan Går tokbilligt och lever sitt liv i 80-90 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chromatic91
24 januari 2022 · 84 Inlägg

Xebers76 skrev:
Min mormor hade förr en Yaris från 2003 med en motor på 1 liter, den varvade sådär 4000 på motorvägen. Dock drack den bara 0.4 enligt färddatorn, inte gick motorn sönder under alla år hon hade den heller.

Utväxling är en enorm del av en bils prestanda och även bränsleförbrukning/utsläpp. Ingenjörerna har koll på detta så oroa dig inte tongue

Åh men va bra, då är den väl designad att kunna köras i rätt så höga varv helt enkelt.

Ja det är nog samma motor som jag har, ligger runt 4000 varv när man ligger i hundra, topfarten på bilen är ca 165 km/h men då får det vara rejält med medvind. Den varvstoppar runt 7000 tror jag.

Min förbrukning brukar dock hamna på 0.6 men jag gasar väl lite hårdare ibland.

Men nu har jag lite bättre koll, tack för alla fina svar!

Senast redigerat av envelope91 (24 januari 2022)

Snurriis
24 januari 2022 · 761 Inlägg

Skoda fabian manuell 1.4 - 01 jag hade varvade 3k i 100km/h på motorväg. Å den drog ca 0.5 vid 2.5k rpm, var nog det ända positiva med den bilen 😅

Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Kommer med värme ihåg min gamla permanent fyrhjulsdrivna Subaru Coupé från 1989.
Den varvade 3750rpm i 100km/h.

Så nog kan en liten bil med en liten motor vara utväxlad på ett sådant sätt.
Men nej, de tar inte skada, när bilen väl är uppe i fart är det inte många kW som krävs för att driva den framåt.
Min Superb hade en funktion som lät mig se i kombiinstrumentet hur många kW den använde för att driva bilen framåt.
På slät väg i 120km/h gick det åt mellan 15-25kW (alltså i runda slängar 35hk) av bilens tillgängliga 140kW, för att hålla den hastigheten smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang