Försvinner kylarvätska Passat 2.0TDI -12

Cupra_
20 augusti 2016 ·

Som rubriken säger.
Bilen drar lite kylarvätska. Ca en deciliter per månad. Det är således inte akut men jag vill fixa det innan det blir värre.

Problemet är som ovan, dock tycker jag att det försvinner lite fortare när man har använt dieselvärmaren flitigt.

Jag har kollat precis överallt i motorrummet, tagit bort plastskölden under motorn, kollat vid alla kylarslangar m.m. men inte sett ett spår av vätska eller kristallisering någonstans. 

Det är inget vatten i oljan eller olja i vattnet.
Bilen går bra och normalt och det ryker inte vitt. Det luktar heller inte sött.

De felen jag kan tänka mig är: Läckage i dieselvärmaren eller ett mindre läckage som jag missat någonstans. 

Jag vet inte var jag ska kolla här näst. Några tips?

Cupra_
21 augusti 2016 ·

Det glömde jag skriva.. Jag har bytt locket då jag misstänkte det till en början. Den nya packningen satt bra mycket tightare så jag trodde problemet var löst, men icke. Bilen går ca 100mil per månad.

Nej det är som sagt inte akut men vill gärna komma på vad det är som orsakar det innan det väl blir akut, om det nu blir det.

Senast redigerat av Deception (21 augusti 2016)

valle22 Smidd i rostigt stål
5 september 2016 · 933 Inlägg

Inte ovanligt avgaskylarna läcker. Kolla där...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Cupra_
5 september 2016 ·

valle22 skrev:
Inte ovanligt avgaskylarna läcker. Kolla där...

Okej, var sitter den lite mer exakt? Inte sett den delen på bilen när jag kollat..

valle22 Smidd i rostigt stål
5 september 2016 · 933 Inlägg

nr 85 på bild
http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW/PA/ … 121/121065
dyr historia och HOPPLÖS att byta på en 4motion

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
5 september 2016 · 933 Inlägg

lite mer som jag glömde... den sitter baktill på motorn inklämd mellan partikelfiltret. nr 5 på bild
http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW/PA/ … 1/131040#5

Mycket besvärligt att byta pga 4hjul driften...

Senast redigerat av valle22 (5 september 2016)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Cupra_
5 september 2016 ·

valle22 skrev:
nr 85 på bild
http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW/PA/ … 121/121065
dyr historia och HOPPLÖS att byta på en 4motion

Har man tur kan ju ev en slang till denna läcka då den har deras riktigt usla klämmor som blir slöa efter ett tag.. Tack för bilden.

Senast redigerat av Deception (5 september 2016)

valle22 Smidd i rostigt stål
5 september 2016 · 933 Inlägg

Deception skrev:

valle22 skrev:
nr 85 på bild
http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW/PA/ … 121/121065
dyr historia och HOPPLÖS att byta på en 4motion

Har man tur kan ju ev en slang till denna läcka då den har deras riktigt usla klämmor som blir slöa efter ett tag.. Tack för bilden men var i motorrummet sitter den lite mer exakt?

brukar ej vara slangar utan kylarna spricker och läcker sakta.... mycket vanligt på VW. cirka 5500kr för kylaren och ca 10000kr för jobbet

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Cupra_
5 september 2016 ·

valle22 skrev:

Deception skrev:

valle22 skrev:
nr 85 på bild
http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW/PA/ … 121/121065
dyr historia och HOPPLÖS att byta på en 4motion

Har man tur kan ju ev en slang till denna läcka då den har deras riktigt usla klämmor som blir slöa efter ett tag.. Tack för bilden men var i motorrummet sitter den lite mer exakt?

brukar ej vara slangar utan kylarna spricker och läcker sakta.... mycket vanligt på VW. cirka 5500kr för kylaren och ca 10000kr för jobbet

Verkstad har jag tillgång till som kan göra det billigt.. Tänkte mest på delens pris.
Ska kolla om jag kan se den, känns som om det måste gå att lösa utan att riva halva bilen om man är lite kreativ.. Men det borde väl finnas spår av kylvätska på den om det är ett yttre läckage?

valle22 Smidd i rostigt stål
5 september 2016 · 933 Inlägg

Deception skrev:

valle22 skrev:

Deception skrev:

Har man tur kan ju ev en slang till denna läcka då den har deras riktigt usla klämmor som blir slöa efter ett tag.. Tack för bilden men var i motorrummet sitter den lite mer exakt?

brukar ej vara slangar utan kylarna spricker och läcker sakta.... mycket vanligt på VW. cirka 5500kr för kylaren och ca 10000kr för jobbet

Verkstad har jag tillgång till som kan göra det billigt.. Tänkte mest på delens pris.
Ska kolla om jag kan se den, känns som om det måste gå att lösa utan att riva halva bilen om man är lite kreativ.. Men det borde väl finnas spår av kylvätska på den om det är ett yttre läckage?

du bör se om du hissar upp bilen....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Cupra_
5 september 2016 ·

valle22 skrev:

Deception skrev:

valle22 skrev:

brukar ej vara slangar utan kylarna spricker och läcker sakta.... mycket vanligt på VW. cirka 5500kr för kylaren och ca 10000kr för jobbet

Verkstad har jag tillgång till som kan göra det billigt.. Tänkte mest på delens pris.
Ska kolla om jag kan se den, känns som om det måste gå att lösa utan att riva halva bilen om man är lite kreativ.. Men det borde väl finnas spår av kylvätska på den om det är ett yttre läckage?

du bör se om du hissar upp bilen....

Precis.. Kollade lite nu och det känns som att man kan komma åt från undersidan om man får väck downpipe/partikelfilter först. Men filtret var ju en rejäl burk så hur man ska få undan det var ju en fråga..

Matrisen
10 januari 2017 · 3 Inlägg

Deception skrev:

valle22 skrev:

Deception skrev:

Verkstad har jag tillgång till som kan göra det billigt.. Tänkte mest på delens pris.
Ska kolla om jag kan se den, känns som om det måste gå att lösa utan att riva halva bilen om man är lite kreativ.. Men det borde väl finnas spår av kylvätska på den om det är ett yttre läckage?

du bör se om du hissar upp bilen....

Precis.. Kollade lite nu och det känns som att man kan komma åt från undersidan om man får väck downpipe/partikelfilter först. Men filtret var ju en rejäl burk så hur man ska få undan det var ju en fråga..

Vad var felet? och hur löste du problemet?

Har själv en tdi BMT -12 passat och var tvungen under helgen fylla på kylvätska misstänker att något inte står rätt till.
Tänkte ta kontakt med en verkstad och kolla vad kalaset går loss på. Har någon aning vad det kostar och byta topplockspackning om det är det problemet?

Cupra_
10 januari 2017 ·

Matrisen skrev:

Deception skrev:

valle22 skrev:
du bör se om du hissar upp bilen....

Precis.. Kollade lite nu och det känns som att man kan komma åt från undersidan om man får väck downpipe/partikelfilter först. Men filtret var ju en rejäl burk så hur man ska få undan det var ju en fråga..

Vad var felet? och hur löste du problemet?

Har själv en tdi BMT -12 passat och var tvungen under helgen fylla på kylvätska misstänker att något inte står rätt till.
Tänkte ta kontakt med en verkstad och kolla vad kalaset går loss på. Har någon aning vad det kostar och byta topplockspackning om det är det problemet?

Jag kom efter kontakt med verkstäder och forum fram till att det var antingen vattenpumpen, alternativt avgaskylaren.
Avgaskylaren går inte när du kör dieselvärmaren, och det försvann alltid mer vatten när man körde den. Dieselvärmaren läckte inte. Med största sannolikhet var det vattenpumpen som läckte.
Jag köpte Bars Liquid läckstopp.
Hällde i hela burken i den övre kylarslangen och sedan dess har den hållt tätt.
Vattenpumpen byts snart ändå när det är dags för kamremmen.

Avgaskylaren sitter riktigt dumt till och är dyr så jag ville inte byta den i onödan.

Om din bil går som den ska och du inte har vatten i oljan eller olja i vattnet så hade jag inte bytt toppackning.

Senast redigerat av Deception (10 januari 2017)

Matrisen
10 januari 2017 · 3 Inlägg

Deception skrev:

Matrisen skrev:

Deception skrev:

Precis.. Kollade lite nu och det känns som att man kan komma åt från undersidan om man får väck downpipe/partikelfilter först. Men filtret var ju en rejäl burk så hur man ska få undan det var ju en fråga..

Vad var felet? och hur löste du problemet?

Har själv en tdi BMT -12 passat och var tvungen under helgen fylla på kylvätska misstänker att något inte står rätt till.
Tänkte ta kontakt med en verkstad och kolla vad kalaset går loss på. Har någon aning vad det kostar och byta topplockspackning om det är det problemet?

Jag kom efter kontakt med verkstäder och forum fram till att det var antingen vattenpumpen, alternativt avgaskylaren.
Avgaskylaren går inte när du kör dieselvärmaren, och det försvann alltid mer vatten när man körde den. Dieselvärmaren läckte inte. Med största sannolikhet var det vattenpumpen som läckte.
Jag köpte Bars Liquid läckstopp.
Hällde i hela burken i den övre kylarslangen och sedan dess har den hållt tätt.
Vattenpumpen byts snart ändå när det är dags för kamremmen.

Avgaskylaren sitter riktigt dumt till och är dyr så jag ville inte byta den i onödan.

Om din bil går som den ska och du inte har vatten i oljan eller olja i vattnet så hade jag inte bytt toppackning.

Okej tack för snabbt svar.
Ska kontrollera dem närmaste dagarna om oljan är okej, annars får man ta någon action på det här.
Om det skulle förekomma vatten i oljan vad för problem kan det vara? är det akut så att jag inte ska köra bilen?

Cupra_
10 januari 2017 ·

Matrisen skrev:

Deception skrev:

Matrisen skrev:
Vad var felet? och hur löste du problemet?

Har själv en tdi BMT -12 passat och var tvungen under helgen fylla på kylvätska misstänker att något inte står rätt till.
Tänkte ta kontakt med en verkstad och kolla vad kalaset går loss på. Har någon aning vad det kostar och byta topplockspackning om det är det problemet?

Jag kom efter kontakt med verkstäder och forum fram till att det var antingen vattenpumpen, alternativt avgaskylaren.
Avgaskylaren går inte när du kör dieselvärmaren, och det försvann alltid mer vatten när man körde den. Dieselvärmaren läckte inte. Med största sannolikhet var det vattenpumpen som läckte.
Jag köpte Bars Liquid läckstopp.
Hällde i hela burken i den övre kylarslangen och sedan dess har den hållt tätt.
Vattenpumpen byts snart ändå när det är dags för kamremmen.

Avgaskylaren sitter riktigt dumt till och är dyr så jag ville inte byta den i onödan.

Om din bil går som den ska och du inte har vatten i oljan eller olja i vattnet så hade jag inte bytt toppackning.

Okej tack för snabbt svar.
Ska kontrollera dem närmaste dagarna om oljan är okej, annars får man ta någon action på det här.
Om det skulle förekomma vatten i oljan vad för problem kan det vara? är det akut så att jag inte ska köra bilen?

Om du har vatten i oljan, eller olja i vattnet, då kan du börja fundera på om det är toppackningen.

Annars är det troligtvis bara någon form av läckage.
Har du försökt kolla något i/under för o se ev läckage?

Senast redigerat av Deception (10 januari 2017)

viccoA
10 januari 2017 · 3 011 Inlägg

Kanske läcker i bränslevärmaren.

Cupra_
10 januari 2017 ·

Frågan är ju om "Matrisen" har värmare?
Misstänkte det på min ett tag också men hittade inget fel..

Matrisen
12 januari 2017 · 3 Inlägg

Deception skrev:

Matrisen skrev:

Deception skrev:

Jag kom efter kontakt med verkstäder och forum fram till att det var antingen vattenpumpen, alternativt avgaskylaren.
Avgaskylaren går inte när du kör dieselvärmaren, och det försvann alltid mer vatten när man körde den. Dieselvärmaren läckte inte. Med största sannolikhet var det vattenpumpen som läckte.
Jag köpte Bars Liquid läckstopp.
Hällde i hela burken i den övre kylarslangen och sedan dess har den hållt tätt.
Vattenpumpen byts snart ändå när det är dags för kamremmen.

Avgaskylaren sitter riktigt dumt till och är dyr så jag ville inte byta den i onödan.

Om din bil går som den ska och du inte har vatten i oljan eller olja i vattnet så hade jag inte bytt toppackning.

Okej tack för snabbt svar.
Ska kontrollera dem närmaste dagarna om oljan är okej, annars får man ta någon action på det här.
Om det skulle förekomma vatten i oljan vad för problem kan det vara? är det akut så att jag inte ska köra bilen?

Om du har vatten i oljan, eller olja i vattnet, då kan du börja fundera på om det är toppackningen.

Annars är det troligtvis bara någon form av läckage.
Har du försökt kolla något i/under för o se ev läckage?

Tack för alla svar, uppskattas otroligt mycket.
Ska först kontrollera oljan resterande ber jag en kollega kontrollera han är mer händig smile

sama
10 augusti · 1 Inlägg

Cupra_ skrev:
Jag har kollat precis överallt i motorrummet, tagit bort plastskölden under motorn, kollat vid alla kylarslangar m.m. men inte sett ett spår av vätska eller kristallisering någonstans.

Trycktestade våran -16 igår.
Troligen vattenpumpen tyvärr.
Droppar lite o hinner dunsta i motorn, därför har man inte sett spår tidigare.

Surt är att vi egentligen har 4' mil kvar innan planerat kamremsbyte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang