Höga avgasvärden och felkod P0420

Dukii
25 juni · 2 Inlägg

Tjenare! Har en Volkswagen golf mk4 1.6 16v årsmodell 2003 som fick ombesiktning pga höga avgasvärden. Ett par dagar efter detta så började motorlampan lysa, kopplade upp mig och fick  olika felkoder.
P0420 Catalyst system: Bank 1: Effiency below threshold.
P1176 Bank 1 O2S (Lambda) Correction behind catalyst: Control limit Reached
Fick även en till felkod som sa något om fet blandning.

Efter lite egen felsökning så märkte jag att det läckte i avgassystemet både innan och efter den bakre lamdasonden. Detta är nu åtgärdat men får fortfarande upp felkod P0420. Dock endast P0420. De andra verkar inte komma tillbaka.

Bilen går för övrigt bra som vanligt, ingen märkvärdig skillnad iallafall.

Avgasvärden var - CO 0.5 (0.3), CO 2500 0.8 (0.2), Lambda 1.06 (0.97-1.03).

Tips på vad man ska göra här näst? Vill gärna ha lite tips på vad man kan göra/felsöka, eller om något varit med om något liknande? All hjälp uppskattas!

Mossan1
26 juni · 1 319 Inlägg

Tyvärr är det nästan alltid utbränd kat med den felkoden.
Undantag kan vara just felet du åtgärdat, men eftetsom även avgasvärden är åt pipan så....

Kat kan vara följdfel tex av just läckagen du åtgärdat, eller (vanligast) kört för mycket korta sträckor.

Dukii
26 juni · 2 Inlägg

Mossan1 skrev:
Tyvärr är det nästan alltid utbränd kat med den felkoden.
Undantag kan vara just felet du åtgärdat, men eftetsom även avgasvärden är åt pipan så....

Kat kan vara följdfel tex av just läckagen du åtgärdat, eller (vanligast) kört för mycket korta sträckor.

Hmm okej, funkar universalkattar från biltema? Är det tillräckligt för att ta sig genom besiktningen samt få bort felkoden?

Mossan1
26 juni · 1 319 Inlägg

Dukii skrev:
Hmm okej, funkar universalkattar från biltema? Är det tillräckligt för att ta sig genom besiktningen samt få bort felkoden?

Korta svaret är "troligen inte".

Du får knappast mjukvaran att funka problemfritt med en universal = felkoder skapas och lysande lampor som inte får lysa.

Katalysator och sonderna är noga utvecklat, och ändrar man på hårdvaran får mjulvaran svårt att anpassa.

En orginalanpassad pirat, eller, en begagnad är det nog som gäller för kat.

Vissa får det att funka med racekat, men då är nog mjukvaran pillad på också. Dessutom kostar nog en sådan mer eller lika som en pirat.

Något enkelt att testa, (med låg sannolikhet), är att nu när allt är tätt och rätt är att köra katten riktigt riktigt genomvarm.
Då kan den (kanske) rena sig, om den bara småkörts mycket.
Har den körts normalt är det ganska poänglöst. För i regel är platinabeläggningen bortbränd och den tänder inte som den ska.

spillolja
26 juni · 3 361 Inlägg

Tydligen har vag dubba sonder på 2001, hade en 00:a den hade bara en sond
om man sätter en universal bakom den bakre sonden så fixar man det med en sådan hylsa:
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
26 juni · 1 319 Inlägg

Det är reglersond (före kat) och analyssond (efter kat) på dom allra flesta 2000 och nyare.

Att avskärma analyssonden måste ge märkliga fuletrim.  Analyssonden ger också input till det.
Visst, den går säkert, men inte optimalt.
Dom redan dåliga avgasvärderna blir knappast heller bättre av att förvilla en lamdasond.
En universell kat EFTER originalet för att fixa värderna?
Nja, kanske, men då ska den också tända för att hålla i längden...

Skulle tro att det är pengar i sjön inför att en riktig fix blir nödvändig.

Senast redigerat av Mossan1 (26 juni )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang