Köpråd: Golf GTI Mk5 , 21k mil. Värt eller inte?

Brådhis * Voff voff *
29 juli 2022 · 10 279 Inlägg

krambriw skrev:
Deras uppskattningar bygger ju på statistik, dvs tidigare försäljningar så en viss eftersläpning finns säkert. Men vad en bil egentligen är värd upptäcker du snabbt när du försöker sälja din egen wink

Det är ju just det som är problemet. Även bilar som säljs med tex rasad motor kommer med i statistiken för en viss bilmodell. Därför stämmer, i min mening, ALDRIG värderingssajterna...

Har varit med om att folk kommit dragande med att dom minsann kollat på bilpriser.se eller liknande och vill pruta hejdlöst. Då skrattar man åt dom och säljer sedan bilen till det verkliga marknadsvärdet...

Senast redigerat av Brådhis (29 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
29 juli 2022 · 5 836 Inlägg

krambriw skrev:
Deras uppskattningar bygger ju på statistik, dvs tidigare försäljningar så en viss eftersläpning finns säkert. Men vad en bil egentligen är värd upptäcker du snabbt när du försöker sälja din egen wink

Hur skall de som gör statistiken veta vad bilarna sålts för? Allt de ser är ju vad bilarna annonserats för.

krambriw
29 juli 2022 · 427 Inlägg

Jag tror nog att dom vet mer om vad marknaden är beredd att betala än någon enskild tyckare med plyschklädd instrumentpanel och annan katalogtrimning

Brådhis * Voff voff *
29 juli 2022 · 10 279 Inlägg

krambriw skrev:
Jag tror nog att dom vet mer om vad marknaden är beredd att betala än någon enskild tyckare med plyschklädd instrumentpanel och annan katalogtrimning

Tur jag inte har varken katalogtrim eller plyschklädd instrumentbräda, då kan jag vara lugn...

Men vet du hur värderingarna går till, vilket du ju verkar göra då du har tilltro till dom, så får du gärna skriva det. Vore intressant att veta mer i detalj vad dom baseras på. För du tror väl ändå inte att det är baserat bara på utannonserade priser på Blocket?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
30 juli 2022 · 427 Inlägg

Nej vet jag inte men marknaden har alltid rätt, det borde ni också inse. Man kan tycka vad man vill men finns det inga köpare till ett objekt så ligger priset fel. Så är det bara, den hårda verkligheten

Utmarks-Loke
30 juli 2022 · 5 836 Inlägg

Marknaden är en sak och prisuppskattningar en annan. När jag köpte min bmw 118d för fem år sedan var den billigast i landet, men inte så billig som prisuppskattningarna. Sedan dess har de hela tiden legat betydligt mer än prutmånen högre i annonserna än vad värderingarna tycker de skall kosta.

Utmarks-Loke
30 juli 2022 · 5 836 Inlägg

på car.info får man en värdebedömning om man skriver in ett regnummer. Om jag skriver in ett från en bmw 118d 2012 bedöms den vara värd 56.200kr på firma och 52.100kr från privatperson. Men de som utannonseras är en enda från en privatperson, för 72.000kr och fjorton stycken på firmor, för 68.500kr till 119.900kr. Inte ens de allra billigaste tror jag man kan pruta ner till värderat pris.

Brådhis * Voff voff *
30 juli 2022 · 10 279 Inlägg

krambriw skrev:
Nej vet jag inte men marknaden har alltid rätt, det borde ni också inse. Man kan tycka vad man vill men finns det inga köpare till ett objekt så ligger priset fel. Så är det bara, den hårda verkligheten

Precis, marknadsvärdet är vad folk betalar. Inte(!) vad en så kallad värderingssajt påstår på oklara grunder.

Som nämnts flera gånger i tråden ligger alltid värderingssajterna en bra bit under snittet på tex Blocket. Min gissning är att det är pga dom gör just ett snitt över tid utan att ta hänsyn till tex defekta fordon, som ju annonseras ut under marknadsvärdet för ett fungerande fordon...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2022 · 14 050 Inlägg

Min uppfattning i den här frågan är att en vara vilken det än må vara så är den inte värd ett öre mer än vad folk är villiga att betala. Skulle ingen i hela världen vara intresserad av Monalisa så skulle värdet på denna tavla vara 0 kronor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
30 juli 2022 · 10 279 Inlägg

Vettemannen skrev:
Min uppfattning i den här frågan är att en vara vilken det än må vara så är den inte värd ett öre mer än vad folk är villiga att betala. Skulle ingen i hela världen vara intresserad av Monalisa så skulle värdet på denna tavla vara 0 kronor.

/Benny

Det är definitionen av marknadsvärde rent generellt, så det är helt korrekt. smile

Men skulle Mona-Lisa vara värd mindre om en värderingssajt skrev ett lägre värde? Eller skulle fortfarande marknaden styra? Jag tror på det sistnämnda... Chansen att Mona-Lisa skulle säljas för halva priset "för att det står så på nätet, baserat på andra tavlor pris" är mycket osannolikt.

Senast redigerat av Brådhis (30 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
30 juli 2022 · 427 Inlägg

Om varans pris möter säljare/köpare så sker affär, oavsett vilken drömbild man själv har. För övrigt är objektet i fråga fortfarande inte såld trots att den legat ute till försäljning sedan 14 juni. Det säger mig att vilkoret för ny affär inte är uppfyllt eller hur??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang