Båtkärra: effektiv bromsanordning?

Presidento Of World
7 maj 2022 · 3 324 Inlägg

Vad betyder det? Denna båtkärra (reggad så) saknar alltså bromsar och vajrar. Får den köras i 80? Sett till att vikt osv inte överstiger såklart.

CEU746. Enligt tidigare ägare har någon plockat bort bromsar på den men vad jag kan se så har den alltid varit obromsad?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
7 maj 2022 · 5 833 Inlägg

Du får köra 80 med obromsad båtkärra om den med last väger max 750kg, och bilens tjänstevikt är minst dubbelt mot vad kärran väger, om jag förstått rätt. Förutsatt att den är besiktad och registrerad då. Annars får man sätta på varningstriangel och köra 30.

Presidento Of World
7 maj 2022 · 3 324 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du får köra 80 med obromsad båtkärra om den med last väger max 750kg, och bilens tjänstevikt är minst dubbelt mot vad kärran väger, om jag förstått rätt. Förutsatt att den är besiktad och registrerad då. Annars får man sätta på varningstriangel och köra 30.

Ja båten isig väger inte mycket är en plastbåt

Men det syns att det suttit bromsar på för länge sedan.. men på transportstyrelsen står det obromsad, har dom reggat om?

Ingen aning själv..tänkte besikta och se vad som händer iaf.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
7 maj 2022 · 5 833 Inlägg

Borde det inte synas tydligt om den varit bromsad? Har där varit bromstrummor borde det väl synas att de är bortplockade nu? Borde ju vara en massa onödigt tomrum där nu.

nucken
7 maj 2022 · 94 Inlägg

Kollar man på car.info så är det 1969 årsmodell men har regbesiktas 2009.
Så troligtvis byggdes det om då.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Brådhis * Voff voff *
8 maj 2022 · 10 277 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du får köra 80 med obromsad båtkärra om den med last väger max 750kg, och bilens tjänstevikt är minst dubbelt mot vad kärran väger, om jag förstått rätt. Förutsatt att den är besiktad och registrerad då. Annars får man sätta på varningstriangel och köra 30.

Nej... Du får skilja på släpfordon och efterfordon!

Ett reggat båtsläp utan bromsar som överstiger 750 kg och/eller halva bilens tjänstevikt får du köra i 40 km/h med (och LGF-skylt ska inte användas). Du får inte överstiga max dragvikt för bilen med aktuellt släp (obromsat).

En oreggad båtvagn (ofjädrad!) får du köra i 30 km/h med och LGF-skylt ska användas. Här gäller viktmässigt att efterfordonets bruttovikt inte får överstiga dragfordonets bruttovikt.

Och varningstriangel ersätter aldrig LGF-skylt. Dom har helt olika syften!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang