Fördela aktieutdelning

Bilproblemet
11 februari 2022 · 287 Inlägg

Tänkte starta AB enligt följande:

Jag som enskild 50%

Ett AB andra 50%

Problemt är att andra AB ägs av 2 personer.

Så hur fördelar man bäst utdelningen?

Om jag tex har jobbat 50h
Och dom andra har jobbat 50h var

Hur ska man fördela det?

Men bara jag och en av personerna kommer vara huvudmän i det nya bolaget.

Senast redigerat av Bilproblemet (11 februari 2022)

Hamilton
11 februari 2022 · 8 864 Inlägg

Vinstutdelningen fördelas efter hur många aktier man äger. Ni får nog be en juris hjälpa er att skriva ett avtal som kringår den regeln.

Fotograf på tierpidag.se
Bilproblemet
12 februari 2022 · 287 Inlägg

Hamilton skrev:
Vinstutdelningen fördelas efter hur många aktier man äger. Ni får nog be en juris hjälpa er att skriva ett avtal som kringår den regeln.

Jo, men vi vill ju helst att det ska bli så att vi kommer lägga ner lika mycket tid. Men för att förhindra oklarheter så måste vi komma på något bra sätt

Hamilton
12 februari 2022 · 8 864 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Hamilton skrev:
Vinstutdelningen fördelas efter hur många aktier man äger. Ni får nog be en juris hjälpa er att skriva ett avtal som kringår den regeln.

Jo, men vi vill ju helst att det ska bli så att vi kommer lägga ner lika mycket tid. Men för att förhindra oklarheter så måste vi komma på något bra sätt

Just därför en jurist bör titta på det.

Fotograf på tierpidag.se
Brådhis * Voff voff *
12 februari 2022 · 10 280 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Tänkte starta AB enligt följande:

Jag som enskild 50%

Ett AB andra 50%

Problemt är att andra AB ägs av 2 personer.

Så hur fördelar man bäst utdelningen?

Om jag tex har jobbat 50h
Och dom andra har jobbat 50h var

Hur ska man fördela det?


Men bara jag och en av personerna kommer vara huvudmän i det nya bolaget.

33,3% var av utdelningen...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
12 februari 2022 · 10 388 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Tänkte starta AB enligt följande:

Jag som enskild 50%

Ett AB andra 50%

Problemt är att andra AB ägs av 2 personer.

Så hur fördelar man bäst utdelningen?

Om jag tex har jobbat 50h
Och dom andra har jobbat 50h var

Hur ska man fördela det?

Men bara jag och en av personerna kommer vara huvudmän i det nya bolaget.

Generellt är det aktiemängd som avgör utdelning.

Äger du 50% ska du ha 50%. Att det sen är 2st som delar på övriga 50% är inte ditt problem.

Det går att förhandla om, men det ska då godkännas av alla aktieägare, och bör rimlige göras vid en bolagsstämma så det kommer in i protokollet, och ska givetvis göras "rätt och riktigt". Detta i sin tur för att slippa eventuellt käftande i efterhand om vad som faktiskt bestämts.

Utifrån detta, så kan man alltså, om alla godkänner det, ge en aktieägare med 10% 75% av vinsten. Som exempel.

Gällande investeringar (oavsett om det är tid, pengar osv), så är det generellt samma/lika fast då tvärt om; Har du 50% av aktierna, ska du investera 50%. Den andra delägaren ska i sin tur investera 50%. Hur fördelningen mellan de två delägarna som gemensamt är en delägare i ditt företag ser ut, är inte riktigt "ditt problem".

Edit

Ovan är normalt så det GÖRS i nystartade AB. Att alla "pytsar in investering" (tid/pengar/osv) utifrån sin aktieandel. Det finns givetvis undantag; jag kan köpa loss 33% av aktierna, men istället för faktisk tid, så investerar jag pengar. Dvs "för 5.000.000 får jag 33% av aktierna men jag tänker inte jobba fysiskt för det". När det hela sedan är igång, så tas ju normalt sett investeringarna från vinsten i företaget. Det i sin tur gör ju att företagets, och sen aktiens, värde sjunker (vi håller det så enkelt även om det inte är helt sant), vilket då drabbar alla lika mycket per aktie.


Men kort och gott; Se det istället som att det är två delägare. Du är en, det andra AB är den andra. Det är sen det andra AB:s problem att lösa sin fördelning där (som i sin tur handlar om hur fördelningen ser ut i detta AB, den kan ju vara 30/70 ex.vis).

Sen kan man givetvis diskutera huruvida 50% var är helt optimalt vid två ägare. Ingen har majoritet, det finns givetvis en risk att eventuella beslut "fastnar" om båda tycker olika. Men det är en helt annan femma.


ABL


4 kap. Aktierna

Aktieslag

Likhetsprincipen
1 §  Alla aktier har lika rätt i bolaget, om inte annat följer av 2-5 §§.


18 kap. Vinstutdelning

Förslagets innehåll
3 §  I förslaget om vinstutdelning skall följande anges:
       beloppet av den utdelning som skall belöpa på varje aktie

Senast redigerat av it_mutt (12 februari 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2022 · 17 483 Inlägg

Dags och öppna bilfirma?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bilproblemet
14 februari 2022 · 287 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dags och öppna bilfirma?

Vet ej, kollar på vad som gäller med allt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang