Köra utan slang i magnetventil, skadligt?

om605
30 juni 2022 · 43 Inlägg

Hej. Jag har råkat komma på att min A-Traktor går som en vanlig bil i 1an, 2an & 3an om jag rycker ut en slang från magnetventilen, kan detta vara skadligt för motorn, tro?
Magnetventilen styr ju laddtrycket, innebär det att turbon friladdar om den är urkopplad?

Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2022 · 26 136 Inlägg

Du har "råkat" komma på det..

Låt slangen sitta.
Jag svarar inte detta pga om den friladdar eller ej - vilket den nog gör beroende på slang som åsyftas - men
du ska inte mixtra med din traktor alls. Är det en traktor så är det en traktor.
Vänta med att mixtra tills du kan ta riktigt körkort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
om605
30 juni 2022 · 43 Inlägg

Mack skrev:
Du har "råkat" komma på det..

Låt slangen sitta.
Jag svarar inte detta pga om den friladdar eller ej - vilket den nog gör beroende på slang som åsyftas - men
du ska inte mixtra med din traktor alls. Är det en traktor så är det en traktor.
Vänta med att mixtra tills du kan ta riktigt körkort.

Råkade fakiskt komma på det smile Fick soppatorsk och bilen vägrade starta efter luftning så jag drog ut en slang från magnetventilen och bilen startade direkt, sedan drog en annan person ut en annan slang ur den och då varvade den helt fritt, utan spärr.

om605
30 juni 2022 · 43 Inlägg

Mack skrev:
Du har "råkat" komma på det..

Låt slangen sitta.
Jag svarar inte detta pga om den friladdar eller ej - vilket den nog gör beroende på slang som åsyftas - men
du ska inte mixtra med din traktor alls. Är det en traktor så är det en traktor.
Vänta med att mixtra tills du kan ta riktigt körkort.

Jag måste dock säga att det hade varit otroligt skumt om den friladdade, då turbomätaren stannar i mitten av röd, medans den kan gå ner hela vägen när slangen sitter i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang