Rattknopp, lagligt ?

fritte_s40
23 juli 2008 · 1 Inlägg

Fult och nog jävligt obekvämt att köra med en sån knop på. Ratten på bilen e ju inte lika lätta som dom tex. e på en truck.

Tega Yrkesförare
23 juli 2008 · 1 073 Inlägg

Sitter rattknopp i alla våra lastbilar. Farbror blå och sbp har aldrig sagt nått.
Kan iofs inte förstå vitsen med det i en personbil...

Jonni
23 juli 2008 · 1 256 Inlägg

Det är inte lagligt i Personbil om du inte har speciell dispans, t.ex skadad, handikappad etc.

Prickskytten
16 mars 2022 · 3 Inlägg

Jag vart stannade med min bmw för rutin kontroll och han stack in huvudet och frågade vad är detta? En rattknopp sa jag och att jag brukar ha den vintertid när jag sladdar på sjön/instängslade områden. Han sa inget om de utan flina och sa de vad tror du händer om du krockar med de på? Ja de är väl min huvudvärk då. Han skratta bara och sa ha en trevlig dag 😊

Senast redigerat av Prickskytten (16 mars 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2022 · 13 742 Inlägg

Prickskytten skrev:
Jag vart stannade med min bmw för rutin kontroll och han stack in huvudet och frågade vad är detta? En rattknopp sa jag och att jag brukar ha den vintertid när jag sladdar på sjön/instängslade områden. Han sa inget om de utan flina och sa de vad tror du händer om du krockar med de på? Ja de är väl min huvudvärk då. Han skratta bara och sa ha en trevlig dag 😊

vad den enskilda polisen eller bilprovare tycker gör inte saker mer eller mindre olagliga.   

det är ju svin fult och skulle då aldrig våga leka med en rattkula på ..fan och krångla in ett finger när man släpper ratten för snabb återgång då har man ONT sen.   

sitter man och vevar som en galning när man sladdar så har man missupffatt helt eller har totalt fel hjulinställning. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
16 mars 2022 · 7 238 Inlägg

Knex skrev:
Får man använda rattknopp i vanliga personbilar, med tanke på säkerhet och sånt ?

Jag har sedan decennier tillbaka rattspinner på en del av mina hobby bilar.
Har alltid med en "13" ringnyckel vid besiktningen och frågar teknikern om jag ska demontera rattspinnern.
Nej har svaret alltid varit.
Så jag tolkar det som att det inte är otillåtet = tillåtet.

Nästan alla lastbilar har rattspinner!
Och jag har sett stadsbussar som också haft rattspinner.

Lucif3r
16 mars 2022 · 2 215 Inlägg

Njae, bara för att bes inte bryr sig betyder det inte att det egentligen är tillåtet... Lite som xenon-/ledkonverterade helljus, egentligen inte tillåtet men finns inte en jäkel som bryr sig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2022 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:

Knex skrev:
Får man använda rattknopp i vanliga personbilar, med tanke på säkerhet och sånt ?

Jag har sedan decennier tillbaka rattspinner på en del av mina hobby bilar.
Har alltid med en "13" ringnyckel vid besiktningen och frågar teknikern om jag ska demontera rattspinnern.
Nej har svaret alltid varit.
Så jag tolkar det som att det inte är otillåtet = tillåtet.

Nästan alla lastbilar har rattspinner!
Och jag har sett stadsbussar som också haft rattspinner.

vet att det var livat när jag var yngre om just dom där rattspinners.    aldrig monterat något sånt skit i min bil. någonsin men vet en som hade det och han hade en del problem inte bara pga den men det gjorde väll inte saken bättre smile

det är ju rätt farlig grej som vevar runt tex om man klipper i en trottarkant lite lätt. 
bättre att göra servon lätt istället..     skulle någon montera det i min buss skulle jag bli vansinnig och ta bort den och kasta den åt helvete direkt det kan jag säga...   har man en gång varit med om att det dra till i ratten på en buss vet man varför man inte ska ha något på ratten.. det räcker med att hålla ratten fel för att bli av med finger funktionen. 

sen finns det dom pga handikap som måste ha rattkula och automat och sånt men bättre att låta dom ha sina handikapps anpassningar ifred smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2022 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:
Njae, bara för att bes inte bryr sig betyder det inte att det egentligen är tillåtet... Lite som xenon-/ledkonverterade helljus, egentligen inte tillåtet men finns inte en jäkel som bryr sig.

det är ju ofta så..   framför allt idag när bes monopolet är släppt så försöker dom ju undvika att skriva skit anmärkningar som är mer en tolkningsfråga..   det det faller under är ju utstickande föremål i kupen..    det kan vara många olika saker som dom kan slå ner på..   många gånger gör dom det inte just av den anledningen.  men träffar man på fel trafik inspektör är man ju tok rökt med ganska många grejer..   dom t.o.m ger  2:A på att det lyser blått framåt i bilar som är som dom var när dom lämnade fabriken pga en skärm lämnar lite ljus framåt..   det fick ju någon bilägare erfara med sin franska kvalitet bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
17 mars 2022 · 7 238 Inlägg

Losgard skrev:
Hade på lastbilen förut, smidigt som tusan, men ack så farligt, lätt att slå tummen ur led om man kör upp på en trottoarkant och håller i ratten nära kulan.

Samma sak om du kör på en stock, stor sten eller berg vid en skogspromenad med bilen.
Tummarna ALLTID utanför rattkransen.
Blev straffkommendering i lumpen om befäl såg tummar "på fel sida" om rattkransen.
Största faran med rattspinner är att man kan fastna med jackärmen den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang