4426
Sök

Köra över serviceintervallen?

106 Inlägg
18 juli 2022
Trådstartare
Hej

Min Hyundai Ioniq 2017 (Hybrid) ska in på service om ~490km. Den första tiden som fanns på verkstaden är om 2 veckor.
Jag fick precis reda på att jag egentligen skulle behöva köra en del nästa vecka och skulle då överskrida milantalet.

Vad skulle hända om man drar över det med drygt 200km?

924 Inlägg
18 juli 2022
Fråga försäkringsbolaget hur dom ställer sig till det, vet att vissa ställer sig på tvären när man gått över serviceintervallerna. För bilen i sig händer inget speciellt, 200km extra är inget som kommer skada bilen alls. Om du däremot skulle överskrida med 1000 mil så skulle det definitivt påverkas smile

Que Sera, Sera

106 Inlägg
18 juli 2022
Trådstartare
MrHyde skrev:
Fråga försäkringsbolaget hur dom ställer sig till det, vet att vissa ställer sig på tvären när man gått över serviceintervallerna. För bilen i sig händer inget speciellt, 200km extra är inget som kommer skada bilen alls. Om du däremot skulle överskrida med 1000 mil så skulle det definitivt påverkas smile

Tack! Ska kontakta IF.
Förväntade mig verkligen inte att det skulle ta 2 veckor innan verkstaden hade någon tid.. men men, semester.

592 Inlägg
18 juli 2022
Är det privatleasing, kanske värt att dubbelkolla där också så du inte åker på något onödigt tillägg den dagen bilen ska återlämnas??

106 Inlägg
18 juli 2022
Trådstartare
krambriw skrev:
Är det privatleasing, kanske värt att dubbelkolla där också så du inte åker på något onödigt tillägg den dagen bilen ska återlämnas??

Nej jag äger bilen.
Jag ringde IF som inte hade fått frågan förr men skulle lägga en notering om att jag kanske går över med 10-40mil. Men det var lugnt enligt IF.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
18 juli 2022
Vad bryr sig försäkringsbolaget om detta? Dom bryr sig ju inte ens om du servar bilen själv...

Det är ju iså´ntfall en fråga till Hyundai om eventuell kvarvarande garanti påverkas. Har du ingen garanti kvar är det ingen som bryr sig. Alls...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 157 Inlägg
18 juli 2022
Brådhis skrev:
Vad bryr sig försäkringsbolaget om detta? Dom bryr sig ju inte ens om du servar bilen själv...

Det är ju iså´ntfall en fråga till Hyundai om eventuell kvarvarande garanti påverkas. Har du ingen garanti kvar är det ingen som bryr sig. Alls...

Om bilen har motorskada i försäkringen så bryr sig bolaget. Vid ett eventuellt haveri så vill dom ha dokumentation på service tex bilder på serviceboken eller om du utfört service själv så vill dom ha kvitton, datum för service och miltal. Saknas detta eller bilen ej blivit servad enligt tillverkarens anvisningar så kan dom neka hela eller delar av ersättningen/reparationen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök